Nekromanti [Promotion]The Dark North

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
The Dark North Volume 1 rullar nu på kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/darknorth/the-dark-north-volume-1.

Jag har ingen affiliering alls med projektet, men jag ser ingen aktiv promotion-tråd här och det tycker jag det förtjänar (om det bara är jag som är dålig på att leta trådar så förtjänar det ändå en till :)).

Det är ett ambitiöst projekt för en kvalitativ illustrationsbok av ett gäng illustratörer många här nog känner till. Så det vore synd om någon missade det.

Lite kul att notera att en stretch goal är en spelledarskärm. Kanske kan vi kalla det en eukemenisk spelledarskärm då den inte är spelspecifik. Det är ett av Anders Lekbergs sista projekt, kan nämnas.

Så en fråga: vad tror ni om det här? Backar ni? Jag själv har förstås gjort det och tror det blir en cool bok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Det här var en självklar baxkning för mig, så snart jag hörde talas om den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker att det verkar ballt, även om jag håller med de kritiker som påpekat att det är lite ont om kvinnliga konstnärer i projektet. De som drev projektet verkade dessutom ganska tagna på sängen när de fick frågan... Minns inte var jag läste frågan och svaret nu dock, kan det ha varit i nån Fenixintervju?

Nåja, jag backade iaf.
 

Mojo

Veteran
Joined
19 Nov 2015
Messages
1
Tack @hakanio, @Rymdhamster och @krank er support och era röster för The Dark North betyder jättemycket för oss som illustratörer i projektet men även för projektgruppen. Nu är jag inte en del av projektgruppen men jobbar (för fullt) med bilder till boken och försöker utifrån mitt perspektiv bidra till att aktivt kommunicera utåt vikten av detta projekt. Vi är jättetacksamma för all hjälp vi kan få att komma ut med projektet i bloggar, forum, media, mun till mun etc, något som det egentligen finns alldeles för lite tid till under ett pågående projekt. Har ni möjlighet att få spridning av detta ut på någon av följande kanaler så hjälper det en framtida utveckling.

Jag träffade Anders för första gången under sommaren 2015. En fantastisk man/vän som jag direkt fann många likheter med, en ödmjuk kreativ småbarnsförälder med så mycket glädje och framtidsplaner. Jag träffade han en dag och såg fram mot flera möten o diskussioner. Det blev bara en dag. Förlusten av Anders dagen efter slog hårt i hela gruppen men vi valde samtliga att fortsätta detta projekt mitt uppe i sorgearbete mm. Det kändes viktigt dels att få Anders dröm att bli en verklighet men också det stöd detta projekt kan bidra till hans familj.

I samband med skapandet av konceptet har det diskuterats mycket framtida möjligheter. Att det finns en nära koppling till spel i alla dess former ses som en självklarhet då samtliga av oss har arbetat professionellt inom detta område.

Jag tror det är viktigt att belysa att vi inte direkt blev tagna på sängen när frågan om kvinnliga konstnärer dök upp i media även om vi inte hade planerat att den skulle komma eller hur vi skulle bemöta den. Kritiken har kommit i efterhand men där kritikerna har fokuserat på fel riktlinje - En jämställdhetsfråga. Låt mig förklara:

I ett första läge letade projektledarna upp oss illustratörer delvis på premisser av verk som vi gjort för som haft en betydande roll i spelbranschen och med inriktning fantasy. När jag arbetade aktivt med bland annat Neotech omslag (1994) fanns det ingen kvinnlig illustratör som var verksam inom branschen vad jag kan minnas. Det fanns kvinnor som ritade och som ritade väldigt bra, självklart, men få som inriktade sig inom området eller som gjorde något mer än ett enstaka verk. De kvinnor jag mötte på slutet 90- början 2000-talet höll då på mest med fanbased art och sålde commisions över Deviantart, men ingen av dem arbetade sig in att verkligen illustrera för utgivarna. Minns att jag själv då försökte få några yngre tjejer att jobba som illustratör inom rollspel men ingen av dem valde att gå vidare inom genren. Kanske det sågs som för grabbigt på den tiden att hålla på med spel eller så kanske det var så enkelt att ersättningen inom just spel på 90-talet inte var bra betalt. Så med de referensramarna att underlaget att välja från inte var stort tror jag att det blev ett naturligt urval för projektledarna och hade absolut inget att göra med att göra sitt urval baserat på kön.

Själv blev jag i första hand rekommenderad till projektet så rätt tydligt har projektledarna lyssnat på de röster som finns inom det nätverk de har. Jag har efter bästa förmåga i andra kritiska trådar försökt bemöta kritik där grundkraven har vart att projektet borde vara jämlikt fördelat (Ja, det tycker jag också) och jag har bett att få tips på vilka verksamma kvinnliga illustratörer idag som finns inom genren men ännu inte fått något svar eller tips på detta att förmedla vidare till projektgruppen för framtida utgåvor. Även Rättviseförmedlingen har nämnts som kritiskt argument men då missar man nog en grundförutsättning här. Projektet är inte uppställt som en anställning utan baserat på frilans. Detta innebär att var och en bär eget ansvar för att följa avtal och sin del i produktionen som vilken annan verksamhet som helst. En Rättviseförmedling fungerar inte ur perspektivet att driva egen verksamhet, där sker all konkurrens på lika villkor som vilket annat företag som helst. Fördelen här är att vi alla illustratörer går under samma avtalsupplägg. Jag är säker på att projektledarna är villiga att lyssna på förslag över kvinnliga illustratörer till projektet. Grunden för The Dark North boken är att skapa ett bra underlag som kan utvecklas och där fler bildskapare i framtiden får en möjlighet att synas, både kvinnor som män.

Har ni tips på Nordiska kvinnliga illustratörer är ni självklart välkomna att lämna dem, (Ni BÖR till o med lämna rekommendationerna tycker jag) helst då inte bara som name-dropping utan med länk och kanske en kort beskrivning vad dem vart verksamma/publicerade. Kommer ni inte på det sistnämnda så i alla fall var man kan se verk som dessa skapat. Det finns kontaktväg till projektgruppen via webbsidan darknorthart.com eller Om ni bara svarar här kommer jag då personligen se till att projektgruppen får listan med rekommendationer.

Projektgruppen har gjort ett jättejobb med The Dark North och att vända en tragisk händelse till att fortsätta och samtidigt supportat oss kreatörer fullt ut är mer än imponerande. Jag är tacksam för att ha fått en möjlighet och förtroende att vara med på denna resa. Mitt jobb nu är att skapa, väcka liv i tanke och fantasi och måla. Framledes önskar jag att fler får den möjligheten på lika villkor, allt hänger på vilket stöd projektet kan få.

Idag är det tretton dagar kvar på kampanjen https://www.kickstarter.com/projects/darknorth/the-dark-north-volume-1 kan ni hjälpa oss att nå ut mer? :) <3

Mvh
Magnus"Mojo"Olsson
 
Top