Nekromanti [Promotion/Nyheter] Ödesväktarna – Och sedan då?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne


Ödesväktarna
, fantasyrollspelet jag släppte på Gothcon i år, vad händer med det nu?

Tja, en del saker hände under min självpåtagna exil från forumet, andra saker hände efter det men jag har glömt att skriva något om det här. Så det här blir lite av en samlad post för allmänna nyheter-som-kanske-inte-är-så-nya-längre-men-vad-fasen-vi-kör.

Version 1.5 är i handeln. Efter Gothcon upptäckte vi att det fanns några... låt oss kalla dem "special features" som gjorde utgåvan som släpptes på konventet lite extra unik. Minst en av de grejerna kändes... unik och speciell nog för att motivera oss att försöka justera den till kommande tryckningar. Vi lyckades övertyga Publit om att låta oss uppdatera vår PDF, och lyckades också få sagda uppdaterade version uppladdad innan alltför många köpt boken – och innan Science Fiction Bokhandeln gjorde sin beställning.

Versionsnumret står i kolofonen längst fram. Står det inget nummer så har du version 1.0. Om du vill komplettera din samling med en 1.6:a, hör av dig så fixar vi så du kan göra det till självkostnadspris.

Vi finns på Science Fiction Bokhandeln. Ja, som jag skrev nyss – SF-bok har köpt in boken. Och det känns såklart väldigt kul! Det är ju trots alltid lite av ett kvitto på att spelet "är på riktigt"... Bara i Stockholmsbutiken än så länge, men det sprider sig säkert =)

Vi finns på andra ställen också. Till exempel digitalt på DrivethruRPG, för den som vill ha PDF:en i sitt DTRPG-bibliotek, eller kanske kasta åt oss en slant utan att behöva frakta hem en pappersdongel.

Vi fick en skitbra recension i Fenix. Åsa Roos tyckte väldigt bra om spelet och gav oss 10/10 för Innehåll och 7/10 för Intryck. Även det är hemskt roligt!

Vi skrev ihop ett ganska coolt magisystem till spelet, som också fanns med i samma nummer av Fenix. Det vill vi gärna ha respons på, och hoppas att folk gillar. Även denna gång lyckades vi fixa en snygg illustration från Ronja, dessutom!

Källpaket och annat finns på hemsidan. På "Free RPG day" släppte vi ett "källpaket", alltså en zipfil med alla illustrationer i originalformat, alla InDesignfiler och så vidare, på hemsidan. Där finns också bland annat version 1.6 av reglerna, en errata, en regel-lathund och ett rollformulär som passar med magisystemet från Fenixartikeln.

Framtiden då? Ja, just nu är energin lite låg såklart – vi har sprintat fram till släppet och har stressat en hel del även efter det för att få till en bra lansering överlag. Under sommaren laddar vi batterierna en smula, men det finns ett gäng saker vid horisonten:
  • Kartor till salu! Några såg kartorna på Gothcon, andra såg dem på Facebooksidan eller i Åsas recension. Här hemma hos mig finns just nu 25 styckna sådana kartor, och snart kommer jag att få postbara papprör att frakta dem i. Tanken är att sälja dem till gammalt hederligt "betala vad du vill dock minst tryck plus emballage och frakt"-pris till den som är intresserad. Det blir nog inte så mycket till vinst för oss – tryck och frakt i små serier är dyrt – men vi har fått förfrågningar och vi är väldigt nöjda med kartan, så... Varför inte?
  • Jag skissar på en "lathund" till Elemin, tänkt att hjälpa spelare och spelledare att minnas specifika saker – namn på stadsdelar, lagstiftning, vilka torn som finns och så vidare. Jag avskyr själv att bläddra i böcker under spelmötet, så att ha en liten "primer" till staden känns som något som kan bli användbart. Troligen blir det i formen av en folder – "Välkommen till Elemin" – lite som den klassiska "So You've Been EnNobled" till Nobilis eller den primer jag själv skapade till Eclipse Phase.
  • Vi vill också ge ut äventyr till spelet. Det är svårt att skriva äventyr, men det finns en del planer – för egen del har jag en idé om 3-4 sammanhängande äventyr med arbetsnamnet "Demonsviten", som är tänkt att introducera och eskalera litegrann kring de hemligare och mer mystiska delarna av kampanjvärlden. Vi har också funderat på äventyr som introducerar det här med expeditioner ut ur staden – till de södra djunglerna till exempel, eller rentav norrut mot kusten, eller över havet till de riken som bara nämns som hastigast i grundboken. Överlag vill vi gärna att våra äventyr ska göra mer än bara det vilken spelledare som helst kan göra med de verktyg som finns i sagda grundbok, vi vill introducera nya saker och idéer, expandera horisonterna. Det här är trots allt en värld som vuxit och detaljerats i över 20 år, och det här är vår chans att revidera och presentera den för er andra =)
 

Attachments

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
krank;n327102 said:
Vi finns på Science Fiction Bokhandeln. Ja, som jag skrev nyss – SF-bok har köpt in boken. Och det känns såklart väldigt kul! Det är ju trots alltid lite av ett kvitto på att spelet "är på riktigt"... Bara i Stockholmsbutiken än så länge, men det sprider sig säkert =)
Tror vi har planerat att ta in spelet i Malmö också.
 
Top