Nekromanti Protokollet växer fram

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Jag tänkte helt fräckt skapa en tråd där jag skriver protokollet. Modernt och bra. Jag kommer helt fräckt att uppdatera detta startinlägg allt eftersom, och skita i vad folk tycker om det.

Kommentarer är givetvis välkomna. Framför allt om jag uppfattar något felaktigt. Kom dock gärna med referenser i form av länkar till inlägg om det är relevant.


1. Mötet öppnas
Mötet förklaras öppnat av Bearnie.

2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare

Bearnie utses till mötesordförande.
Krank utses till mötessekreterare.
Vitulv och Persson utses till justerare.

Mötet beslutade att enbart välja en mötessekreterare.

3. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
Den 19/4 2010, två veckor innan mötets start, utlyste redaktionen på rollspel.nu ett konstituerande möte i syfte att starta en förening. Utlysningen gjordes via ett globalt tillkännagivande. Med utlysningen följde förslag på dagordning, arbetsordning och föreningsstadgar.



4. Fastställande av röstlängd
Mötet beslutar att de 33 personer som registrerat sig deltagare på mötet har rösträtt.

Röstlängden är som följer:
Anders Åstrand
Arfert
Bearnie
Craygh
Dante
Den upplyste despoten
Dimfrost
Duncan
Gardener
Gurgeh
Hakanlo
Hans.
Johan K
Konrad Konvalj
krank
lokomotiv
Magnus Edlund
Markehed
Max Raven
Möller
Paxen
Persson
Pilzeman
Pom
Ram
RipperDoc
Simon
solvebring
Vicotnik
Vitulv
wege
Xhakhal
Zorbeltuss


5. Fastställande av dagordning
Punkten "Samverkan: Redaktion och Förening" läggs under punkt 15. Övriga frågor, därefter godkännes redaktionens förslag på dagordning.

6. Beslut om arbetsordning
Redaktionens förslag på arbetsordning godkänns.

7. Bildande av föreningen
Mötet beslutar att bilda en förening.

8. Möjlighet att nominera sig själv till styrelsen
Ingen valde att nominera sig själv till styrelsen.

9. Antagande av stadgar för föreningen samt antagande av föreningens namn
Redaktionens förslag på stadgar godkännas genom votering. Föreningens namn är "Föreningen WRNU".

(Ska jag klistra in stadgarna i deras helhet? Eller som appendix?)

10. Val av styrelse
Valberedningens förslag är som följer:

Arfert
Bobby Magikern
Dante
Gurgeh
Johan K
krank
Persson
Pilzeman
solvebring
Vicotnik
Vitulv
Zorbeltuss

Mötet godkänner valberedningens förslag.

11. Val av revisorer
Bearnie och Wege utses till föreningens revisorer.

12. Fastställande av tidpunkt för årsmöte
Frågan hänskjuts till styrelsen.

13. Val av valberedning
Bearnie, Xhakhal och Gardener utses till valberedare.

14. Val av firmatecknare
Frågan hänskjuts till styrelsen.

15. Övriga frågor

15.1 Samverkan: Redaktion och Förening
Solvebring lyfte frågan om hur föreningen och hemsidan Rollspel.nu bäst ska förhålla sig till varandra. Tre förslag lyftes under diskussionen:
  1. Att föreningen och hemsidan hålls som helt separata organisationer
  2. Att föreningen tillsätter hemsidans redaktion
  3. En kompromiss, där föreningen föreslår redaktion och ägaren har vetorätt

Bearnie kom med följande förslag:
- Mötet ger styrelsen i uppdrag att registrera föreningen hos Sverok och ansöka om ekonomiska bidrag.
- När styrelsen vet vilka ekonomiska medel föreningen kommer att handha ska styrelsen kalla till medlemsmöte med avsikt att besluta om budget och villkor till hemsidan

Mötet beslutar att följa Bearnies förslag.

16. Mötets avslutande
Mötesordförande förklarar mötet som avslutat.





------------

Så. Detta är ett preliminärt protokoll. Föreslår en massa saker som behöver ändras, nu.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Först och främst: i det slutgiltiga protokollet bör deltagarnas riktiga namn stå med. De finns i medlemsregistret och du ska få dem. Det är dock möjligt att vi för egen del väljer att ha med även användarnamnen i protokollet, eftersom det var så vi representerade oss under mötet.

krank said:
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare

Bearnie utses till mötesordförande.
Krank utses till mötessekreterare.
Vitulv och Persson utses till justerare.

(Notera: Dagordningen anger "två mötessekreterare". Ska jag ändra i protokollet, så att det står "Val av presidium"?)
Låt det stå som det är gör. Vi behöver följa de punkter som fastslogs under punkt 5. Ingen lyfte frågan om en extra sekreterare, så det är inget fuffens med beslutet i sig. Lägg istället till en not om att "mötet beslutade att välja enbart en mötessekreterare till presidiet" i sådana fall.

3. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
Den 19/4 2010, två veckor innan mötets start, utlyste redaktionen på rollspel.nu ett konstituerande möte i syfte att starta en förening. Utlysningen gjordes via ett globalt tillkännagivande. Med utlysningen följde förslag på dagordning, arbetsordning och föreningsstadgar.

(Vänta, "globalt"? Låg det inte på rollspel.nu-forumet, bara?)
Nej, utlysningen gick att läsa på samtliga forum.

4. Fastställande av röstlängd
Mötet beslutar att de 33 personer som registrerat sig som intresserade av att deltagare på mötet har rösträtt.
Notera min föreslagna ändring.

5. Fastställande av dagordning
Dagordningen godkändes, efter komplettering med en övrig fråga. Punkten "Samverkan: Redaktion och Förening" läggs under punkt 15. Övriga frågor, därefter godkännes redaktionens förslag på dagordning.
Föreslagen omformulering.

6. Beslut om arbetsordning
Redaktionens förslag på arbetsordning godkänns. Mötet godkänner en framvaskad version av redaktionens förslag på arbetsordning. Den slutgiltiga versionen bifogas protokollet som appendix.

(väl? Eller missar jag något avgörande? Och tycker ni att jag ska stoppa in förslaget i dess helhet? Eller ska dylikt bifogas som appendix?)
Det känns angeläget att det framvaskade förslaget finns lätt tillgängligt. Det vållade mycket diskussion och många turer.

8. Möjlighet att nominera sig själv till styrelsen
Lägg gärna till: "Ingen valde att nominera sig själv till styrelsen"

9. Antagande av stadgar för föreningen samt antagande av föreningens namn
Redaktionens förslag på stadgar godkännas genom votering. Föreningens namn är "Föreningen WRNU".

(Ska jag klistra in stadgarna i deras helhet? Eller som appendix?)
Jag är faktiskt lite osäker på praxis när det kommer till appendix. Jag skulle dock gärna se dem i ett sådant.

15.1 Samverkan: Redaktion och Förening
Solvebring väcker frågan om hur föreningen och communityt hemsidan Rollspel.nu ska förhålla sig till varandra. Han vill att de närmar sig varandra, och att föreningens styrelse ska motsvara rollspel.nu's redaktion. Vidare menar han att föreningen ska besluta om communityts ordningsgregler, och i korthet förvandla det till en demokrati.

Krank kommer med motförslaget att de båda hålls helt separata som organisationer. Föreningen ska fungera som en källa till expertis och resurser. Redaktörerna får yttranderätt men inte nödvändigtvis rösträtt på föreningens styrelsemöten. Han menar att demokrati är ineffektivt när det gäller administration av communities forum.

Vitulv föreslår att föreningen tillsätter redaktionen. RipperDoc lägger fram tre varianter: kranks variant, Vitulvs förslag eller en kompromiss där föreningen tillsätter redaktionen, men ägaren har vetorätt. Detta förslag faller flera i smaken, däribland Vitulv, Krank och solvebring.
När jag läste detta slogs jag av att det säkert finns ett flertal olika uppfattningar om terminologin, alltså vad som är ett community och så vidare, för jag är inte helt överens med dig som du märker. Innan vi tar den diskussionen tror jag faktiskt att den här texten inte behöver vara så lång:

Bearnies förslag said:
solvebring lyfte frågan om hur föreningen och hemsidan Rollspel.nu bäst ska förhålla sig till varandra. Tre förslag lyftes under diskussionen:
  1. Att föreningen och hemsidan hålls som helt separata organisationer
  2. Att föreningen tillsätter hemsidans redaktion
  3. En kompromiss, där föreningen föreslår redaktion och ägaren har vetorätt
Av de tre vann det tredje förslaget mest gehör under diskussionen. (<-- Är detta möjligtvis oväsentligt?)

Bearnie kom med följande förslag:
- Mötet ger styrelsen i uppdrag att registrera föreningen hos Sverok och ansöka om ekonomiska bidrag.
- När styrelsen vet vilka ekonomiska medel föreningen kommer att handha ska styrelsen kalla till medlemsmöte med avsikt att besluta om budget och villkor till hemsidan

Mötet beslutar att följa Bearnies förslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Bearnie said:
Först och främst: i det slutgiltiga protokollet bör deltagarnas riktiga namn stå med. De finns i medlemsregistret och du ska få dem. Det är dock möjligt att vi för egen del väljer att ha med även användarnamnen i protokollet, eftersom det var så vi representerade oss under mötet.
Givetvis. Jag bara copy-paste:ade eftersom användarnamnen var det enda som fanns att tillgå.

Bearnie said:
Låt det stå som det är gör. Vi behöver följa de punkter som fastslogs under punkt 5. Ingen lyfte frågan om en extra sekreterare, så det är inget fuffens med beslutet i sig. Lägg istället till en not om att "mötet beslutade att välja enbart en mötessekreterare till presidiet" i sådana fall.
Done.

Bearnie said:
Nej, utlysningen gick att läsa på samtliga forum.
Uppfattat.

4. Fastställande av röstlängd
Mötet beslutar att de 33 personer som registrerat sig som intresserade av att deltagare på mötet har rösträtt.
Done.

Bearnie said:
5. Fastställande av dagordning
Dagordningen godkändes, efter komplettering med en övrig fråga. Punkten "Samverkan: Redaktion och Förening" läggs under punkt 15. Övriga frågor, därefter godkännes redaktionens förslag på dagordning.
Föreslagen omformulering.
Done.

Bearnie said:
Det känns angeläget att det framvaskade förslaget finns lätt tillgängligt. Det vållade mycket diskussion och många turer.
Hur lätt? Jag föreslår att ha det i ett appendix, för att göra protokollet läsligt. Återkommer med ett försök att sammanfatta den slutliga versionen.

Jag försökte se vilka förändringar som faktiskt klubbades igenom, men hittade inget jag kunde sätta fingret på.

Bearnie said:
Lägg gärna till: "Ingen valde att nominera sig själv till styrelsen"
Done.

Bearnie said:
Jag är faktiskt lite osäker på praxis när det kommer till appendix. Jag skulle dock gärna se dem i ett sådant.
När jag grundat sverokföreningar förut har stadgar bifogats vid sidan av protokollet.

Bearnie said:
När jag läste detta slogs jag av att det säkert finns ett flertal olika uppfattningar om terminologin, alltså vad som är ett community och så vidare, för jag är inte helt överens med dig som du märker. Innan vi tar den diskussionen tror jag faktiskt att den här texten inte behöver vara så lång:

Bearnies förslag said:
solvebring lyfte frågan om hur föreningen och hemsidan Rollspel.nu bäst ska förhålla sig till varandra. Tre förslag lyftes under diskussionen:
  1. Att föreningen och hemsidan hålls som helt separata organisationer
  2. Att föreningen tillsätter hemsidans redaktion
  3. En kompromiss, där föreningen föreslår redaktion och ägaren har vetorätt
Av de tre vann det tredje förslaget mest gehör under diskussionen. (<-- Är detta möjligtvis oväsentligt?)

Bearnie kom med följande förslag:
- Mötet ger styrelsen i uppdrag att registrera föreningen hos Sverok och ansöka om ekonomiska bidrag.
- När styrelsen vet vilka ekonomiska medel föreningen kommer att handha ska styrelsen kalla till medlemsmöte med avsikt att besluta om budget och villkor till hemsidan

Mötet beslutar att följa Bearnies förslag.
Jag tycker i och för sig inte att mitt förslag var särdeles långt, men jag är helt och hållet ointresserad av att driva den saken. Din förkortade version är acceptabel för mig.


Vad gäller terminologin tycker jag inte att rollspel.nu enbart är ett forum, men jag är även där helt ointresserad av att driva frågan. Jag har stångats mot en lärare som tycker att pixlar heter "bildpunkter" och siter heter "webbplatser" hela vårterminen, och känner mig smått äcklad av hela terminologidiskussionen. "Forumet" försvann dessutom i förvandlingen till den kortare versionen.

Tekniskt sett är egentligen en "hemsida" startsidan på en site (/"webbplats") men vid det här laget är den, eh, alternativa betydelsen såpass ingrodd att jag kan köpa den.


EDIT: Även om solvebrings namn saknar stor bokstav så påbörjar det fortfarande en mening, så jag skrev stort S i din texts början innan jag klistrade in den.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
krank said:
När jag grundat sverokföreningar förut har stadgar bifogats vid sidan av protokollet.
Okej, det tycker jag låter bra.

Beträffande arbetsordningen tror jag att jag tänkt om lite. Det är bättre om vi tydliggör och diskuterar den inom föreningen. Jag kan inte se att den är tillräckligt betydelsefull för att bifogas protokollet eftersom den, så att säga, saknar egentlig betydelse nu när mötet är över.

Så jag föreslår alltså att enbart stadgarna bifogas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Har tagit bort det irrelevanta om vad flest tyckte var en bra idé.

Om ingen säger något inom typ en timme eller så, så tar jag protokollet, skriver om alla namn, skriver ut det samt stadgarna, lägger till rader för oss som ska skriva på, skriver ut och postar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
krank said:
Har tagit bort det irrelevanta om vad flest tyckte var en bra idé.

Om ingen säger något inom typ en timme eller så, så tar jag protokollet, skriver om alla namn, skriver ut det samt stadgarna, lägger till rader för oss som ska skriva på, skriver ut och postar.
Bra jobbat, kamrat!

Edit: vad sägs om att det slutgiltiga protokollet (fast versionen med våra användarnamn) postas på Rollspel.nu-forumet för allmän kännedom?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Bearnie said:
vad sägs om att det slutgiltiga protokollet (fast versionen med våra användarnamn) postas på Rollspel.nu-forumet för allmän kännedom?
För min del är det helt OK, copy-paste:a på =)
 
Top