Nekromanti Protes och provosorisk

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Sitter och bollar lite med tanken på en karaktär som tappat en arm (eller annan lem för den delen), och ersatt denna med en magisk protes. Detta borde väl gå att göra relativt simpel med en besvärjelse med effekterna Provisorisera och Animera föremål, och en rustningsdel som är ledad på lämpligt sätt. Men lite frågor dyker upp.

1. Hur länge varar en provisorisk effekt? I Mystik & Magi står det
Provisorisk: Om varaktigheten är Provisorisk innebär det att effekten varar tills vidare. Det vill säga ända tills den (eventuellt) tas bort av besvärjaren, en ritual eller en besvärjelse.
Innebär detta då att besvärjaren aktivt måste ta bort besvärjelsen, eller avslutas den även när besvärjaren inte kan fokusera längre, till exempel om han skulle bli medvetslös eller bara sova? Varar effekten även efter att besvärjaren är död?

2. Frågan är också om besvärjaren kan "ge bort" kontrollen över det animerade föremålet. Det vill säga att en magiker lägger besvärjelsen på föremålet för att sedan ge bort det, och därav har användaren istället kontroll över det. Eller det bästa kanske är att skapa en artefakt, för då är det väl personen som aktiverar som bestämmer hur länge effekten ska vara?

3. Kom att tänka på en annan fråga som jag länge funderat över, som är lite relaterat till frågan över, men inte inlägget i övrigt. Om en nekromantiker skapar en vandöd, vem är det då som har kontroll över den? Kan en vanlig förbipasserande person ge en order, eller måste den vandöda redan fått en order om att kunna ta order från andra? Hur funkar det då med en armé och vandöda kråkor som flyger runt och ger order?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
1. Hur länge varar en provisorisk effekt?
Officiellt, så vitt jag förstått det, i all evighet så länge magikern är i livet och inte väver en ny provisorisk effekt av samma typ.

Min husregel har alltid varit att man kan väva multipla provisoriska effekter av samma typ, men att de klingar av naturligt efter en odefinierad tidsrymd som passar narrativet (generellt rör det sig om månader snarare än år).

Hur provisoriska besvärjelser fungerar är därtill radikalt ändrat i Eon IV.

2. Frågan är också om besvärjaren kan "ge bort" kontrollen över det animerade föremålet.
Nej, det kan han inte. Men man kan tycka att det borde finnas en metaeffekt som tillåter det. Generellt är det kanske inte ett problem dock då artefakter görs med alkemi, och ett animerat föremål normalt sett powwras av ett demoniskt aggregat snarare än en provisorisk effekt.

3. Kom att tänka på en annan fråga som jag länge funderat över, som är lite relaterat till frågan över, men inte inlägget i övrigt. Om en nekromantiker skapar en vandöd, vem är det då som har kontroll över den?
Han själv. Jag har emellertid skapat effekter som låter en magiker ta över andra magikers vandöda.
 
Top