Nekromanti [Promotion] Podcon spelar Kult!

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Härligt. Lyssnade på första avsnittet på Souncloudappen. Varje gång jag tog ett uppehåll i lyssnandet glömde den att jag var mitt i ett avsnitt så jag manuellt fick leta upp var jag slutade lyssna. Ska bli kul att lyssna vidare utan det irritationsmomentet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej!

Jag hade tyckt att det vore intressant att höra från er som lyssnat om vi spelar Kult på samma sätt som nigör eller kommer att göra. Sen ska man så klart väga in att vårt spel är i en uppbyggnad mot skummare och mörkare grejer som dyker upp senare, just nu etableras karaktärer och story. Själv tror jag att jag tidigare i livet mer spelat Kult likt Mutant (svarta lådan). Vi har varit lönnmördare och poliser och soldater som skjutit och hållit på. I Svarta Madonnan spelade jag en konstnär men även där kom det in mer action och mer hemskheter betydligt tidigare. Nu gillar jag en mer långsam uppbyggnad men kanske hade jag inte gjort det när jag spelade Kult för 20 år sedan? Hur har ert Kultspelande sett ut?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag kan i dagsläget inte svara på huruvida jag kommer att köra Kult eller inte, men jag uppskattar att ni gör en AP på det. :)
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Nässe;n211622 said:
Jag hade tyckt att det vore intressant att höra från er som lyssnat om vi spelar Kult på samma sätt som nigör eller kommer att göra. Hur har ert Kultspelande sett ut?
Jag tycker att ni använder er av systemet på ett bra sätt om man vill spela mer i ett kampanjmode där spelarna får mer inflytande över berättelsen. Sättet som ni utnyttjar slag och nackdelar för att driva berättelsen framåt ligger helt i linje med hur jag själv spelar Kult: Divinity Lost och hur reglerna är tänkta att stödja berättande. Det är ofta väldigt svårt att avgöra hur mycket SL förbereder med den här spelstilen. Vad är improvisation utifrån reglerna och vad har SL egentligen planerat mellan spelmötena? Som spelledare tycker jag att det är skönt att kunna improvisera utan att det blir för uppenbart för mina spelare. Det är ganska ofta som deras val av handlingar skapar twistar i berättelsen utan att de själva verkar märka det. Spelarna lämnar sina blodiga avtryck men tittar liksom inte bakåt utan ser helheten av berättelsen istället.

Tempot ni hållit i de senaste tre avsnitten är på en bra nivå. Själv kan jag ibland ryckas med i stämningen och låta skräcken komma tidigare än planerat men att ha en långsam uppbyggnad är absolut att föredra i det långa loppet.

Det vore intressant att höra mer om hur du och de andra spelarna upplevde reglerna. Tanken är att slagen är något man ska se fram emot. "Nu kommer det hända något spännande!" Och inte hinder i vägen för berättandet. Jag upplever att ni tar till vara på det och använder er av slagen i de situationer då kan eskalera situationen och ge mer färg till storyn.

När det gäller mina egna berättelser så har jag haft alla möjliga sorters rollpersoner och därmed alla möjliga sorters berättelser. Innehållet i berättelserna brukar påverkas starkt av vilka arketyper spelarna väljer och vad de vill vara bra på. Ett gäng hårda rollpersoner tenderar till att driva berättelserna mer mot våld och konflikt medan undersökande och intuitiva rollpersoner sätter en prägel mer mot informationssökning och samtal. Det är ingen slump utan ett resultat av hur reglerna är tänkt att fungera med rollpersonerna i ständigt fokus.

Jag gillar också den känsla av vardagsrealism som blandas med det övernaturliga i er berättelse. Det är schysst att spelarna lägger ett så pass stort fokus på sina relationer och utnyttjar det systemet på ett naturligt sätt för att återhämta Välmående samtidigt som det skapar schyssta scener.

Det ska bli kul att höra fortsättningen!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Lite mer om hur vi uppfattade spelet och reglerna kommer i sista avsnittet, men jag vill minnas att vi inte hade tid för en riktigt så lång diskussion som vi önskat. Sammanfattningsvis kan man väl säga att vi alla tyckte reglerna fungerade väldigt bra, Roman var nöjd med att de "inte kom ivägen" för att spela rollspel, jag gillade att de drev berättelsen framåt på ett ibland oväntat sätt, och Håkan tyckte att han fick bra hjälp att skapa en bakomliggande plot och få stöd medan vi spelade.

Ibland kändes frågorna på vissa movses märkliga, och jag tror också vi missuppfattade undersöka-movet. Vi missade meningen att man får all info om man lyckas... Men det är problem som jag känner igen från andra AW-varianter, att frågorna inte stämmer med det man har framför sig. Det finns en strid i slutet som blir väl utdragen, om jag minns rätt. Jag misstänker att det handlar om att vi inte ville acceptera att vi gjort karaktärer som sög på att slåss, och borde ha dött, snarare än fel på systemet. Ska bli spännande att höra igen.

Sen är det nog precis som du säger, Håkan är väldigt duktig på att skynda långsamt som spelledare, och låta spelarna färga berättelsen. Och det blev inte en tysk action-i regnet med blodiga kedjor-berättelser som det blir ibland i Kult, och som också är jättekul.
 

Mort De Kai

Veteran
Joined
13 Jan 2017
Messages
7
Jag älskar podcon.
Men jag har en fråga angående Kult, som jag undrar om ni har något svar på:
Är det så att typ alla äventyr slutar med att klimax:et utspelar sig bortom Illusionen? Och att nyckeln till att "vinna" äventyret ligger i att se igenom Illusionen? För att det bakom Illusionen alltid finns en definierad "sanning" att upptäcka och avslöja?
Om så, blir det då inte förutsägbart och i längden ospännande att spela i Kult-universat då man som spelare vet var man kommer att hitta svaret?
Mvh
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Mort De Kai;n220368 said:
Jag älskar podcon.
Men jag har en fråga angående Kult, som jag undrar om ni har något svar på:
Är det så att typ alla äventyr slutar med att klimax:et utspelar sig bortom Illusionen? Och att nyckeln till att "vinna" äventyret ligger i att se igenom Illusionen? För att det bakom Illusionen alltid finns en definierad "sanning" att upptäcka och avslöja?
Om så, blir det då inte förutsägbart och i längden ospännande att spela i Kult-universat då man som spelare vet var man kommer att hitta svaret?
Mvh
Nej, det är inte alltid så även om många konventscenarion gärna har illusionen som den stora twisten på slutet. Många av de gamla officiella Kultäventyren låter illusionen rämna titt som tätt och i mina egna berättelser är det oftare något som händer utan att rollpersonerna förstår vad som hänt. I och med att Kults universum består av många olika dimensioner kan Illusionen rämna på många olika sätt. För det mesta fattar rollpersonerna inte vad som händer utan bara att något är weird. Det är sällan någon har svar på vad och om de sitter på svaren är det sällan väsen har något intresse av att informera rollpersonerna. Illusionen i Kult är liksom mer än en konspiration - det är ett medvetandets fängelse, en osynlig ögonbindel eller en sinnesbedövande medicin som automatiskt injiceras in i dess fångar - människorna. Att se skumma grejer räcker inte för att rollpersonerna ska nå insikt i Sanningen. De behöver ömsa sina köttsliga kroppar, förneka allt de trott på och söka upplysning i vansinnet. Ofta blir rollpersonerna gradvis mer knäppa allt eftersom de bryts ner tills de är regelrätta galningar eller blir stoppade av samhället och/eller de väsen som bevakar eller åtrår mänskligheten.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
När jag spelade gamla Kult tyckte jag det kunde bli lite väl mycket upprepning. Inte bara av illusionen utan även av blod tortyr och kedjor. Men det går absolut att spela på ett annat sätt, där man inte dränker spelarna i hemskheter direkt, utan låter det ta tid. Spänningen är ju heller inte slut när rollpersonerna fattat att det finns andra världar. Vad gör de då? Det kan ju plötsligt bli ett helt annat fokus när man går från att vara ovetande till att försöka bemästra det okända. Jag är mycket spänd på hur nya Kult lägger upp det, och väldigt hoppfull! ????
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nu har jag till sist tagit mig igenom serien. Bra och underhållande överlag är mitt omdöme. I allmänhet är det kul att lyssna på er som inspiration och för fånga upp tekniker och angrepp sätt till olika situationer i spel, även för oss som inte kör lika hög gradd av samberättande som ni.

Med det sagt tycker jag det vore kul om ni till nästa säsong tog er an något mer "färdigt", alltså något scenario som redan finns. Varför inte till ditt eget Ur varselklotet, eller något annat aktuellt svenskt spel? Dels för att det vore spännande att se vad ni skulle göra av något med tydligare ramar men också för att för egen del kunna relatera till grundmaterialet och kanske lite använda er som läromedel.

Jag har full respekt för att detta kanske inte passsar er spelstil och inget som ni är intresserade av. Ni ska så klart bara göra sådant som känns roligt för egen del, men det är i varje fall mina tankar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jättekul att du gillar, och bra tankar! Vi håller faktiskt på att spela in Tatters of the King. Men vi har börjat spela in mitt i kampanjen så den bästa delen, del 1 finns inte inspelad. Hittills har vi fått ihop fyra eller fem spelpass och tanken är väl egentligen att det ska börja rulla ut så fort vi får tid och sätta oss och spela in en kort sammanfattning av vad som hänt i de spelpass som inte finns inspelade. Har turats om att vara sjuka under den senaste månaden så det drar ut på tiden längre än tänkt...

Precis som du säger så är podden allt i ett- spela in podd, spela rollspel och hänga, ingen av oss hinner umgås utanför podden så det blir verkligen en massa kompromisser snarare än att optimera poddandet. Kanske ändrar det sig längre fram, hade varit jättekul att på något sätt få andra att välja vad vi ska spela eller något sådant. Men just nu måste allt vara sjukt lustbetonat för att det ska bli av överhuvudtaget (och så är det nog för de flesta som försöker få ihop gruppen för att spela rollspel, så det kanske speglar vanliga grupper...) :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nässe;n235794 said:
(och så är det nog för de flesta som försöker få ihop gruppen för att spela rollspel, så det kanske speglar vanliga grupper...) :)
Så är det så klart, och som sagt finns ingen anledning att göra annat än det man själv känner för.

För övrigt trevlig inledning av Ur varselklotet med VSR-gänget, ska se om jag hinner lyssna färdigt på del 1 över helgen.
 
Top