Nekromanti Provisorisera + Avstånd (Jag har sökt och läst)

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Hej!

Innan ni blir arga. Jag har sökt och läst i minst fyra timmar om improviserad magi och allmänt om hur svårigheterna beräknas då man lägger effekterna beröring, avstånd, provisorisera och permanenta. Jag försöker framföra mina frågor så att ni så enkelt som möjligt ska kunna svara. Dessa svar är det säkert mer än jag själv som funderar på trots sökfunktionen :gremsmile:.

Bortse från de extrema svårighetsgraderna i exemplena. De kan utföras som ritualer för att skaffa genomförbara svårighetsgrader.

Jag vet att det i vissa fall inte finns något rätt eller fel utan bara tolkningar. Dock så har jag några frågor efter dessa timmar av läsande för att försöka hitta någon röd tråd som känns mer rätt eller känns mer rimlig. Följande frågor har jag:

1. I boken står det i beskrivningarna för effekterna som förändrar varaktigheten att de ska göras efter eventuella räckviddsförändringar. Kan någon ge mig en situation där detta spelar någonsomhelst roll med avseende på svårigheten eller det slutgiltiga resultatet?

----------------------
2. Vi har effekten E2 (filament 1+) med varaktighet temporär. Vi vill göra denna effekt med tre filament samt göra den permanent.

2A (min gissning):
Alstra <aspekt> ob6T6
Effekt E2, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta ob2T6

2B:
Alstra <aspekt> ob8T6
Effekt E2, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta ob4T6

2C: ?

2A, 2B eller 2C?

----------------------
3. Vi har effekten E3 (filament 1+) med räckvidden personlig. Vi vill göra denna effekt med två filament samt ge den räckvidden avstånd.

3A (min gissning):
Alstra <aspekt> ob6T6
Effekt E2, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6

3B:
Alstra <aspekt> ob8T6
Effekt E2, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6

3C: ?

3A, 3B eller 3C?

----------------------
4. Vi har effekten E4 (filament 1+) med varaktigheten temporär och räckvidden personlig. Vi vill göra denna effekt med två filament samt ge den varaktigheten permanent och räckvidden avstånd.

4A:
Alstra <aspekt>, ob10T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
Provisorisera, ob2T6
Permanenta, ob2T6

4B (min gissning):
Alstra <aspekt>, ob18T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob2T6
Provisorisera, ob6T6 (all räckvidd inkluderas, ger 1. betydelse)
Permanenta, ob6T6 (all räckvidd inkluderas, ger 1. betydelse)

4C:
Alstra <aspekt>, ob14T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6 (beröring inkluderas)
Provisorisera, ob2T6
Permanenta, ob4T6 (provisorisera inkluderas)

4D:
Alstra <aspekt>, ob32T6
Effekt E4, ob2T6
Beröring, ob2T6
Avstånd, ob4T6
Provisorisera, ob8T6
Permanenta, ob16T6
(Allt föregående inkluderas)

4E: ?

4A, 4B, 4C, 4D eller 4E?

----------------------
5. Anggående den tomma effekten. Vi vill använda oss av denna effekt för att kunna göra effekt E5 (filament 1+) med räckvidden beröring att verka på avstånd (med improviserad magi). Vi vill göra denna effekt med tre filament samt ge den räckvidden avstånd.

5A:
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Tomma effekten, ob3T6
Effekt E5, ob3T6
Avstånd, ob3T6

5B (min gissning):
Alstra <aspekt>, ob6T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Alstra <aspekt>, ob3T6
Tomma effekten, ob6T6 (Ska rymma E5 och Avstånd)
Effekt E5, ob3T6
Avstånd, ob3T6

5C: ?

5A, 5B eller 5C?
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Provisorisera + Avstånd (Jag har sökt och läst

Tänk så här, att för varje ny effekt så måste den påverka alla filament du tidigare använt. Samt att du alstrar före varje effekt du lägger

t.ex.
Alstra Skoto 2
Effekt 2
Alstra Ataxa 2
Beröring 2
Alstra Ataxa 4
Provisorisera 4
Alstra Ataxa 8
Avstånd 8

Du kan även väva provisorisera före beröring, beroende på din SL
Om jag var SL skulle jag kräva att du vävde avstånds effekterna sist (jag motsäger mitt eget exempel med flit).
Styrkan i improviserad magi ligger i att du kan alsta flera gågner och göra saker lättare på så vis. IMHO är den tomma effekten en vårta på magisystemet som gör improvisatörer till vanliga raka magiker istället för att kräva lite fantasi och ett annorlunda spelsätt från spelaren.

Du kan oftast inte permanenta temporära effekter
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Provisorisera + Avstånd (Jag har sökt och läst

Tänk så här, att för varje ny effekt så måste den påverka alla filament du tidigare använt. Samt att du alstrar före varje effekt du lägger

t.ex.
Alstra Skoto 2
Effekt 2
Alstra Ataxa 2
Beröring 2
Alstra Ataxa 4
Provisorisera 4
Alstra Ataxa 8
Avstånd 8
Jo, men det har varit väldigt olika åsikter om just detta, därav mina frågor 2-4. Jag vill framför allt veta hur det var tänkt att fungera när systemet skrevs eftersom det förhoppningsvis var genomtänkt. Finns ingen "officiell" hållning till detta hur det var tänkt att fungera tänker vi i vår grupp diskutera vad vi vill använda för format och utforska konsekvenserna av vårt val :gremsmile:

(Fast det du skriver kanske är hur det var tänkt av skaparna?)

Det exempel du tar upp är antingen en ritual eller improviserad magi (flera alstringar) där man antingen struntar i de officiella reglerna som säger att varje effekt börjar verka direkt (inga metaeffekter) eller så använder du dig av den tomma effekten. Använder du dig av den tomma effekten kommer man till nr 5 av mina frågor.
I ditt exempel skulle man behöva alstra 16 filament att använda till en 16 filament stark tom effekt för att kunna fylla den med de 16 filament du har i ditt exempel.

Du kan även väva provisorisera före beröring, beroende på din SL
Om jag var SL skulle jag kräva att du vävde avstånds effekterna sist (jag motsäger mitt eget exempel med flit).
Styrkan i improviserad magi ligger i att du kan alsta flera gågner och göra saker lättare på så vis. IMHO är den tomma effekten en vårta på magisystemet som gör improvisatörer till vanliga raka magiker istället för att kräva lite fantasi och ett annorlunda spelsätt från spelaren.
Fast du kan inte använda effekter som påverkar effekter i improviserad magi, enligt reglerna. Detta eftersom att i ditt exempel skulle Effekt 2 redan varit i bruk och du kan således inte lägga effekterna Beröring, Provisorisera och Avstånd på den i efterhand.

Alltså måste du skita i reglerna om att effekter börjar verka i förtid vilket gör improviserad magi megagrym utan att du inför nya begränsningar/modifikationer eller använda dig av den tomma effekten... se ovan...
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Provisorisera + Avstånd (Jag har sökt och läst

I all ärlighet så¨var det flera år sedan jag läste reglena om improvisation. Men som jag minns det så:

Ja effekterna börjar gälla direkt vilket kan ge konstiga resultat när du lägger på fler effekter som ändrar besvärjelsen. Det finns två slags effekter som du inte kan påverka med andra effekter: momentan och permanent. Den momentana sker som ett blixtnedslag när effekten har vävts vilket inte ger magikern itd att påverka dem och permanenta effekter som sker och sedan inte kan ändras då de är just permanenta.

IMO är det fullt möjligt att lägga Skydd mot Kyla, (du slutar frysa), Beröring (din partner slutar frysa och du börjar igen) och sedan provisorisera. Effekten påbörjas direkt men medan den är igång kan du som la den manipulera den.

Jag läste aldrig in mig riktigt på den tomma effekten men så som jag förstod den var den inte nödvändig för improviserad magi. Den var bara en lösning så att man kunde använda momentana effekter för att t.ex. teleportera en annan person med improviserad magi. Har du inte den tomma effekten då som kommer du själv att teleporteras direkt.

Många verkade tycka att dylikt var jätteproblem som gimpade improvisatörer. Jag såg det mer som att man måste tänka om hur man ser på magi.
 
Top