Det är ju egentligen författarna själva som sitter på förstahandsinformationen där. Men jag hade gissat på att följande saker har spelat in:
- De officiella äventyren har satt en väldigt simpel standard – kortfattade, huvudsakligen punktlistor, ett ganska tydligt upplägg som är lätt att följa, och så. Det gör nog att det kan kännas enklare att skriva ihop något eget som går att publicera, jämfört med omfattande brödtextäventyr.
- Spelvärlden är lite udda, men har därigenom ganska mycket karaktär – och den är skriven med ett antal tydliga uppslag för äventyr. De äventyr som skickats in är hyfsat specifikt vindsjäliga, vilket talar för att spelvärldens inspirationsfrön har slagit rot hos folk.
- Vi har varit flitiga med att plocka upp externt skrivna äventyr och publicera dem officiellt, vilket kan ha fått fler att känna att det vore kul att själva att försöka skriva något som blir publicerat. Därtill har vi har stått för redaktion, korrektur, layout, och illustrationer, vilket har sänkt tröskeln för att få det att kännas som att det kan bli en ”riktig” produkt.
TL;DR: Vi har typ bara härmat Mörk Borg och det verkar funka hyfsat för oss också.