Nekromanti [Promotion] STALKER - ett rollspel

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag tänkte presentera mitt rollspelprojekt: STALKER

Inspirationen för STALKER kommer inte oväntat från spelen S.T.A.L.K.E.R, boken Roadside picnic, och filmen Stalker.

Det är fortfarande på idéstadiet så det är mycket som kan komma att ändras under skrivandets gång. Men det här är grundtanken.
Helt ärligt är jag mindre intresserad av att skriva regler och mer intresserad att beskriva alla de saker som finns i Zonen så det är nog där jag kommer att börja.
Därför valde jag att använda ett regelsystem som jag är bekant med.

Jag tänkte framöver posta de delar jag skriver färdigt. Förhoppningsvis blir allt färdigskrivet och sammanställt till ett komplett spel.



Kort beskrivning

Spelarna tar på sig rollen som Stalkers, personer som ger sig in i den farliga Zonen i jakt på de dyrbara artefakter som finns att finna bland alla faror. Farorna i Zonen utgörs av de varelser som lever där, andra människor som ger sig in i Zonen och de farliga anomalin som oförklarligen uppstått. I Zonen finns något för den som söker makt, lycka, rikedom eller kunskap. Det ryktas om artefakter som kan ge övermänsklig styrka, ge liv till det som varit dött eller uppfylla dina vildaste drömmar. Men Zonen välkomnar ingen och de som vandrar in i Zonen är många fler än de som kommer tillbaka. De som kommer tillbaka säger att ingen kan komma ut ur Zonen utan att lämna kvar något där.


Reglerna
Bygger på DnD 3, dvs T20+modifikationer ska vara högre än ett bestämt Svårighetsvärde.
I strid har alla kombattanter ett AC-värde som ska övervinnas.
Grundegenskaperna kommer att vara: Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psyke, Karisma och Perception.

Zoner
En zon är ett område där något har skett så att anomalin har uppstått. Varje Zon är unik och det är upp till SL att bygga sin Zon och befolka den. Anledningen till att en Zon har uppstått kan vara vilken som helst. Som term för orsaken kommer ordet “Incident” att användas.
Förslag på Incidenter: Ett militärt experiment, en radioaktiv läcka, en solstorm som nåt jorden eller utomjordingar som har varit på besök och vars nedskräpning har förändrat våra naturlagar.
En zon kan vara öppen för den som vill, strikt bevakad av militär eller liknande eller kontrollerad av någon krigsherre/organisation eller vara fullkomligt laglöst. Det kan också pågå fullskaligt krig kring en Zon för att få kontrollera den.
Huruvida det finns en Zon eller flera Zoner är upp till SL att bestämma. Även var den/de ligger och hur den/de ser ut.

Anomalin och artefakter

Efter Incidenten uppstod förändringar i världen som vi känner den. Oförklarliga fenomen som trotsade allt vi visste om fysik och natur. Dessa kallas för anomalin.
Det finns unika anomalin som bara existerar på en plats och det finns de som har gemensamma egenskaper som gör att de kan uppstå på olika platser men med liknande egenskaper.
En anomali kan lättast beskrivas som ett område där de naturlagarna inte gäller. Det har inte kunnat fastställas hur de uppstår. De kan uppstå ensamma eller i grupp. I det senare fallet benämner man dem anomalifält då de brukar breda ut sig över ett större område. Ett anomalifält utgörs oftast av flera anomalin av samma typ, men det kan också förekomma att olika typer av anomalin existerar i samma fält.

Exempel på vanligare anomalin:
Virvelvind: Föremål som kommer för nära detta område kommer att utsättas för starka krafter som kommer att slunga runt föremålet inuti anomalin, för att sedan slunga iväg föremålet åt ett slumpartat håll.
Häxkittel: Denna anomali orsakar gropar och diken i sitt närområde vilka sedan fylls med slemliknande vätska. Vätskorna har olika egenskaper beroende på anomalin, men kan vara frätande, giftiga eller fasthållande.
Häxkittlar uppstår ofta nära varandra och kan därför täcka större områden.
Hur en anomalin uppför sig är individuellt. En del är stabila, det vill säga att de täcker ett område som varken expanderar eller minskar.
Andra är dynamiska och kan öka och/eller minska sitt område. De kan vara små och expandera eller tvärtom. De kan också tyckas uppstå ur tomma intet. Detta kan ske i regelbundna intervaller eller till synes på måfå.

Ett föremål kan befinna sig mitt i en dynamisk anomali utan någon påverkan eller ens indikation för att det finns en anomali där. Om föremålet befinner sig där när anomalin aktiveras kommer det att utsättas för dess påverkan. Detta gör att vissa dynamiska anomalin endast kan upptäckas när de är aktiva. När de är inaktiva kan de inte upptäckas och man kan passera deras områden utan påverkan.
Ett sätt att upptäcka en dynamisk anomali är att granska området. Att på en lövtäckt gräsmatta upptäcka ett område som är helt lövfritt kan indikera att där finns en dynamisk Virvelvind.
Att på ett jämnt underlag upptäcka flera oförklarliga hål och gropar i marken kan indikera en dynamisk Häxkittel.

I ett Häxkittelfält är den största faran att hamna i kontakt med vätskan, vilket man kan undvika genom att hoppa över gropar och diken. Om man då hamnar i en Virvelvind kan detta resultera i att man slängs rakt ner i vätskan.




Artefakter
I områden med anomalin kan det uppstå så kallade artefakter. Detta är kristalliknande föremål som påverkar levande varelser.
Det finns artefakter som tillåter människor att se i mörker, få förbättrade sinnen, bli starkare eller motstå viss yttre påverkan som elektricitet eller radioaktiv strålning.
Vissa sägs kunna ge döda kroppar artificiellt liv eller ge en person förmågan att med tankekraft förflytta föremål. Det finns oräkneliga historier om artefakter som kan ge alla möjliga krafter. Det finns inget sätt att skilja de falska historierna från de sanna men det hindrar inte de som ger sig ut i jakt på de fantastiska artefakterna.
Dessa artefakter är eftertraktade och kan säljas för stora summor både lagligt och på svarta marknaden.
Detta har lett till att Zonerna ofta befolkas av Stalkers och andra lyckosökare.


Stalker
En Stalker är en person som ger sig in i en Zon för att hitta artefakter eller annat i Zonen som de sedan säljer vidare eller behåller själva. En erfaren Stalker kan även fungera som guide och vägvisare för andra som vill ge sig in i en Zon.
En Stalker kan ge sig in i Zonen på jakt efter någon mytomspunnen artefakt eller för att utforska ett anomelifält i jakt på artefakter. De kan även anställas av andra för att hitta personer, varelser, föremål eller utforska områden eller byggnader i Zonen. Vanliga uppdragsgivare är forskare, militärer eller andra organisationer som försöker förstå Zonen eller bara vill utnyttja dess krafter.



Zonens varelser
Förutom de människor som vistas i och kring zonen finns det även alla typer av underliga varelser som uppstått i Zonen. En del är aggressiva medan andra är fredliga så länge man inte stör dem. En del kan ses som muterade varianter av existerande varelser, medan andra bara kan beskrivas som monster. En del bär även tydliga drag av människor. Huruvida de har varit människor som har muterat eller nya varelser som fötts fram i Zonen är oklart.
Det är upp till SL att befolka varje Zon.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Kolla på hur M:0 gör för att generera sina zonsektorer, och byt ut allt som behövs mot mer STALKER inspirerade grejer så tänker jag mig att du har kommit rätt långt i att skapa nått som folk kan använda för spel och läsa för att sätta sig in i vad den stora skillnaden på stalker och vanlig kött och potatis postapokalyps är.
 
Top