Nekromanti [Promotion] Suldokar's Wake – det nya omslaget

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Fint!
Men personligen stör jag mig lite på I/L:ett - att det inte är i jämnhöjd med övriga bokstäver och att det inte är så tydligt som L eftersom det har första radens typsnitt istället för andra. Men jag kanske bara är ovan.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Good catch! De ska vara i samma höjd -- jag måste ha pillat med nåt och missat att fixa det. Jag vet att jag trixade med L-formen men lät bli det till sist. Jag har dock glömt varför, så jag ska testa igen!

Stort tack!

C
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Jag tycker att det ser tjusigt ut! Gillar hörndetaljerna, färgerna och balansen. Smakfullt och proffsigt!

Detaljmässigt hade jag personligen skippat vitt inuti O, eftersom det får sånt fokus (och kan uppfattas som en ren miss). Jag tänker även att man kan jobba lite med kerningen i ÆONIC – avståndet mellan Æ och O känns lite stort. Undrar om jag inte hade lagt författarnamnet i det tomma utrymmet i L–vinkeln istället för på själva L:et. Och sen en liiiiten breddning av RETURNS, så att R linjerar med serifkanten på E i EVIL. Och sen som sagt – L ligger inte i jämnhöjd med överkanten på ÆONIC eller med underkanten på EVIL.

Men som sagt, väldans snyggt!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
ceruleanfive;n335677 said:
Jag tycker att det ser tjusigt ut! Gillar hörndetaljerna, färgerna och balansen. Smakfullt och proffsigt!

Detaljmässigt hade jag personligen skippat vitt inuti O, eftersom det får sånt fokus (och kan uppfattas som en ren miss). Jag tänker även att man kan jobba lite med kerningen i ÆONIC – avståndet mellan Æ och O känns lite stort. Undrar om jag inte hade lagt författarnamnet i det tomma utrymmet i L–vinkeln istället för på själva L:et. Och sen en liiiiten breddning av RETURNS, så att R linjerar med serifkanten på E i EVIL. Och sen som sagt – L ligger inte i jämnhöjd med överkanten på ÆONIC eller med underkanten på EVIL.

Men som sagt, väldans snyggt!
Tack för detta -- utmärkta förslag! Ja, det är lite pill kvar med kerning och sånt, och jag får en del intressanta förslag på reddit också som jag ska testa! Jag bävar för provtryck dock, eftersom Lulu och färg är lite av en roulette :).

C
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nässe;n335673 said:
Sjukt snyggt! Vad innebär/ betyder Periodical Release Issue?
Tack!

Det betyder att spelet släpps lite som en serietidning där man börjar läsa nummer ett och så avslutas en "story arc" några nummer senare. Här är tanken att

1. Handlar mest om settingen, men också har en introduktion till spelet och grundläggande principer för regler, kartor m.m.
2. Handlar om arketyper samt om att skapa rollpersoner från scratch med klasser, program, arter, utrustning m.m.
3. Handlar helt om reglerna.
4. Handlar om spelledarens uppgifter -- skapa äventyr, monster, platser, slumptabeller o.s.v.

Du kan fortfarande använda vart och ett av numrena ensamt tillsammans med Whitehack om du vill. Jag kommer inkludera instruktioner för detta i numren eller lägga ut på nätet. Längre fram kan jag också tänka mig att göra ett nummer 0, som funkar som en starterbox, men först är siktet ställt mot 1--4.

Christian
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Först, framför allt roligt att det närmar sig! I det stora hela tycker jag det är snyggt, om än inte lika snyggt som prereleaseversionen, men det är något som skaver lite. Jag tror att det kan handla om att typsnitten inte passar ihop så bra, och lite för många formelement (allt det horisontella och lite vertikala (L:et) tillsammans med de rundade hörnelementen). Eller något med färgerna, det vita i o:et, eventuellt den svarta ramen runt "WAKE" eller strecken runt "suldokar's". Bara lite spridda klagomål alltså, inga lösningar, men kan förhoppningsvis ge något ändå!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Typsnitten är Minion Pro och Myriad Pro — de är i vart fall konstruerade för att passa ihop. Jag tror jag ska jobba lite på L och O. Färgerna får vi se när provtryck kommer.

Tack för input!

C
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Skulle det inte se bättre ut om nederdelen av L:et hade seriff, så att det matchade resten av typsnittet i "EVIL"?

Annars ser det bra ut.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Fiktionslek;n335685 said:
Typsnitten är Minion Pro och Myriad Pro — de är i vart fall konstruerade för att passa ihop.
Okej, de passar kanske ihop som rubrik+brödtext eller omvänt, eller typ i tabeller (det är väl det de är konstruerade för). Men det kanske är problemet här: på sådan här displaynivå vill man kanske hellre ha lite kontrast när man har två olika typsnitt. Jag skulle i alla fall leka med det, eller överväga att köra allt med Myriad. Men det är mer att jag försöker sätta fingret på vad som skaver för mig och inte vad du behöver göra.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Först när jag läste på baksidan förstod jag att det stod "Æonic Evil Returns". När jag läste framsidan förstod jag inte det. Nu är ju inte jag den smartaste så det säger ju inte så mycket om i vilken utsträckning andra kommer att kunna läsa det, men… speciellt när det gäller mycket ovanliga ord som "Æonic" ("Æonian" är väl ändå en vanligare adjektivisering) så är det lite trixy med ever-so-clever textlösningar. Riskerar att bli en Camel Up / Camel Cup av det

Urbra att du håller på med nytt spel<3
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
2097;n335692 said:
Först när jag läste på baksidan förstod jag att det stod "Æonic Evil Returns". När jag läste framsidan förstod jag inte det. Nu är ju inte jag den smartaste så det säger ju inte så mycket om i vilken utsträckning andra kommer att kunna läsa det, men… speciellt när det gäller mycket ovanliga ord som "Æonic" ("Æonian" är väl ändå en vanligare adjektivisering) så är det lite trixy med ever-so-clever textlösningar. Riskerar att bli en Camel Up / Camel Cup av det

Urbra att du håller på med nytt spel<3
När det gäller detta tror jag dock att jag är villig att ta den risken. Jag ska trixa lite med L:et, vilket möjligen också kan hjälpa den som inte avkodar direkt, men i övrigt tycker jag det håller n.d.g. numrets titel och den (som jag ser det) mycket milda trixningen.

Tack för input och tillrop!

C
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Gurgeh;n335686 said:
Skulle det inte se bättre ut om nederdelen av L:et hade seriff, så att det matchade resten av typsnittet i "EVIL"?

Annars ser det bra ut.
Jag håller med dig. Jag tror det största förbättringsutrymmet här (jämte lite slip som många påpekat) ligger på just L:et.

Bra förslag!

C
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är svårt för mig att "testa" det nya omslaget nu när jag fått "facit" att det ska stå "Æonic Evil Returns" och inte Æon Evi LC Returns. Du behöver testade det på folk som inte känner till det facitet. Det förra omslaget kunde jag ge den ganska konkreta & ärliga återkopplingen att jag inte läste rätt innan jag läste baksidan.

Att det är Minion numera kanske räcker för att ordet Evil ska hålla ihop. Men det är inte helt säkert.
En annan sak att prova vore också att klippa av seriferna högst uppe på L:et. Eller att det inte är en sån stor hit att dom är blandade, att sätta Minion på alla eller Myriad på alla. Eller ge upp "ordvitsen" helt och ta bort den. Vet inte, och jag kan inte längre veta för mina oskyldiga ögon har numera blivit biased av facit.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
2097;n335726 said:
Det är svårt för mig att "testa" det nya omslaget nu när jag fått "facit" att det ska stå "Æonic Evil Returns" och inte Æon Evi LC Returns. Du behöver testade det på folk som inte känner till det facitet. Det förra omslaget kunde jag ge den ganska konkreta & ärliga återkopplingen att jag inte läste rätt innan jag läste baksidan.

Att det är Minion numera kanske räcker för att ordet Evil ska hålla ihop. Men det är inte helt säkert.
En annan sak att prova vore också att klippa av seriferna högst uppe på L:et. Eller att det inte är en sån stor hit att dom är blandade, att sätta Minion på alla eller Myriad på alla. Eller ge upp "ordvitsen" helt och ta bort den. Vet inte, och jag kan inte längre veta för mina oskyldiga ögon har numera blivit biased av facit.
Just felläsningsspåret är jag inte så orolig för och känner inte att jag behöver testa (mer än på min totalt ointresserade fru :) ). Själva konceptet och kompositionen tror jag sitter nu som jag vill ha det. Det är mest småpill kvar, tänker jag.

Man kan fixa i evighet med ett omslag, men där man vinner en gillare tappar man en annan, oftast. Och här och på reddit verkar omslaget tas bra emot utan det problem du nämner. Jag förstår om du tycker jag avfärdar dig, men det är inte så. Jag uppskattar responsen, och sen fattar jag helt enkelt ett beslut :).

Allt gott,

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
ceruleanfive;n335730 said:
Serifen gör det bättre i min mening! Jag skulle ha testat att förlänga L-foten för att linjera med övrig texts högerkant. (Och tightat till mellan I och C.)
Inte så dumt! Kolla in nedan. Den får jag suga lite på!



Tack!

C
 
Top