Nekromanti [Promotion] Nytt förlag för rollspelsmakare - Megaton Indie Publishing

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Bakgrund
Det går åt mycket resurser att ge ut ett rollspel - förutom att skriva själva spelet så är det mycket jobb med layout, illustrationer och distribution. Det finns några spelföretag som agerar förlag åt andra speltillerkare men de är få och tar oftast inte "små" spel.
För att hjälpa kteativa rollspelstillverkare att ge ut sina spel startar nu förlaget Megaton Indie Publishing.

Megaton Indie Publishing
Megaton Games har många års erfarenhet av att ge ut spel. Vi har genomfört flera lyckade kickstarter-projekt. Vi har med begränsade tillgångar och fysiska tillkortakommanden tvingats effektivsera vårt arbetsflöde. Ett arbetsflöde som vi nu vill använda för att hjälpa andra spelkreatörer.
Megaton Games startar nu förlaget Megaton Indie Publishing som skall börja ge ut andra speltillverkares spel. Tonvikten ligger på små spelkreatörer med ett färdigskrivet eller nästan färdigskrivet spel. Vi hjälper till med layout, illustrationer, marknadsföring och distribution.
Tanken är att så många olika spel som möjligt skall kunna ges ut. Vi tror på styrka genom mångfald!

Layout/produktion
Megaton Indie Publishing har arbetat fram ett automatiserat arbetsföde för att snabbt och kostnadseffektivt producera/layouta rollspelsböcker. Layouten följer vissa mallar och resultatet är proffsigt - redo för PDF eller tryck.

Illustrationer
Speltillverkaren har tillgång till 1000+ illustrationer för sina spel. Speltillverkaren kan naturligtvis även använda illustrationer skapade för det specifika spelet.

Försäljning/distribution/marknadsföring
Spelen kommer att säljas huvudsakligen genom DriveThruRPG där svenska och internationella kunder kan köpa PDF:er och tryckta exemplar av spelen. Betalningen till författaren sker automatiskt när spelen säljs, genom en från början fastställd procent av försäljningen.
Spelen kan marknadsföras gemensamt för maximal effekt.
Även exemplar till spelkonvent etc. kan enkelt beställas genom DriveThruRPG.

Startar nu
Vi kör igång nu och om intresse finns kan vi ha ett eller flera spel redan till GothCon XXLIII.
Låter det intressant? Frågor och kommentarer emottages tacksamt.

Sammanfattning:
Kunna ge ut många rollspel per år
Automatiserat arbetsflöde
Proffsiga produkter
Illustrationsbank
Gemensam säljkanal
Gemensam distribution
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Bra initiativ nu när Spindelkungen byter upplägg. Lycka till!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
luddwig;n303837 said:
Bra initiativ nu när Spindelkungen byter upplägg. Lycka till!
Tack! Faktum är att detta varit planerat i ett par år men det var nu som stjärnorna stod rätt...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
ceruleanfive;n303823 said:
Skoj! Låter som ett superinitiativ!

Finns det någon webbplats, samt en Facebooksida man kan följa?
Facebooksida och DriveThruRpg-sida kommer snart.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Kul! Är det strikt rollspel, eller kommer ni att köra brädspel, romaner och soloäventyr också?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Betyder den här uppstarten att vi kommer få två förlag för indierollspel att välja mellan? Med tanke på tidigare tråd om ämnet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
PAX;n303891 said:
Betyder den här uppstarten att vi kommer få två förlag för indierollspel att välja mellan?
Nu har jag inte koll på hur aktiva Myling är men dom inräknade blir det väl tre: Myling, Megaton och de tre forumiternas så vitt jag vet namnlösa förlag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
luddwig;n303896 said:
Nu har jag inte koll på hur aktiva Myling är men dom inräknade blir det väl tre: Myling, Megaton och de tre forumiternas så vitt jag vet namnlösa förlag.
Senaste arbetsnamnet är Bläckfisk förlag enligt skvaller från insidan.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tant Ragnar;n303886 said:
Kul! Är det strikt rollspel, eller kommer ni att köra brädspel, romaner och soloäventyr också?
Vi börjar med rollspel eftersom vi är inkörda på det. Ett eget brädspel har varit under utveckling flera år men ligger på is just nu.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
terje;n303893 said:
Har ni några tankar om distribution till butiker?
Bra fråga - jag undrade just när den skulle komma :)
Det är något som vi hemskt gärna vill och som vi vet många svenska rollspelstillverkare tycker är viktigt. Vi jobbar på det men vi börjar med nätförsäljning genom DriveThruRpg (som vi tycker funkar bra och ger mest utdelning). Ju fler spel vi har ju större är chansen att vi startar distribution till butiker.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
luddwig;n303896 said:
Nu har jag inte koll på hur aktiva Myling är men dom inräknade blir det väl tre: Myling, Megaton och de tre forumiternas så vitt jag vet namnlösa förlag.
Det är nog bara bra med tre stycken... Tror vi kompletterar varandra. Tror att Myling inte tar in några nya spel just nu.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Caligo;n303908 said:
Det är nog bara bra med tre stycken... Tror vi kompletterar varandra. Tror att Myling inte tar in några nya spel just nu.
Jag ser inte heller några problem med att det blir tre stycken. Det är klart att det kan bli ett visst mått av konkurrens men som både kickstarters och priserna på begagnatmarknaden visar är rollspelare en köpstark grupp. För att lindra konkurrensen kan de olika företagen även nischa sig på olika slags spel, alternativt samarbeta med varandra. Totalt sett borde det i alla fall bli mer rollspel till folket, vilket förstås är fint.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Med tanke på hur snabba svar och hur positiv respons våra trådar har fått bara här på forumet så tror jag absolut att det finns utrymme för flera aktörer! Erbjudandet mellan förlag och spelskapare verkar se lite olika ut också, och som spelskapare är det bra att ha några alternativ att välja mellan! Så, lycka till med Megaton Indie Publishing @Caligo!
 
Top