Nekromanti [Promotion] [Nyhet] The Troubleshooters, belgofranskt serieäventyrsrollspel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Helmgast AB presenterar stolt The Troubleshooters, ett nytt äventyrsbordsrollspel inspirerat av belgo-franska seriealbum.

I The Troubleshooters dras rollpersoner in i andras problem och samarbetar för att lösa dem. Rollpersoner, som kan vara allt mellan atleter och utforskare till journalister och uppfinnare med en skruv lös, reser över Europa och hela världen. De besöker exotiska platser, glittrande metropoler, mörkaste vildmarken och mysiga landsorter, där de möter spioner, vilddjur, maffian, skurkar, den onde greve von Zadrith och hans hemliga organisation The Octopus, och släktingar!

Krister Sundelin, författaren bakom de hyllade bordsrollspelen Järn och Hjältarnas tid, har skrivit The Troubleshooters, som tar dig tillbaka till mitten på sextiotalet och en värld med fartfyllda äventyr och humor!

The Troubleshooters Core Book blir den första boken i produktlinjen, som följs upp med äventyr och bakgrundsböcker.

Släppet av The Troubleshooters är planerat till sommaren 2020, med en crowdfunder under hösten 2019.

Läs mer om The Troubleshooters at http://troubleshootersrpg.com

Följ The Troubleshooters på Facebook på http://facebook.com/thetroubleshootersrpg för de senaste nyheterna.

Om Helmgast AB

Helmgast AB grundades 2014 av sex veteraner inom svenska rollspel, som inte kunde sluta skriva rollspel på fritiden. Vi skapar spelen vi vill spela med fokus på kvalitet, trovärdighet och drama.

Helmgast AB har skapat det prisbelönta rollspelet Kult: Divinity Lost och de kritikerrosade rollspelen Eon IV, Järn, och Hjältarnas tid.

The Troubleshooters är den andra produktlinjen från Helmgast AB som primärt riktas mot en internationell publik.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Wow, det här är riktigt bra nyheter—så otroligt peppad! Hoppas man kan spela Tintin-aktiga äventyr :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ulfgeir;n332965 said:
Och det är ett alldeles underbart spel. Har haft förmånen att få provspela det. ;)
Samma här och jag ger spelet fem ZZZZZ av 5!

Z som i Zuperbt!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nässe;n332966 said:
Wow, det här är riktigt bra nyheter—så otroligt peppad! Hoppas man kan spela Tintin-aktiga äventyr :)
Det kan man i allra högsta grad!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Först såg jag vilken tecknarstil det skulle vara. Då blev jag pepp.

Sedan såg jag att Krille skrev.

Sedan såg jag att Ronja ritade.

Sedan såg jag att Dante konstdirigerade.


Ni hade mig redan vid första raden i det här inlägget. Nu väntar jag bara på ett tillfälle att få kasta pengar på er genom skärmen.


Min huvudsakliga förhoppning är som vanligt på att spelet förutom ett klockrent koncept och en sjukt snygg estetik också har en trevlig scenariogenerator. Men jag blir nog glad och nöjd även utan en.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Allt är otroligt träffsäkert! Detta kan nog blir riktigt, riktigt stort. Jag tror också att konceptet är väldigt rätt för Krille. Ett garanterat köp för mig, i vilket fall!

Hoppas på dundersuccé!

Christian
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det ser ju fantastiskt fint ut. Och en nisch som inte har utforskats alls, trots att det känns så uppenbart att den lämpar sig för rollspel (när man nu väl fått det påpekat).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
.Per.;n332981 said:
Så ett pulpigt 30-tal (utan cthulhueska inslag)?
Fast 60-tal, och mer klassiskt frankobelgisk seriestuk :) Så mer karikatyrer, elaka skurkar, storslagna planer, antihjältar, stora näsor etc.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n332983 said:
Fast 60-tal, och mer klassiskt frankobelgisk seriestuk :) Så mer karikatyrer, elaka skurkar, storslagna planer, antihjältar, stora näsor etc.
Det där är rätt käckt. Pulpigt 20-/30-tal finns det en hel del spel som täcker redan, såsom Adventure! och Hollow Earth Expedition, eller Call of Cthulhu i vissa mer euklidiska vinklar. Men det enda jag kan komma på som är mer 60-taligt* är James Bond. Och James Bond-rollspelet är jädrans bra på att göra just James Bond, men kanske inte så bra på annat.

* För definitioner på "60-tal" som sträcker sig ett par år in på 70-talet, precis som 70-talet sträcker sig ett par in på 80-talet och 80-talet ett par år in på 90-talet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
En expansion in i det slags science fiction som 80-talets Spirou gick över i (tidsmaskiner mm), kanske? :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Här skall spenderas pengar . Det här fick mig riktigt pepp . Växte som många i min generation upp med dom fransk-belgiska serierna så som Tintin ,Spirou ,marsupilami , Gaston ,lucky Luke , Asterix osv

Sätter upp detta på nästa års inköp av rollspelsprodukter lista :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
olaberg;n332991 said:
Och små blå varelser djupt inne i skogen, tre äpplen höga?
Ot, men något jag stört mig på sedan jag var ett barn.
Jag har aldrig förstått det här med tre äpplen.
Hade de i Belgien på 50talet väldigt små äpplen? för även i original serierna var de betydligt mindre än tre äpplen höga.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Lukas;n333006 said:
...tre äpplen höga.
Jag undrar om det kan vara en missvisande direktöversättning. På tyska använder man uttrycket dreikäsehoch = tre ostar hög, vilket då är ungefär detsamma som puttefnask. Det skulle kunna vara samma sak med äpplena.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
luddwig;n333008 said:
Jag undrar om det kan vara en missvisande direktöversättning. På tyska använder man uttrycket dreikäsehoch = tre ostar hög, vilket då är ungefär detsamma som puttefnask. Det skulle kunna vara samma sak med äpplena.
Så verkar det mycket riktigt vara. Vad jag förstår är ”haut comme trois pommes” (som bokstavligen översätts till ”tre äpplen hög”) ett uttryck i franskan som används om någon väldigt liten, eller om barn.

https://fr.m.wiktionary.org/wiki/haut_comme_trois_pommes
 
Top