Nekromanti [Promotion] TORG: Eternity

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En gång i den grå forntiden (också känt som 1990) så släppte West End Games ett för sin tid ganska banbrytande spel: TORG. Det var ett av de tidigare spelen som explicit hade en narrativ struktur: äventyr tänktes som uppdelade i akter och scener, och en speciell kortlek spelade stor roll både som källa till händelser i dramatiska situationer (t ex strid eller pressat problemlösande), och som ett sätt för spelarna att påverka spelet med lite extra oomph vid rätt tillfälle, eller genom att introducera sub-plotter.

Settingen var också ganska innovativ. "Grunden" var en värld lik vår (men lite mer actionfilmbetonad - tänk Die Hard eller typisk Ahnuld-film), men denna värld hade blivit invaderad av ett gäng andra världar, som hade varit vänliga nog att ta med sig sina egna verkligheter hit. Så Skandinavien och de Brittiska Öarna hade blivit fantasyvärlden Aysle, medan Nordostafrika/Mellanöstern hade blivit 30-tals-pulpvärlden The Nile Empire, och Frankrike hade blivit en cyberpunkteokrati under Cyberpåve Jean Malreaux (självklart med säte i Avignon). Till skillnad från Rifts, som kom ungefär samtidigt, så påverkades man av att befinna sig i de invaderade områdena, och fick hålla sig mer eller mindre till deras naturlagar. I Aysle, med renässansteknologi, så fungerar inte skjutvapen mer avancerade än flintlås, men å andra sidan finns där hiskeligt kraftfull magi. En stor del av det coola med spelet var just hur dessa olika världar stöttes och blöttes mot varandra och mot Jorden.

Man hade också en cool variant på den meta-plot som var så vanlig på 90-talet. I stället för att den helt styrdes av West End Games, så kunde man få tillgång till en tidskrift/nyhetsbrev vid namn Infiniverse. I den så presenterades äventyrsförslag och rykten, och man kunde skicka in svar och rapporter på hur det hade gått med dessa äventyr och annat, och sedan tog WEG resultaten med i beräkningarna. Det här var tidigt 90-tal, innan Internet fanns i var persons hand. Tyvärr fungerade väl detta lite mindre bra, men det var dock en cool idé.

Varför tar jag då upp detta? Jo, Ulisses Spiele har gjort en ny moderniserad version av TORG, som heter TORG Eternity, och har just nu igång en kickstarter för spelet. Spelmotorn har gjorts om och hottats upp under ledning av Shane Hensley ("känd" från Deadlands och Savage Worlds), och världen har putsats upp och moderniserats en hel del. Det hela verkar vansinnigt coolt, även om priset kanske är i högsta laget.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kickstartern går nu in i sin sista vecka.

Man har även gjort en av de coolaste promotionsarna jag sett för ett rollspel, twitterkontot @NearNowNews. Där har man sedan Kickstartern började kunnat följa invasionens första veckor i realtid. De har även samlat tweetsen i ett par Storifys, än så länge:

Dag 1
Vecka 1
Vecka 2-3

Near Now News kommer nog att sakta ner när kickstartern är klar, en månad in i Possibility-krigen, och när spelet väl kommer ut kommer man att vara tre månader in.
 
Top