Prov i berättande

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
513
Jag kände lite låg motivation inför mitt prov i berättande imorgon, så jag skrev en liten historia baserat på lite händelser tidigare i år och en gammal pjäs av Nationalteatern. Man skulle basera den på en skriven text och göra den till sin egen och berätta den, jag hoppas att det inte ses som fusk att baka ihop den med en annan talad berättelse. Oh well vi får se.


1. TSR-tiden
Pelle var en fattig spelmakare i en fattig bransch, och han skrev på en spelvärld till sitt favoritspel som skulle ge mat åt honom och hans familj. En dag kom spelets ägare fram till honom och sade -Lägg av med det där! Det här är vårt spel! Och Pelle ville inte bråka med dem utan ändrade på sin värld och fortsatte att skriva, men då kom de igen och hotade Pelle och skrek -Lägg av med det där! Det här är ju också vårt spel!

2. Förbundet
Ägarna var så hatade att ingen ville skriva för spelet, så till slut sålde de det billigt till en trollkarl nere på kusten, som bjöd in Pelle och alla andra att skapa vad de ville för spelet och tjäna pengar på det också. Pelle och hans vänner gjorde det så bra att nästan alla i hela världen började spela spelet.

3. Exponentiell tillväxt
Trollkarlen började räkna pengarna och ville att de skulle fortsätta växa, så han bestämde att han ägde allt som blivit skapat till spelet, nu kunde Pelle inte längre tjäna något på sitt skapande som han behövde ha för att äta.
Men då sa Trollkarlen
-Eftersom jag är så rysligt snäll ska du få fortsätta skriva din spelvärld åt mig
-men vad skulle vi då leva av om Trollkarlen skulle ta all vinsten?
-Smulorna, det som blir över!
Skrek han och hotade att stämma.

4. Klimaxet
Men nu hade det gått för långt. På natten när Trollkarlen låg och sov så kunde man höra en viskning mellan alla världens spelare. Vi måste göra motstånd, motstånd, motstånd, motstånd, motstånd!

5. Friheten
På morgonen när Trollkarlen kom ut för att tvinga oss att arbeta igen så kastade de sig alla över honom. De bojkottade hans spel. De avslutade sina konton på hans onlinetjänster. De bytte till andra spel för sina skapelser. Efter den dagen var det inte längre Trollkarlen som bestämde. Det var inte längre han som ägde spelandet. Det var alla, Pelle och hans vänner.

6. Framtiden
De hade fått spelsystem och frihet genom att göra motstånd. Detta lär kommunismen. Över hela jorden finns det rika som denne Trollkarl. Och över hela jorden finns det fattiga som gör motstånd som Pelle.
 
Top