Protokoll för genretypiska situationer?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag satt och kollade på Crisis on Infinite Earths-crossovern som TV-DC-universat hade kring årsskiftet, och började fundera på en grej: Det finns vissa återkommande situationer som dyker upp i snart sagt alla fantastik-tvserier och serietidningar om de bara får fortgå tillräckligt länge. Och efter ett tag borde de vara såpass mycket vardagsmat att man som allra minst borde ha utvecklat någon form av shorthand för att förklara vad som pågår.

Jag menar, jag fattar också att en del av dramatiken med att ha ett doppelganger-avsnitt är just att porträttera alienering och att ens vänner inte tror på en och att det finns en spännande osäkerhet i vem som är den riktiga personen… Men efter typ femte eller sjätte klonen, roboten, kopian från en annan dimension – borde man inte liksom ha någon form av… protokoll för att hantera det?

Jag vet att det finns en lista med saker som man ska tänka på som "evil overlord". Den har rätt många år på nacken vid det här laget – jag stötte nog på den för över 20 år sedan, när jag gick i gymnasiet nån gång. Men finns det något liknande för… superhjältar, till exempel?

Jag är ju mest inne på superhjältespåret, eftersom det mest är sånt jag tittar på just nu, men jag tänker att mycket skulle kunna passa in även på t.ex. Star Trek.

Exempel:

Groundhog Protocol: Om man är fast i en tidsloop där man upplever samma dag (eller timme) om och om igen så är kodordet "groundhog" efter den klassiska komedin. Den som snabbt vill förklara för sina vänner vad som pågår använder kordordet – formellt "aktivera groundhog-protokollet" eller mer informellt "jag har en groundhog-dag". Etablera tidsloopens längd och ge en så snabb sammanfattning som möjligt av vad som prövats hittills för att bryta den.

Tecken att vara uppmärksam på: Någon av dina vänner beter sig plötsligt som att de överhuvudtaget inte bryr sig om konsekvenser – lever som om det inte fanns någon morgondag. Är ovanligt risktagande, svårmotiverad etc. Verkar också veta exakt vad som ska hända innan det händer. Samma kodord – fråga om groundhog-protokollen ska aktiveras eller om de har en groundhog-dag.


Vilka andra genretypiska situationer finns, och hur ser protokollet ut för att bäst hantera dem? Hur ser Doppelganger Protocol ut? Hur ser Reality Dysfunction-protokollet ut, där världen ändrats runt en av en skurk och man är den ende som minns hur det brukade vara? Vad heter protokollet för när man bytt kroppar, och vilka steg tar man då? Eller när man fått sitt medvetande skyfflat in i sin motsvarighet på en parallell jord?

Om det redan finns något sådant här så länka gärna! Annars kommer jag att fortsätta spåna vidare här och ser gärna era förslag =)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Det här verkar som ett bra ställe att börja läsa:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det här verkar som ett bra ställe att börja läsa:
Den där listan är ju sjukt opraktisk. Känns ju mer idiotiskt att följa den än att bara vara vanligt filmkorkad. Gå aldrig in i ett obekant fordon? Glöm taxi, buss, få skjuts av en kompis … Alla profetior är sanna? Det finns ju sjukt många profetior. Du måste ju konstant gå omkring och tro att världen är på väg att gå under. Kör inte din superbil i ett område med hög brottslighet? Är det någonstans du behöver en superbil är det väl där!

Och det är bara från den första listan!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag funderar på det här med doppelgangers. Vad är rimligaste sättet att hantera det?

Jag tänker att steg 1 av protokollet är att inte börja slåss, för det finns inget som säger att den som är den riktiga versionen är den som är bäst på att slåss.

Jämför gemensamma minnen, men räkna inte med hundraprocentigt resultat – folk har dåliga minnen, minns fel etc helt naturligt. Nej, jag kommer inte ihåg vilka jag satt bredvid i första klass.

Om man har tillgång till mätverktyg, använd dem, jämför med både den egna databasen och med offentlig och historisk data (den egna databasen kan alltid korrumperas).

Om man just nu inte kan avgöra vem som är den riktige – betrakta båda med viss misstänksamhet tills saken är avgjord.

Var öppen för möjligheten att det är en bokstavlig kopia med identisk kropp och identiska minnen och personlighet. Då är båda "den riktiga" och det finns egentligen ingen anledning att kasta bort någon av dem.

Var också öppen för möjligheten att kopian inte är "ond". Kanske kommer den bara från en alternativ dimension, eller så? Då behöver andra protokoll aktiveras…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
The McFly Protocol täcker (ofrivilliga) tidsresor.

Tecken på att protokollet bör aktiveras: världen omkring en verkar anakronistisk. Detta är inte samma sak som när det dyker upp någon eller några enskilda saker som är anaktronistiska eller när världen delvis blir anakronistisk (det är andra protokoll). Nej, här snackar vi arkitektur, folk klädstilar etc. Så snart man misstänker att man rest i tiden aktiveras protokollet.

Regel #1 är: Innan man vet vilken sorts tidsresa det rör sig om – påverka så lite som möjligt, och så oviktiga saker som möjligt. Ytterst – undvik din egen familj, släkt etc. om du kan. Det finns alltid en risk att du fuckar upp framtiden, eller får dig själv bortraderad ur tiden.

Undersök omgivningen – ta reda på var och när du är. Tidningar och nyhetssändningar är bättre än att prata med folk (pga regel #1).

Gör ett litet, småskaligt experiment – försök minnas något litet som hände ungefär den här tiden, och se om du kan ändra det. Kanske bör man bara för säkerhets skull se till att memorera ett gäng småsaker från olika tidsåldrar bara utifall att?

Ytterst bör, antar jag, målet vara att få reda på varför man åkt i tiden och ta sig hem. Vilken av de två som bör prioriteras varierar såklart.

Vad bör man mer tänka på? Inte lita på att populärkulturen gestaltat tidsperioden korrekt. Ta god tid på sig att scouta och samla information.
 
Top