Nekromanti (PROMOTION) Spelsnack, en podd där vi pratar rollspel och brädspel

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Nu ligger första avsnittet av Spelanack ute på soundcloud, i framtiden kommer det finnas på mer tillgängliga/frekvent använda plattformar.

I detta första avsnitt pratas det mest vad som triggat vårt spelintresse och vad vi spelar just nu. Kort förklaring om olika spel, konfluxsviten och hur Patrik plötsligt blev figurspelare är också med.

För att bli bättre behövs er hjälp med vad ni vill höra. Eller om vi totalt ska lägga ned.
Får vi ingen respons kommer nästa avsnitt främst handla om Mutant år noll och Arkham horror the card game.

https://soundcloud.com/krille-herman/spelsnack-avsnitt-1-ett-liv-med-och-utan-spel
Observera att den korrekta mejladressen till oss är spelsnackarna@gmail.com.
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
Alltid kul med fler poddar om rollspel på svenska - jättekul att ni tar er tid och delar med er! Det viktigaste är egentligen att ni pratar om de saker ni vill prata om och har passion för. Om ni vill hitta en egen nisch kan jag också rekommendera att ni lyssnar på de andra svenska snackpoddarna på ämnet som är igång just nu (Fummelpodden, Rollspelsfika, Bortom Bortom, Nordnordost, Syndikatet och Signaler från Zonen).

Ett tips förresten är att ni skaffar en sida på Facebook och promotar i Bräd- och Rollspelsforum när ni fixat listning på iTunes. Rent tekniskt kan jag också rekommendera att ni kör en noise reduction på era röstspår - det ligger ett bakgrundsbrus där som borde gå att få bort utan större problem.

Lycka till och tack för att ni lägger tid på detta!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
Jag kände mig lite gammal när ni satt och var nostalgiska över Trudvang, det är ju ETT NYTT ROLLSPEL! :)

För övrigt tycker jag ni skall testa något som inte alls liknar grejjerna ni spelat tidigare, typ något ur indie/hippe-floran. Det hade varit kul att höra era tankar om hur det var.

Also: Coolt att ni gillade RDoD.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
wilper;n258032 said:
Jag kände mig lite gammal när ni satt och var nostalgiska över Trudvang, det är ju ETT NYTT ROLLSPEL! :)

För övrigt tycker jag ni skall testa något som inte alls liknar grejjerna ni spelat tidigare, typ något ur indie/hippe-floran. Det hade varit kul att höra era tankar om hur det var.

Also: Coolt att ni gillade RDoD.
Vad som är nostalgiskt beror ju på var man börjar :)

Vi tar till oss ide'n om att testa saker utanför vår "comfort zone" och funderar på om man ska köra "månadens oneshot" och testa spel från en facebrookgrupp för såelkonstruktörer och kanske indierummet här.

Just nu är det tentor och hårt arbete för oss så planen att få upp hemsida och fixa att vi finns på vanliga poddkanaler nu i helgen har inte fungerat. Vi jobbar på det i veckan men kommer det saker i vägen kommer vi satsa på ett nytt avsnitt i slutet av veckan istället, tanken att folk lyssnar och har synpunkter gör oss taggade på att spela in mer och utveckla.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
APM;n258075 said:
Året då podcastarna stod upp som svampar ur marken! :) Hurra! Tyckte dock att det var lite svårt att hitta er utan länk. Det fanns ju redan en "spelsnack"-podd men jag hittade även en "spelsnackarna"-sida på Facebook (https://m.facebook.com/Spelsnackarna-1493562034224935/) men det är inte ni va?

Hej!
Det är jag som är den andra rösten i Spelsnackarna, och nej, det är inte vår facebooksida. Då dessa tycks vara ute ur leken, eller i alla fall inaktiva för stunden tog vi oss friheten att använda namnet :)
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
APM;n258075 said:
Året då podcastarna stod upp som svampar ur marken! :) Hurra! Tyckte dock att det var lite svårt att hitta er utan länk. Det fanns ju redan en "spelsnack"-podd men jag hittade även en "spelsnackarna"-sida på Facebook (https://m.facebook.com/Spelsnackarna-1493562034224935/) men det är inte ni va?
Fungerar inte länken i första inlägget?
Avsnittet finns även på länk via vår sida http://spelsnackarna.blogspot.com.

Om inget oförutsett händer dyker det upp ett nytt avsnitt till helgen. Vad vill ni att vi pratar om?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Brynjard;n258099 said:
Fungerar inte länken i första inlägget?
Avsnittet finns även på länk via vår sida http://spelsnackarna.blogspot.com.

Om inget oförutsett händer dyker det upp ett nytt avsnitt till helgen. Vad vill ni att vi pratar om?
Jodå länken fungerar, det var mest att ni var svåra att söka på. Jag tänkte att jag skulle lyssna när jag var ute och sprang igår men lyckades inte hitta er utan att leta upp ert inlägg på Facebook.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Nu ligger avsnitt 2 uppe på bland annat Podcaster! Via vår blogg eller facebook kan ni hitta avsnitt, nyheter och ge oss feedback.

Personligen tycker jag att avsnitt 2 blev lite ostrukturerat, vad tycker ni?

blogg:
spelsnackarna.blogspot.se
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
https://www.podfeet.com/blog/recordi...with-audacity/ Så gör ni för att minska bruset i ljudfilerna. Kämpa på. :)

(Fast jag tyckte inte ni var så brusiga, men jag har cheap-ass hörlurar.)

Och eftersom jag nu fick en shoutout i er podcast så:

Om ni nu skall ge er på att spela indie, så hade det väl gått att göra ett avsnitt om er jakt på ett spel att testa i den väldiga floran. Det är ju oftast så att man inte ens hört talas om indiespelen, de har ju så små fanskaror och det kommer nytt hela tiden.

Annars hör jag gärna mer om vad ni tyckte var coolt i Retro DoD, mtp den grundliga sågning spelet fick här.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Jag tycker nog inte att det är något jätteproblem att ni inte är hundraprocentigt strukturerade. Det blir ett mer naturligt samtal om ni är lite lösa med strukturen och dessutom vore det trist om ni missade intressanta tankar bara för att ni inte lät er vika från den aktuella programpunkten. Ni måste ju fortfarande ha trevligt när ni spelar in!

Gällande bruset, om jag förstått det rätt spelar ni bara in en enda ljudfil, över Skype eller motsvarande? I så fall föreslår jag att ni båda skaffar ett inspelningsprogram och spelar in er egen röst på var sitt håll. Sen skickar den ena över sin ljudfil till den andra och så ser ni till att synka dem någorlunda. Då bör bruset försvinna, åtminstone det som beror på dataöverföringen i realtid. Kvarstår något brus, på grund av mikrofonerna eller så, kör ni på wilpers tips.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Hm... Skulle vilja lyssna, men eftersom jag är en stenåldersvarelse skulle jag vilja ladda ner själva mp3-filen och lyssna på. Går det att ordna på något sätt? SoundCloud vill inte låta mig ladda ner i alla fall.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
ceruleanfive;n258232 said:
Jag tycker nog inte att det är något jätteproblem att ni inte är hundraprocentigt strukturerade. Det blir ett mer naturligt samtal om ni är lite lösa med strukturen och dessutom vore det trist om ni missade intressanta tankar bara för att ni inte lät er vika från den aktuella programpunkten. Ni måste ju fortfarande ha trevligt när ni spelar in!

Gällande bruset, om jag förstått det rätt spelar ni bara in en enda ljudfil, över Skype eller motsvarande? I så fall föreslår jag att ni båda skaffar ett inspelningsprogram och spelar in er egen röst på var sitt håll. Sen skickar den ena över sin ljudfil till den andra och så ser ni till att synka dem någorlunda. Då bör bruset försvinna, åtminstone det som beror på dataöverföringen i realtid. Kvarstår något brus, på grund av mikrofonerna eller så, kör ni på wilpers tips.
Kul att vår oförmåga att hålla oss till ämnet tilltalar! Det är egentligen helt enligt idén. Poängen var att det var våra samtal som skulle göras tillgängliga, men den genuina diskussion som det tillför, så kul att det uppskattas!

Vi ringer faktiskt via telefon och kopplar en auxkabel till datorn, så det är mycket signal och förmodligen dåliga kablar. Vi har diskuterat inköpet av mobilvänliga mikrofoner och göra just som du säger.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
wilper;n258229 said:
https://www.podfeet.com/blog/recordi...with-audacity/ Så gör ni för att minska bruset i ljudfilerna. Kämpa på. :)

(Fast jag tyckte inte ni var så brusiga, men jag har cheap-ass hörlurar.)

Och eftersom jag nu fick en shoutout i er podcast så:

Om ni nu skall ge er på att spela indie, så hade det väl gått att göra ett avsnitt om er jakt på ett spel att testa i den väldiga floran. Det är ju oftast så att man inte ens hört talas om indiespelen, de har ju så små fanskaror och det kommer nytt hela tiden.

Annars hör jag gärna mer om vad ni tyckte var coolt i Retro DoD, mtp den grundliga sågning spelet fick här.

Vi har tänkt ta en tur genom inläggen på facebooksidan Rollspelsskolan och försöka välja ut några schyssta spel där.

Vad gäller DoD16 så har vi pratat om att köra ett avsnitt där vi diskuterar fördelar och grymma saker med det.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
Khan;n258236 said:
Hm... Skulle vilja lyssna, men eftersom jag är en stenåldersvarelse skulle jag vilja ladda ner själva mp3-filen och lyssna på. Går det att ordna på något sätt? SoundCloud vill inte låta mig ladda ner i alla fall.

Det var konstigt; vi har gjort avsnittet tillgängliga för nedladdning. Vi ska se över detta.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Nu har jag lyssnat på de två första avsnitten. Tyvärr inte i min vanliga pod-spelare, men det funkar ok med SoundClouds webbsida.

Jag tror att ni skulle gilla Symbaroum.

Tips till kommande avsnittet: Vilken spelstil har ni när ni spelar rollspel och hur har ni kommit dit?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej igen. Hittar inte era avsnitt när man öppnar blogspot på mobilen. Är det bara jag som har detta problemet? Edit: man måste trycka på web version för att hitta.
 
Top