Nekromanti [Promotion] Viskningar från Kryptan, avsnitt 5 - Moduler!

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hej och välkomna till avsnitt 5 av Viskningar från Kryptan! I det här avsnittet pratar vi om äventyrsmoduler, vad som gör dem bra och berättar om några av våra favoriter. Det blir en del spoilers i det här avsnittet, men inget som hindrar någon från att delta som spelare i modulerna någon gång.

Avsnittet kan du hitta här:
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/2014/03/31/avsnitt-5-moduler-moduler-moduler/

Vår RSS-feed:
http://viskningarfrankryptan.wordpress.com/feed/

Och så kommer avsnittet att hamna på iTunes inom kort.

Skriv gärna good, neutral eller evil kommentarer här i tråden :D (särskilt nyfikna är vi på ämnen ni vill höra mer om).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
(jag har inte lyssnat på avsnitt 5 än, så om något av det här skulle hanteras där kan det ignoreras)
  • Jag vill ha en grundkurs i Judge's Guild och liknande utgivares material! Vilka var företagen som gav ut saker till D&D på 70-80-talet och var de bra?
  • Fanzin-genomgång! Vad har det kommit för fanzin på de senaste åren och vilka är värda att titta på?
  • Vilket regelsystem använder jag lämpligast för att köra OSR-SF på den där kampanjkartan som jag postade på rollspelforumet?
  • Hur hanterar man en spelgrupp på 3 spelare alltid känns som man saknar minst en central klass? SLP/GMPC är INTE ett acceptabelt svar!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull;n10192 said:
(jag har inte lyssnat på avsnitt 5 än, så om något av det här skulle hanteras där kan det ignoreras)
  • Jag vill ha en grundkurs i Judge's Guild och liknande utgivares material! Vilka var företagen som gav ut saker till D&D på 70-80-talet och var de bra?
  • Fanzin-genomgång! Vad har det kommit för fanzin på de senaste åren och vilka är värda att titta på?
  • Vilket regelsystem använder jag lämpligast för att köra OSR-SF på den där kampanjkartan som jag postade på rollspelforumet?
  • Hur hanterar man en spelgrupp på 3 spelare alltid känns som man saknar minst en central klass? SLP/GMPC är INTE ett acceptabelt svar!
- Det fanns inte så många andra företag som gav ut DnD-material, eftersom TSR bussade sina advokater på alla som ens tänkte tanken. Det fanns Arduin, Judge's Guild, Mayfair Games och något bolag till som jag glömt namnet på just nu. Men självklart kan vi gå igenom dem.

- Fanzin är inte min starka sida. Fanzin tenderar dessutom att komma oregelbundet, samt att de läggs ner. Jag vet inte om man ska kalla "Green Devil Face" för oregelbunden eller nedlagd och "Fight on!" är definitivt ett exempel på det senare. Men vi kan givetvis dammsuga marknaden efter fanzin.

- Motfråga: vilket system har kattflickor som spelbar ras? :grin: Mer allvarligt: vi kan gå igenom OSR-SF-spelen.

- Nu tänkte jag säga något dumroligt som: "hur spelar man bridge om man bara är tre spelare?". Lite mer seriöst: vad sägs om att skrota tjuven och skillsystemet? Den lösningen fungerar utmärkt i ODD74. Sedan har du andra problem som att spelsynergi försvinner när det bara är tre spelare, problemlösning fungerar inte ens hälften så bra på tre som det gör på fyra personer - man kommer helt enkelt inte riktigt upp i kritisk massa för att kunna brainstorma ordentligt.
Eksem said:
Det finns tillräckligt mycket att säga bara om JG för ett helt avsnitt faktiskt, och detsamma gäller för Arduin. Mayfair har jag ganska dålig koll på dock.

Skall man göra det till en lite större fråga som kanske lämpar sig bättre för podcast-diskussion är ju "Spelgruppsstorlekar" ett inte alls dumt ämne. Man ställs ju inför olika problem oavsett storleken på spelgruppen, och OSR-spelen är ju faktiskt klart möjliga att spela med allt från 2 till 22 spelare vid bordet, med olika tekniker.

SF-OSR är lite i tunnaste laget, såvitt jag vet? Det finns typ X-Plorers, Machinations of the Space Princess och Metamorphosis Alpha, om man inte ska börja prata Traveller, och börjar vi prata om Traveller, då är det inte min podcast :D

Fansin är däremot ett sjukt bra ämne, och där tror jag det finns fina möjligheter att verkligen gå in på djupet. Att fansin kommer oregelbundet och läggs ned är ingen som helst anledning att inte tala om hur extremt viktiga de var för den tidiga hobbyn, eller ännu mer hur viktiga de var för hobbyn innan den ens fanns! Däremot behöver vi nog göra grymt mycket research alla tre för att göra ett sådant avsnitt rättvisa.
chrull said:
X-plorers, Encounter Critical, Machinations of the flame princess, Star Frontiers, Gamma World, Mutant Future, Terminal Space, Stars Without Numbers är några namn jag hittar/kommer på snabbt vid en googling. Vet inte om någon av den är traveller :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Nice :) Har sett fram emot nytt avsnitt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
- Företagen du nämner har jag mycket dålig koll på. Jag skulle gärna vilja höra er diskutera vad de gjorde, vilka de var och om det faktiskt var bra saker de gav ut.

- Fanzinen behöver inte leva, men om de går att få tag på så är det ju trevligt. (GDF#6 sägs vara "på gång" och Fight On! var det ju bara tre månader sedan senaste numret kom)

- Jag har ingen aning om vilka spel som har kattflickor som spelbar ras! Men än så länge har ni snackat typ 99% om D&D eller dess kloner. Dags att snacka lite Gamma World, SF och liknande!

- Jag vill inte ha svar i tråden! Jag vill ju att ni ska ta upp det i podcasten! Ber ni om eventuella ämnen att ta upp så förstör inte allt genom att avhandla dem här...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull;n10212 said:
- Jag vill inte ha svar i tråden! Jag vill ju att ni ska ta upp det i podcasten! Ber ni om eventuella ämnen att ta upp så förstör inte allt genom att avhandla dem här...
Ingen fara. Jag skrev kortfattat med flit - mest för att se vad mina medpodcastare har att säga om saken. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem said:
SF-OSR är lite i tunnaste laget, såvitt jag vet? Det finns typ X-Plorers, Machinations of the Space Princess och Metamorphosis Alpha, om man inte ska börja prata Traveller, och börjar vi prata om Traveller, då är det inte min podcast :D
Nja, en snabb googling, med betoning på EN, gav följande: Star Frontiers, Encounter Critical, Mutant Future, Stars Without Number, Terminal Space.

Så jag tror nog det finns utrymme för en hel podcast.
wilper said:
Tales of the Space Princess fick följa med i min kundkorg förra gången jag beställde från Lulu.
chrull said:
Machinations of the Space Princess och X-Plorers fick följa med min! :D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Tack alla för ett bra avsnitt! Jag har legat med ryggskott (och stretchat stretchat stretchat) till ert trevliga prat och samtidigt laddat ned modulerna. DFD köpte jag därefter hos Reggi, väl värt pengarna!
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Jag sitter och lyssnar igenom den här själv för första gången just nu och jag tycker att det här blev bra, just efter att vi spelade in den så kände jag att det inte riktigt fungerade men det blev intressanta diskussioner och intressanta insikter.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Är verkligen kartan till Horror on the hill bättre i original version? Har för mig att jag sökte runt men tyckte att den var lika kass.
Rob said:
Jag tycker att den är oerhört mycket bättre, kartan i "Fasornas berg" ser ut som att man har försökt att fotostatkopiera originalet med för mycket svärta så att stora dela av de gråa detaljerna också blir svarta. Detta får konsekvensen att den svenska varianten blir oerhört plottrig medans originalet är ganska klar.

Du kan se en bra version av kartan här:

http://newbiedm.files.wordpress.com/2010/05/pcs-hill-map.jpg
Hans E Magnusson said:
mm, jo. Jag tycker nog den är ganska kass åxå.
Rob said:
På vilket sätt menar du att den är dålig är den tråkig/linjär/estetiskt icke tilltalande/otydlig?
Hans E Magnusson said:
Inte lika kluddig som svenska men nästan. Jäkligt otydlig. http://www.genesworlds.com/wp-conte...ep_wilderness.jpg.pagespeed.ic.WMakVbpPEm.jpg är så mycket tydligare.
Rob said:
Jag kan tillstå att Caves of Chaos kartan är vackrare men jag tycker inte att den är speciellt mycket tydligare. En karta över regionen med Horror on the Hill borde se ut ungefär sådär men jag har inget problem med att "The Hill" mer inzoomat ser ut som det gör i modulen.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Mycket bra avsnitt! Var lite skeptisk i början när jag fattade att det bara skulle handla om moduler, men när podden började närma sig sitt slut kände jag att jag skulle kunna lyssna på lika mycket mer. Bra insikter, resonemang och diskussioner!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Ääääntligen kommit mig för att börja lyssna ordentligt (bra sällskap till disken som jag sparat på mig), men alltså... anth, är det verkligen okej att du sitter i Sveriges bästa D&D-centriska podcast och feluttalar drow? Skandal. SKANDAL.
 
Top