Nekromanti [promotion] S&S ÄVENTYRSTÄVLING 2016 - Svärd & Svartkonst

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien
Att designa bra grottäventyr (och andra platsbaserade äventyr) är en konst som kräver mer än att gräva en grop och kasta ned några monster. Här är några länkar med tips om saker att tänka på.

http://goblinpunch.blogspot.se/2016/01/dungeon-checklist.html

http://grognardia.blogspot.se/2009/02/old-school-dungeon-design-guidelines.html

http://thealexandrian.net/wordpress/13085/roleplaying-games/jaquaying-the-dungeon

http://www.grey-elf.com/philotomy.pdf ("Creating an Old-School Dungeon")

Finns några andra bra länkar? Eller har du några tips på hur man designar en bra dungeon?
 
Det finns, utöver Terjes eminenta länksamling, även ett par mycket bra punkter här:

http://tenfootpole.org/ironspike/?page_id=1201

Kombinerar man några av dom punkterna med några av dom från Grognardias lista över "Old School Dungeon Design Guidlines" så är det svårt att göra fel.

Mina två personliga favorit-tips är: "Ett övermäktigt magiskt föremål som potentiellt är kampanj-förändrande som spelarna har chansen att få trots att dom är level 1", och "En ätbar/drickbar grej som permanent förändrar en äventyrare till det bättre eller sämre".
Jag har, tack vare den senare punkten, numera en spelare vars hud är semi-transparent så att man ser ner till skelettet och en med ögon på snigelliknande stjälkar. Allt pga att dom inte kunde hålla sig ifrån att äta "väldigt konstig frukt" som visst visade sig vara gravt muterande. Båda spelarna ÄLSKADE det!
 
Om det är så att en inte har tid att ställa upp själv så kan en ju alltid skriva sina coola dungeonkoncept här, så kan villiga skribenter paxa dem ifall egna idéer saknas!
 
Jag har börjat knåpa på mitt bidrag Dödsmördare Från Bortom Graven eller Ursäkta, det där är mitt lik. Med lite tur räcker det roliga namnet till ett färdigt äventyr.
 
Jag har aldrig någonsin följt en instruktionsbok när jag gjort en dungeon. Jag visste inte ens att det fanns instruktionsböcker för dungeons. Förstår ni hur många fel jag har hunnit göra under mina 20+ år som rollspelare!? Ack, inte ens namnen har varit fåniga. Vilken skam! Vilken oerhörd skam!
 
terje;n210399 said:
[URL="http://www.grey-elf.com/philotomy.pdf[/URL] ("Creating an Old-School Dungeon")

Den här hade jag inte sett innan, bra läsning! För övrigt tror jag man ska ta sånthär mer som inspiration, bollplank och saker att leka med, snarare än regler. Typ, folk har brottats med det här innan, och de kom fram till det här - sen får man fundera på hur man själv vill göra egentligen.
 
Terje & Murderhobo: bumpa den här tråden till jul igen.

Jag har ett par lediga dagar under julhelgen som kanske kan användas till grottkrälskapande.
 
"Äventyret ska levereras som en txt-fil. Texten ska vara i Times New Roman (storlek 11)." Öh? :-)
 
Mitt äventyr är nu skrivet och inskickat. Hoppas ni kommer gilla "Fuck you Gud golemens tortyrträdgård av kött" :)
 
anth;n210584 said:
Hallå! Det är inte till LotFP, utan till SåS som du ska skriva ett äventyr... :smile: :smile: :smile:

Jag kan ha gått lite för långt ärligt talat... :p Men mitt äventyr är ganska mycket i stilen av "Fuck for Satan". Så ja, ganska LotFP.
 
Avdelning "idéer som någon annan kan skriva äventyr på":
1) En dungeon av is. Det går naturligtvis att smälta eller hacka sönder väggar för att ta sig fram fortare, men då blir stället instabilt och kan raseras. Rollpersonerna tar även skada av kölden om för lång tid spenderas där inne.
 
Hmmm. Fick en idé, och den gick rätt snabbt att utveckla till en skiss. Får se om jag hinner fylla ut skissen under de kommande 25 dagarna...
 
Back
Top