Nekromanti [Promotion] Rollspels-pod!

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej!

Under hösten har vi filat lite på en rollspels-pod nere i Malmö. Tre avsnitt är klara och poden är döpt till Pod-con. Avsnitten ligger på vår blogg och kommer förhoppningsvis upp på itunes om några dar. Vi pratar om hur vi spelar, vad vi tycker är bra och dåligt och hur vi tänker om rollspel utifrån våra erfarenheter. Subjektivt, berusat och med mycket engagemang. Även viss nervositet i de första avsnitten.
God jul!
Nässe

http://pod-con.blogspot.se/
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vår pod ligger nu uppe på itunes- gå in och lyssna! Vore skitkul att höra vad ni tänker och tycker. :)

Vi har gjort tre avsnitt än så länge: Vad är det bästa vi spelat?, Vad gör ett dåligt spelpass? och Hur gör man en bra rollperson?

I helgen ska det fjärde avsnittet spelas in, inte riktigt bestämt än vad det ska handla om, eventuellt om hur man gör/ spelar kampanjer eller om (oss) nördar och omvärlden. Vi får se.

MVH

Nässe
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Hemskt behagligt att lyssna på under tiden jag inte gör det jag borde. :)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jättetrevlig podd! Bara några minuter in i första avsnittet så skrattade jag så svetsfogarna blev onödigt krokiga. :p Jag avverkade alla tre avsnitten idag. Jag uppskattar verkligen konceptet med folk som sitter och snackar avslappnat och otvunget om rollspel. Jag lyssnar också på ett par amerikanske RPG-pods, men pod-con känns mycket mer laid back (vilket är skönt). Jag hoppas ni fortsätter länge till. :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fan vad glad man blir nu! Svårt att tänka sig att någon ska lyssna på det man spelar in. Vi ska som sagt spela in nu på lördag, och därefter tänkte jag att jag ska slänga upp kommande tema här så kan den som känner sig sugen få komma med tankar och förslag innan vi spelar in- det vore fett!

/ Nässe
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Lyssnade på all tre i helgen. Det var fint. Lyssnar annars mest på amerikanska. Tycker det låter som en kanonidé att lägga upp kommande teman och starta lite diskussion från lyssnarna och sedan delvis bygga vidare på det.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Nässe;n62091 said:
...och därefter tänkte jag att jag ska slänga upp kommande tema här så kan den som känner sig sugen få komma med tankar och förslag innan vi spelar in- det vore fett!
Indeed! :) Det vore strålande med några dagars varsel om ämnet, så man hinner vara med på bollen.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Riktigt bra podcast! Ni har en trevlig samtalston och behagliga röster (irriterande röster är det värsta som finns i podvärlden) och intressanta ämnen.

Hade varit roligt att höra vilka rollspel ni tycker bäst om och varför.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
andersb80;n62545 said:
Riktigt bra podcast! Ni har en trevlig samtalston och behagliga röster (irriterande röster är det värsta som finns i podvärlden) och intressanta ämnen.

Hade varit roligt att höra vilka rollspel ni tycker bäst om och varför.
Kul att du lyssnar, och gött att rösterna funkar. Har precis samma spärr mot att lyssna på jobbiga röster. Jag ska snacka med de andra om vi ska köra ett litet inslag och prata om vad vi spelar, eller om vi ska ha ett helt avsnitt med fokus på att prata om just "spel-produkter". Bra förslag!
 

Fiskfot

Veteran
Joined
29 Dec 2014
Messages
9
Instämmer att det är en lysande podcast som man verkligen vill sätta sig ned och lyssna fokuserat på. Vi klappar händerna och fladdrar med fiskfötterna. Men hur vore det om ni ordnade en länk så man kan ladda ned den utan itunes och Fan och hans mo(n)ster.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fiskfot;n62666 said:
Instämmer att det är en lysande podcast som man verkligen vill sätta sig ned och lyssna fokuserat på. Vi klappar händerna och fladdrar med fiskfötterna. Men hur vore det om ni ordnade en länk så man kan ladda ned den utan itunes och Fan och hans mo(n)ster.
Kul att höra att du gillar´t! Det ska gå att lyssna även från den här sidan http://pod-con.blogspot.se/
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nytt avsnitt ute nu!
Avsnitt fyra handlar om Nörden och omvärlden, en djupdykning i vad det innebär att vara rollspelare bland mugglare.
 

Fiskfot

Veteran
Joined
29 Dec 2014
Messages
9
Nässe;n62694 said:
Det ska gå att lyssna även från den här sidan http://pod-con.blogspot.se/
Jadå, inga problem, men jag skulle gärna kunna ladda ned poden för att spara för tid och evighet till förmån för kommande generationer, om det inte är för mycket begärt. Tackar och bockar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Fiskfot;n62838 said:
Jadå, inga problem, men jag skulle gärna kunna ladda ned poden för att spara för tid och evighet till förmån för kommande generationer, om det inte är för mycket begärt. Tackar och bockar.
Jag tänkte samma sak, och upptäckte att det går att högerklicka på spelaren i blogginlägget och välja "Save Audio As..." för att få ner filen på datormaskinen. :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Planen är att nästa pod-avsnitt ska handla om kampanjer. Vi försöker just nu hitta roliga ingångar till ämnet, typ "hur gör man en bra kampanj", "hur utvecklas en karaktär under kampanjens gång". Om du har tips eller tankar så tar vi tacksamt emot förslag!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Ni berörde väl ämnet om huruvida det är "viktigt" att avsluta en kampanj eller inte i ett tidigare avsnitt, så det kanske ni känner er klara med?

Annars: är förändring ett måste för en kampanj? Spelar det någon roll vad som förändras (rollpersonernas situation, rollpersonerna själva, rollpersonernas stats)?

Blir kampanjer bättre om de har asfeta namn?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Måste kampanjer vara episka? Vilken typ av världar och/eller system lämpar sig väl för kampanjer och varför?
 
Top