Nekromanti [Promotion] OSR-fansin på svenska (Kryptan)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har börjat fundera lite på det här med att göra ett OSR-fansin på svenska, men har kört fast lite i format och innehåll och leverans och dylikt, och tänkte ställa lite frågor om saken:

1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?

Jag kommer säkert på mer att bolla om vad det lider.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
1. Ja.
2. PDF för min del. Papper har jag nog av hemma ändå.
2 b) snackar vi 32 sidor, producerat av Kryptan, så kan jag betala 30 spänn per nummer. Nu kommer jag in lite på fråga 3, men om jag ska betala mer än någon tia så förväntar jag mig schysst genomarbetat material, även om det är gratisbidrag från communityt. & Magazine finns ju om jag bara tar vad som helst i vilket format som helst, tänker jag.

4. Ja, gärna. Men då förutsätter jag också att det jag skriver granskas och bara kommer med om det uppfyller någon form av standard. Då känns det som lite badge of honor att ha fått med sitt bidrag.
4 b) Nä. Det finns inga förmögenheter att tjäna ändå. Får jag ett nummer gratis så är jag nöjd med det. Det sagt så skulle jag inte klaga om jag fick betalt, men jag skulle inte vänta mig mer än någon slags symbolisk summa :)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?
Ööh, JA!


2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
Helst bara print

2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
kostar pengar

2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)
50-60kr

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
Inga krav alls

3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?
lite tveksam, men kan nog säga att jag inte riktigt har koll på vad klart högre pris och väl genomarbetat material innebär

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
Nej
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska? Ja. 2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och? Pdf är framtiden. 2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar? Gratis. 2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så) 100 spänn. 3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer? Inga krav alls 3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material? Jag vill bara ha det om det är bra, annars vill jag inte ha det. 4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska? Ja 4)B Jag hade skrivit gratis.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
1) Ja, så klart!

2) Print är naturligtvis fint men jag gissar att det ökar arbetsbördan signifikant och ser hellre pdf än inget alls. Skulle kunna tänka mig att betala 10-20 spänn för en pdf (eller mer eller mindre beroende på innehållets kvalitet). I print kan gott några extra tior läggas på.

3) Inte några höga krav. Bättre är alltid bättre men något är bättre än inget. Väl genomarbetat material tycker jag man kan höja priset för. :)

4) Nej.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?
Ja.

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
Helst både ock.

2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
Något tillgängligt gratis som preview. Låg (10kr?) kostnad för pdf.

2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)
Beror ju helt på kvalité. Snackar vi bara vanligt papper, svartvit print? 25-40kr?

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
Illustrationer är trevliga. Bra illustrationer är en bonus. Användbart innehåll är ett måste.

3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?
Ja. Men jag tvivlar på att många andra är det.

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
Ja.

4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?
Det här beror ju på hur det går med de övriga punkterna. Om det tas ett premiumpris för fanzinet och artiklar som beställs skulle man ju gärna få något betalt för det. Ges det bara ut som ett självprintat litet häfte med kartor inscannade från folks blyerts-på-rutat-papper så väntar jag mig nog mer ett gratisnummer för en artikel :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nya frågor! Den här gången om innehåll. Från 1-5, hur intressant är följande?

1) En mindre dungeon.
2) En del av en dungeon i en följetång.
3) En fälla/gåta/pussel.
4) Nytt monster.
5) Spelledarpersoner.
6) Färdiga rollpersoner.
7) Ny klass.
8) Tom karta att fylla själv.
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?"
10) Alternativa regellösningar.
11) Recensioner.
12) Korsord.
13) Spelledartips.

Bonusfråga: Finns det något annat ni skulle vilja se i ett fansin?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Är det någon jävla populistisk blaska du ska ge ut, skit i vad vi vill ha. Du bestämmer vad vi behöver :)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?

Ja, det vore väl roligt.

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?

PDF verkar rimligast.


2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?

Gratis. Jag skulle säkert pliktskyldigt stödköpa ett nummer eller två, men ärligt talat. Internet är proppfullt med fantastiskt gratismaterial...


3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?

Jag skulle enbart kräva minst en riktigt bra ide per 30 sidor, något som får mig ordentligt våt.


3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?

Snackar vi papper, i färg, med snygga kartor och bilder samt hög textkvalitet så betalar jag garanterat!

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?

Kanske.


4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?

Eh, pengar är alltid kul, men, eh, jag vet inte. Kanske en gratis prenumeration vore en bra lön.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Min priolista skulle se ut ungefär såhär (mest intressant högst upp):
1) En mindre dungeon
2) Recensioner
3) En del av en dungeon i en följetong
4) Tabeller av typen "What does that mushroom do?"
5) Tom karta att fylla i själv
6 Spelledartips
7) Alternativa regellösningar
8) Nytt monster
9) Spelledarpersoner
10) Färdiga rollpersoner
11) Ny klass
12) Korsord
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
1 är lägst intresse.

1) En mindre dungeon. 5!
2) En del av en dungeon i en följetång. 5!
3) En fälla/gåta/pussel. En av varje=5
4) Nytt monster. 3
5) Spelledarpersoner. 2
6) Färdiga rollpersoner. 1
7) Ny klass. 3
8) Tom karta att fylla själv. 1
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?" 4
10) Alternativa regellösningar. 4
11) Recensioner. 4
12) Korsord. 0
13) Spelledartips. 4

Bonusfråga: Finns det något annat ni skulle vilja se i ett fansin? Spells och magiska föremål.Insändare.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
1) En mindre dungeon 5
2) En del av en dungeon i en följetång. 3
3) En fälla/gåta/pussel. 4
4) Nytt monster. - 3
5) Spelledarpersoner. - 2
6) Färdiga rollpersoner. - 1
7) Ny klass. - 4
8) Tom karta att fylla själv.3
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?" - 5
10) Alternativa regellösningar. 5
11) Recensioner. 2
12) Korsord. 0
13) Spelledartips. 5


Bonusfrågan: Som ovanstående skribent skriver; insändare. Det vore aptufft. Krönikor och random "DM musings".
slanfan said:
Ja, det vore nästan skamligt att missa möjligheten till ett edition-war i fansinet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,656
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?

JA! :)

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)

Helst print. Om pdf kanske jag skulle ge en tio-tjugo kronor. Print 20-50 kr

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?

Gratis och gamla public domain bilder är helt ok.

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?

Ja. Nej betalt vore inte nödvändigt. Ett gratis ex vore fullt tillräckligt. Om fanzinet inte kostade orimligt mycket.

Från 1-5, hur intressant är följande?

1) En mindre dungeon. 5
2) En del av en dungeon i en följetång. 4
3) En fälla/gåta/pussel. 3
4) Nytt monster. 3
5) Spelledarpersoner. 2
6) Färdiga rollpersoner. 1
7) Ny klass. 3
8) Tom karta att fylla själv. 3
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?" 4
10) Alternativa regellösningar. 3
11) Recensioner. 3
12) Korsord. 1
13) Spelledartips. 3
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
1) En mindre dungeon. 5
2) En del av en dungeon i en följetång. 4
3) En fälla/gåta/pussel. 5
4) Nytt monster. 5
5) Spelledarpersoner. 5
6) Färdiga rollpersoner. 2
7) Ny klass. 2
8) Tom karta att fylla själv. 4
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?" 5
10) Alternativa regellösningar. 3
11) Recensioner. 3
12) Korsord. 1
13) Spelledartips. 3
 

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?
Ja, jag är definitivt intresserad!

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
Helst print. Det gör visserligen inget om det finns i PDF också, så länge jag kan få den i print.

2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
Helst ett som kostar pengar. Beror i och för sig på innehåll och kvalité. Om det rör sig om insamlat gratismaterial tycker jag det ska vara gratis.

2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)
Beror på innehållet, och tryckkvalité. Snackar vi vanligt papper, svartvitt tryck och insamlat gratismaterial så kan jag tänka mig att betala omkring 30 kr, för lyxigare tryck, specialbeställda illustrationer och väl genomarbetat material kan jag betala 60-70 kr.

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
Beror på pris. Schyssta illustrationer är en bonus, användbart material är det viktigaste. Jag tycker att man kan blanda beställningsjobb med insamlade bidrag. :)

3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?
Ja, definitivt!

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
Ja, i mån av tid. :)

4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?
Beror på vad fanzinet kommer att kosta, och omfattningen på arbetet. Är det något som säljs till självkostnadspris eller däromkring så skulle jag nog göra det gratis eller för ett gratisexemplar (i synnerhet om jag får skriva om Svärd & Svartkonst!).

Vad jag helst vill se i fanzinet:
1) En mindre dungeon. (5)
2) En del av en dungeon i en följetång. (5)
3) En fälla/gåta/pussel. (4)
4) Nytt monster. (3)
5) Spelledarpersoner. (1)
6) Färdiga rollpersoner. (1)
7) Ny klass. (2)
8) Tom karta att fylla själv. (2)
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?" (3)
10) Alternativa regellösningar. (2)
11) Recensioner. (4)
12) Korsord. (1)
13) Spelledartips. (4)

Bonusfråga: Finns det något annat ni skulle vilja se i ett fansin?
Ja. Nya magiska föremål och besvärjelser; kampanjområden/hexkartor (i samma format som "Carcosa" och liknande produkter); reportage, intervjuer, krönikor och essäer/"musings".
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?
1) Svenska är ett bra språk som även min pöbel kan läsa så det skulle vara mysigt

2a-b-c) Print. Om det tvunget skall vara PDF så skall den kosta pengar. Ett printat exemplar som dyker upp i brevlådan, som jag kan gå ut och hämta lagom till morgonkaffe kan jag betala 89 pix för.

3) Inget slask men inga höga krav heller.

4) Troligen inte.

Övrigt. Du borde sälja reklamplatser i fansinet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Från 1-5, hur intressant är följande?

1) En mindre dungeon. 5
2) En del av en dungeon i en följetång. 5
3) En fälla/gåta/pussel. 4
4) Nytt monster. 1
5) Spelledarpersoner. 4
6) Färdiga rollpersoner. 1
7) Ny klass. 1
8) Tom karta att fylla själv. 1
9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?" 4
10) Alternativa regellösningar. 2
11) Recensioner. 3
12) Korsord. 0
13) Spelledartips. 4
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Eksem;n1059 said:
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?
Inte överdrivet. Då det inte är min genre.

Eksem;n1059 said:
2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
Gratis PDF skulle innebära att jag skulle spana in det. Blir det tryckt kostar det och då skulle jag inte spana in det.

Eksem;n1059 said:
3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?
Nej, jag är inte beredd att betala för det. Så jag har inga krav i illustrationer eller innehåll.

Eksem;n1059 said:
4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?
Nope. Inte riktigt min genre som sagt var. :)

Och för din andra fråga...

Betyg 5 för:
  • 3) En fälla/gåta/pussel.
  • 1) En mindre dungeon.
  • 13) Spelledartips.

Betyg 4 för:
  • 2) En del av en dungeon i en följetång.
  • 9) Tabeller av typen "What does that mushroom do?"
Betyg 3 för:
  • 7) Ny klass.
  • 11) Recensioner.
  • 10) Alternativa regellösningar.

Betyg 2 för:
  • 5) Spelledarpersoner.
  • 8) Tom karta att fylla själv.
  • 6) Färdiga rollpersoner.
Betyg 1 för:
  • 4) Nytt monster.
  • 12) Korsord.

Sådär. Då har du fått feedback från någon som inte är hardcore OSR:are också. Känn dig fri att ignorera. ;)
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
1) Skulle du vara intresserad av ett OSR-fansin på svenska?

Ja, visst! Jag började precis lyssna på Viskningar från Kryptan, och är ny på OSR. Diskussionen i avsnitt 1 (som jag lyssnar på) är superintressant för mig som varken kan all historia bakom spelen eller har testat alla kloner och varianter (utom Whitehack). Om artiklarna håller podcastens nivå, men i textformat, så skulle jag vara intresserad. Kul med ett OSR-fansin på just svenska också.

2) Skulle du helst se att det var PDF, print, eller både och?
2 b) Om PDF, skulle du helst se ett gratis fansin, eller ett som kostar pengar?
2 c) Om print, hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett printat fansin? (Säg 32 sidor A5, eller så)


Båda och, och de får gärna kosta pengar. På sistone har jag börjat tycka att PDF och print borde kosta lika mycket. Det är innehållet man är ute efter, och formatet spelar mindre roll. PDF har fördelen att vara portabelt, att man får den levererad direkt, osv. Den behöver inte kosta halva priset för det. Jag har tidigare varit sur över att e-böcker kan kosta 300 kr, men när det gäller rollspelsprodukterna som intresserar mig brukar de ändå kosta under hundralappen och det har jag råd med. Man kan också tänka sig att en artikel per nummer läggs ut gratis på webbplatsen för att göra reklam och locka till diskussioner.

3) Hur höga krav skulle du ha på illustrationer och innehåll? Är det ok med insamlat material bestående av generösa gratisbidrag, eller önskar du hellre se beställda artiklar och illustrationer?
3a) Är du beredd att betala ett klart högre pris för fansinet för att få väl genomarbetat material?


Jag är mest intresserad av att läsa vad kunniga svenska OSR-fantaster vet och tänker på, och är mindre intresserad av att fansinet exempelvis skulle köpa in specialskrivna engelska artiklar och översätta, eller liknande. Jag ser det inte som avgörande att något stort namn skulle skriva för fansinet.

4) Skulle du vilja skriva innehåll för ett OSR-fansin på svenska?
4 b) Om du är det, skulle du vilja ha betalt, och i sådana fall ungefär hur mycket?


Det kunde vara skoj att bidra med en artikel om vi skulle komma överens om innehåll och omfång. Jag skulle inte behöva få mer betalt än att få ett exemplar av fansinet.
 
Top