Nekromanti [Promotion] The Verge skriver om Actual Play

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Kul artikel

Någon från WotC kommenterar att över hälften av alla nya spelare har kommit till hobbyn genom att se andra spela på youtube eller lyssna på podcasts.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det kan säkert stämma. På Spelens hus i Malmö har mängden rollspelare plötsligt vuxit explosionsartat. När jag frågade föreningen Rollspelssällskapet vad det berodde på så svarade de att det var nån podcast.
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Ymir;n262882 said:
Det kan säkert stämma. På Spelens hus i Malmö har mängden rollspelare plötsligt vuxit explosionsartat. När jag frågade föreningen Rollspelssällskapet vad det berodde på så svarade de att det var nån podcast.
Har du koll på vilket spel de var intresserade av/spelade? Det lär väl vara D&D5, men skulle vara himla häftigt om det vore exempelvis Coriolis och det vore våra svenska poddar som gjort skillnad.

Actual Play poddande/streamande har förresten ökat intresset här i Japan också och dragit in nya spelare. Man ser detta då Call of Cthulhu, som annars varit rätt litet, nu är nummer 1; just för att det är spelet som är störst när det gäller actual plays på YouTube.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RedMoon;n262884 said:
Har du koll på vilket spel de var intresserade av/spelade? Det lär väl vara D&D5, men skulle vara himla häftigt om det vore exempelvis Coriolis och det vore våra svenska poddar som gjort skillnad.

Actual Play poddande/streamande har förresten ökat intresset här i Japan också och dragit in nya spelare. Man ser detta då Call of Cthulhu, som annars varit rätt litet, nu är nummer 1; just för att det är spelet som är störst när det gäller actual plays på YouTube.
Nästan uteslutande D&D5, ja.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag är inte så road av AP-poddar/videor, men kan det öka intresset för rollspel och introducera nya till hobbyn är det toppenbra!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Rangertheman;n262974 said:
Jag är inte så road av AP-poddar/videor, men kan det öka intresset för rollspel och introducera nya till hobbyn är det toppenbra!
Jag har inte riktigt förstått lockelsen av det heller, utöver att få en chans att se hur ett obekant regelsystem funkar i praktiken. Men vad jag gillar och vad som är poppis brukar sällan vara samma sak :D
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Björn Wärmedal;n262977 said:
Jag har inte riktigt förstått lockelsen av det heller, utöver att få en chans att se hur ett obekant regelsystem funkar i praktiken. Men vad jag gillar och vad som är poppis brukar sällan vara samma sak :D
Jag skulle säga att det jag ser lockar folk till Actual Play är

1. Det är lite som att umgås med sina kompisar. Man sitter med vid bordet och, även om det är rätt ensidigt, så bygger man en relation med spelgänget. Man har dem direkt i örat vilket är rätt intimt. Det blir på det viset något mysigt man ser fram emot. Det är på grund av det här som de flesta AP-poddar och streamar fokuserar väldigt mycket på humor, kringsnack och spelarnas personligheter - snarare än att gå all-in på att spela.

2. Särskilt för streaming, vilket väl är det riktigt stora, så är det hela live och man kan samtala med andra som gillar samma sak medan det händer. Lite som sport på det viset.

3. Det är ett sätt att se hur ett spel och dess regler fungerar när det spelas. Det kan på det viset fungera bra som förberedelse inför eget spel och för att få en känsla för en produkt man funderar på att köpa.

4. Det är ett sätt att uppleva äventyr och kampanjer man själv vill spela - men aldrig tror sig få en chans att göra. "Vi Spelar Rollspel" har exempelvis gett alla som vill en chans att uppleva Konfluxen och på "Red Moon Roleplaying" så låter vi alla få ta del av Svarta Madonnan. Det är lätt att glömma att många därute har svårt att få till något rollspelande alls på grund av vuxenliv och andra prioriteter.

Att det slagit igenom så stort nu tror jag har mycket att göra med att det är första gången rollspel verkligen synliggörs. Att rollspel aldrig varit större än en nisch har inte berott på hobbyns kvalitet eller hur kul det är, utan mer på att det skett så undangömt från allmänheten och mest varit något kompisar introducerar åt en, snarare än något man kan upptäcka själv. Den rörelse vi ser nu har också hjälpts väldigt mycket av att en hel del populära dator- och TV-spels streamare använt sina kanaler för att spela rollspel och därigenom introducerat hobbyn till helt nya grupper.

Twitch, YouTube och podcasts håller på att förändra hobbyn och jag tror att vi kommer att se den nå sin fulla potential under de kommande åren. Spännande tider!
 

Rollspelsräven

Veteran
Joined
7 Apr 2014
Messages
14
Björn Wärmedal;n262977 said:
Jag har inte riktigt förstått lockelsen av det heller, utöver att få en chans att se hur ett obekant regelsystem funkar i praktiken. Men vad jag gillar och vad som är poppis brukar sällan vara samma sak :D

för mig som råkat ut för "vuxenliv och andra prioriteter" samt en splittrad spelgrupp uppskattar verkligen AP-poddar dom ger mig möjlighet att få uppleva rollspel oftare än på sin höjd en gång om året ibland mer sällan. Så yay! tycker jag. En skön omväxling från allt läsande av regler och världar som man desperat sysselsätter sig med i väntan på att man ska få ihop någon grupp att spela med.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag kan förstå lockelsen även om det som sagt inte är min kopp te. Fast FATE köpte jag iofs efter att Wil Wheaton spelat det på Tabletop. Så jag kan hålla med om att det är bra för att hitta nya system och lära sig grunderna innan man dyker in i dem.

Tyvärr tycker jag de flesta AP-poddar/videor antingen är flamsiga, tempofattiga eller både och. Att rulla tärningar är spännande om rollpersonens eller gruppens välbefinnande hänger på slagen, men betydligt mer av en gäspning om det inte känns personligt. Dock börjar det bli bättre med poddar som är nästan som radioteater och videor som nästan känns som en sitcom eller en sportsändning.

Jag tror precis som du RedMoon att spännande tider väntar. Kanske kommer det rollspel som är skrivna för att göra sig bra som streaming, kanske kommer det en mycket större interaktion mellan TTRPG och bild- och ljudmedia. En riktigt spännande rollspelsserie på t.ex. Netflix hade fått hobbyn att explodera. Jag hade hellre sett en välskriptad, professionell grupp spela t.ex. Symbaroum på fredagskvällen än att titta på Fångarna på fortet eller Let's Dance.
 
Top