Nekromanti Provisoriska besvärjelser i magiska föremål

Knattenaten

Veteran
Säg att person A kastar en besvärjelse från ett magiskt föremål eller magisk skrift skapad av magiker B, och besvärjelsen har en provisorisk effekt. Hur räknas då begränsningen på "provisorisk", alltså den som säger att man bara kan ha en provisorisk effekt av en viss typ åt gången? Kommer begränsningen drabba person A eller magiker B?

Du menar med ett föremål med en inbyggd magi med hjälp av alkemi? Så som jag har uppfattat det så är det så att föremålet då kastar besvärjelsen, om den har en projektor, och alltså kan ha en egen effekt igång. Om magikern själv måste slå mot besvärja, och föremålet t.ex. bara alstrar, så är det magikern själv som står för effekten.

Jag skulle säga att det antingen är den magiker som fäste besvärjelsen på cartablancat, eller cartablancat som anses som vävare i sammanhanget.

Mitt svar är:
den magiker som slog slaget mot "besvärjelse" för att väva den provisoriska effekten.

// om nu, mot all förmodan, båda slog... då har jag ingen aning.//

Jag är för att cartablancat anses vara vävare, dels för att det är coolare, och för att då kan magiker försörja sig på att sälja cartablancas med provisoriska besvärjelser.

Vojne vojne.

Det innebär att man numera har ett billigt alternativ till en PERMANENT besvärjelse.

Är det bara jag som fortfarande inte förstår varför magi i Eon ligger på den låga nivån böckerna antyder?
Varannan godsherre borde ju ha några magiska prylar.

Är det bara jag som fortfarande inte förstår varför magi i Eon ligger på den låga nivån böckerna antyder?
Varannan godsherre borde ju ha några magiska prylar.

Därför att ingen någonsin funderade på vad grejjerna man hittade på i M&M rent logiskt borde ha för effekter på spelvärlden?

Magiinlärning lider av samma problem; regeltekniskt en intelligent person gå från total avsaknad av magiskt kunskap till att kasta första magnitudens besvärjelse på ca en månad.

Tja, om man ska relatera till verkligheten så tar det inte så lång tid att lära en ambitiös och intelligent person att läsa. Trots det fanns det mycket folk som inte kunde läsa.
Det är väl helt enkelt så att dom flesta magiker inte vill lära ut för mycket magi, och säkerligen inte gratis. På motsvarande vis så kan/vill väl dom flesta inte spendera pengar på något man faktiskt klarar sig utan. Sen tror jag visserligen att det här kommer ändras i Mundana, att magi blir vanligare och vanligare(eller inte, om teknologin utvecklas fortare(vilket skulle vara plötsligt, oväntat och osannolikt)). Om 200 år eller så är nog magi en sån sak som rätt många kan, åtminstone i länder som öppet accepterar magi, som Asharien.
Sen är det ju det där med politiken, det finns få, nästan inga, större organisationer som skulle tjäna på att göra magi till offentlig kunskap, men gott om stora (och små) som tjänar på att inte göra det. Exempelvis får ju den jargiska Daak-kyrkan större inflytande om det finns få magiker. För få och kyrkan kan splittras. För många och den kan slås ned. Magikerna tjänar ju också på att vara en elit.
Osv.

Tja, om man ska relatera till verkligheten så tar det inte så lång tid att lära en ambitiös och intelligent person att läsa. Trots det fanns det mycket folk som inte kunde läsa.
Det är väl helt enkelt så att dom flesta magiker inte vill lära ut för mycket magi, och säkerligen inte gratis. På motsvarande vis så kan/vill väl dom flesta inte spendera pengar på något man faktiskt klarar sig utan. Sen tror jag visserligen att det här kommer ändras i Mundana, att magi blir vanligare och vanligare(eller inte, om teknologin utvecklas fortare(vilket skulle vara plötsligt, oväntat och osannolikt)). Om 200 år eller så är nog magi en sån sak som rätt många kan, åtminstone i länder som öppet accepterar magi, som Asharien.
Sen är det ju det där med politiken, det finns få, nästan inga, större organisationer som skulle tjäna på att göra magi till offentlig kunskap, men gott om stora (och små) som tjänar på att inte göra det. Exempelvis får ju den jargiska Daak-kyrkan större inflytande om det finns få magiker. För få och kyrkan kan splittras. För många och den kan slås ned. Magikerna tjänar ju också på att vara en elit.

Jag har skrivit några A4 sådana här argument i ett par diskussioner; jag är glad att någon håller med mig :gremwink:

Sedan så undrar jag ju personligen vad som plötsligt skulle göra att många fler lär sig magi än vad som varit brukligt under de ca 10 000 år som gått sedan man fick järnet... och de några tusen år som lär ha gått innan dess (eftersom det fanns magiskt och civilisationsmässigt högstående riken redan då).

Undantaget spridandet av den jargiska tryckpressen, förstås, eftersom magi enligt reglerna går att läsa sig till :gremwink:

Eller, tja, tanken är kanske att världen är på väg att utvecklas för att sedan kraschas av Mörkret som brukligt? Jag kör helt klart hellre på ett mer kaotiskt än demoninvasoriskt mörker och fortsätter en utveckling efter det, om jag skulle köra kampanjen så länge; något ska väl drakarna ha fått för sin magiska fördämning, som väl är nästan officiell iom. Alver II.

Back