Nekromanti [Promotion] Viskningar från Kryptan, avsnitt 9 - Hinder

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Då var det äntligen dags för avsnitt 9 av Viskningar från Kryptan! I det här avsnittet pratar vi om det som finns i vägen för hugade äventyrare och gravplundrare, nämligen monster och fällor. Vi pratar även om Dungeons and Dragons 5th edition Dungeon Masters Guide och så en ingående genomgång av Red and Pleasant Land.

Avsnittet kan du hitta här:
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/2015/01/08/avsnitt-9-hinder/

Vår RSS-feed:
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/feed/

Och så kommer avsnittet att hamna på iTunes inom kort.

Skriv gärna good, neutral eller evil kommentarer här i tråden :D
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Vilket abrupt slut.

Och, Rob: »hårdinbunden«? Really?

Men annars asabraigt som vanligt.

4 giftnålsdörrfällor av 5 möjliga!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja... det är konstigt det där... jag skulle bara prata om Advensdagasdvhbsfvajsd
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"Githyanki är ju nu ett av de mest klassiska D&D-monster" What? Var anth full nu igen?

"Jag är inte särskilt intresserad av 5e men inte heller helt ointresserad" Jonas har Diplomati FV 19.

Fascinationen för He-Man i OSR Stockholm är något vi måste se till att göra något av.

Bra avsnitt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Githyanki ÄR väll ett av de mest kända D&D monstren?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull;n62405 said:
"Githyanki är ju nu ett av de mest klassiska D&D-monster" What? Var anth full nu igen?

"Jag är inte särskilt intresserad av 5e men inte heller helt ointresserad" Jonas har Diplomati FV 19.

Fascinationen för He-Man i OSR Stockholm är något vi måste se till att göra något av.

Bra avsnitt!
Jag är billig i drift. Folk tror att jag är full även när jag inte dricker alkohol.
Och Githyanki får anses vara en klassiker sedan 1981


Diplomati FV19 och han tycker inte ens om skills.

Jag väntar fortfarande på en "Masters of the Universe"-recension, du får gärna lägga lite OSR-perspektiv på den.

:)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag gillar verkligen Vfk. I många andra rollspelspoddar blir det flamsigt och flummigt när de försöker vara supergenerella och ge alla möjliga självklara tips hit och dit. Jag gillar hur ni har ett historiskt perspektiv blandat med tips och lyckas ringa in vad som är bra, dåligt och intressant.

Har inte hört hela avsnittet än, men det är mycket bra hittills som vanligt :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n62408 said:
Jag är billig i drift. Folk tror att jag är full även när jag inte dricker alkohol.
Och Githyanki får anses vara en klassiker sedan 1981
IMG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/47/FiendFolioCover.jpg /IMG

Diplomati FV19 och han tycker inte ens om skills.

Jag väntar fortfarande på en "Masters of the Universe"-recension, du får gärna lägga lite OSR-perspektiv på den.

:)

De har ett omslag. Det gör dem inte till klassiker. I vilka klassiska moduler finns de med liksom?

MOTU-recension tror jag inte att det blir någon. Mer än "sjukt DnDbart". Men jag borde sluta säga det och göra något åt det. Så på nästa Hobocon eller kanske redan på repetikon kommer jag spelleda något som är lite He-Man eller MOTU eller Eternia.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är såklart inte solklart vad som utgör en "klassiker", och githyanki är varken beholders, mind flayers eller owlbears, men de är väl ändå i klass med typ rakshasa eller lammasu iaf? Oavsett är det en av de mest profilstarka monstren från Fiend Folio.

---

För övrigt gällande Grimtooths Traps så dök den här kickstartern upp typ mellan att vi spelade in avsnittet och att avsnittet blev släppt: https://www.kickstarter.com/projects/1409961192/grimtooths-ultimate-traps-collection

Så det verkar som att de återigen kommer vara lätta att få tag på för den som är intresserad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
De har ett omslag. Det gör dem inte till klassiker. I vilka klassiska moduler finns de med liksom?
De är en stor del av Planescape: Torment, Baldurs Gate och Never Winter Nights spelen så de och djupdykningar i deras kultur har massmarknads exposure. De nog också rasen som är mest förknippad med the Astral sea och till viss del the Outer planes. Vilket stärks både av A Guide to the Astral Plane och i äventyr som Tales of the Outer Planes.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45;n62419 said:
De är en stor del av Planescape: Torment, Baldurs Gate och Never Winter Nights spelen så de och djupdykningar i deras kultur har massmarknads exposure. De nog också rasen som är mest förknippad med the Astral sea och till viss del the Outer planes. Vilket stärks både av A Guide to the Astral Plane och i äventyr som Tales of the Outer Planes.
Eksem said:
Det är såklart inte solklart vad som utgör en "klassiker", och githyanki är varken beholders, mind flayers eller owlbears, men de är väl ändå i klass med typ rakshasa eller lammasu iaf? Oavsett är det en av de mest profilstarka monstren från Fiend Folio.
Jag vet ju att de har sin plats i Planescape/Astral Plane men i PS har ju ALLT sin plats.
Ska jag räkna monster som jag anser vara klassiska D&D-monster så tror jag att beholders, mind flayers, owlbears, oozes, slimes, ettins, 15 sorters goblinoids och 20 sorters odöda och antagligen minst halva 1st ed Monster manual skulle komma före Gith-raserna :D
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tack för berömmet!

Om du med "planer" menar framtida avsnitt så är det som ligger närmast antagligen att göra ett avsnitt som Lamentations of the Flame Princess, lite som vi gjorde om Judges Guild tidigare. Andra ämnen vi har funderingar på är "strid" och "fansin", men "strid" saknar just nu inramning och "fansin" kräver en hel del research som kommer vara ganska tidsödande så det dröjer nog (i synnerhet stör det mig att inte ha tillgång till Alarums & Excursions, som är en ganska viktig komponent i att förstå vilken roll fansin hade i rollspelandets begynnelse).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Har inte lyssnat på podcasts på ett bra tag, men nu var det dags att lyssna i fatt! Jag började självfallet bakifrån av enkelhetsskull, och jäsikens vilket bra avsnitt!

Först och främst slås jag genast hur bra ni tre passar ihop. Rob, Eksem, Anth ni är alla riktigt härliga att lyssna på när ni pratar, och ni är alla ganska olika både i röst och i rytm vilket gör att det är lätta att skilja er åt vilket jag tycker är bra. Och det hjälper också till att hålla fokuset uppe. När man bara lyssnar på en enda person (typ på en ljudbok) som sitter och pratar under lång tid, i synnerhet om de inte försöker förställa rösten till och från blir det nästan ett hypnotiskt bakgrundsljud snarare än något man lyssnar på.

Innehållet var också jättekul. Väldigt intressent att höra er snacka om monster och hur filosofin med monster och encounters förändrats lite med åren och filosofin bakom. Jättespännande!

Red and plesent land låter också helt underbart. Det ska nog införskaffas.

Jättebra avsnitt, alla tre! (Men lite abrupt slut, kanske =)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej! Provade att lyssna på Save or Die i väntan på nästa VFK. Måste säga att jag föredrar er pod, även om jag inte har lyssnat så mycket på SOD ännu. Det känns roligt att när jag började lyssna på den förra året visste jag knappt vad någonting betydde, men nu när jag lyssnar om gamla avsnitt känns det som att jag förstår mer. Bra folkbildning.

Keep up the good work!
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Tack för din positiva feedback det är roligt att höra att någon uppskattar avsnitten. Vi har tyvärr varit lite dåliga på att spela in nya avsnitt på sistone men jag tror att vi skall hinna med ett innan sommaren i alla fall.
 
Top