Nekromanti [Promotion] Ny startbox till Mutant: År Noll

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Omslaget är fantastiskt. Har svårt att få länken att funka, men jag såg den på fejjan.

Kommer den här boxen alltså slå ihop reglerna för mutanter, robotar och djur? Till en bok? Gjort för att man ska kunna ha en blandad grupp rollpersoner?

Eller kommer det fortfarande vara uppdelat?
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Rymdhamster;n148126 said:
Kommer den här boxen alltså slå ihop reglerna för mutanter, robotar och djur? Till en bok? Gjort för att man ska kunna ha en blandad grupp rollpersoner?

Eller kommer det fortfarande vara uppdelat?
Hade varit awesome med en samlingsvolym/box
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Trevligt att se att även bilden på den här lådan är inspirerad av bilden på den gamla lila originallådan.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Jag vill härmed å det skarpaste klaga på omslagsbilden. Den allena kommer nämligen att orsaka mig ekonomisk skada. Alldeles för snyggt för att slippa köpa en onödig dublett.

Tillägg: Och där läste jag lite mer, och insåg att det faktiskt inte var en "onödig dublett". Viss lindring alltså. Hoppas bara att bilden inte släpps som affisch också, så att jag inte förlorar ännu mer stålar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Köpte detta under kickstartern för Maskinarium, helt baserat på lådan och löfte om nya bilder. Ser ut att bli värt varje krona!
Jag tycker det börjar bli dags att Fria ligan ser över möjligheterna med Autogiro för sina kunder! :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n148126 said:
Omslaget är fantastiskt. Har svårt att få länken att funka, men jag såg den på fejjan.

Kommer den här boxen alltså slå ihop reglerna för mutanter, robotar och djur? Till en bok? Gjort för att man ska kunna ha en blandad grupp rollpersoner?

Eller kommer det fortfarande vara uppdelat?
Tog en evighet att ladda sidan. Det är detta som den innehåller (och om jag fattat det rätt, så är det boxen som gick att förbeställa som tilläggsval på Maskinrums-kickstartern)
  • Kondenserade, uppdaterade regler för att snabbt komma i gång och spela Mutant: År Noll.
  • Tre helt nya, sammanlänkade zonsektorer som tillsammans ger en perfekt introduktion till spelets värld.
  • Fyra rolldokument som låter dig skapa en unik rollperson på bara några minuter – spela krossare, skrotskalle, fixare eller zonstrykare
  • 108 spelmarker för krubb, vatten, ammunition och mutationspoäng.
  • 108 spelkort för mutationer, hot och artefakter.
  • Fyra stora zonkartor.
  • 15 specialtärningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n148147 said:
Tog en evighet att ladda sidan. Det är detta som den innehåller (och om jag fattat det rätt, så är det boxen som gick att förbeställa som tilläggsval på Maskinrums-kickstartern)
"Kondenserade, uppdaterade regler för att snabbt komma i gång och spela Mutant: År Noll."
Absolut, och det pratas om både mutanter, muterade djur och robotar, i alla fall på SF-bokhandelns förhandstittsida. Frågan är just om det är gjort för att blanda hej vilt mellan de tre klasserna eller om det ännu är en smula uppdelat. Jag har inte läst varken djur- eller robotreglerna, men jag har förstått att de skiljer sig åt lite i till namnet gemensamma funktioner, och frågan är om sådant har anpassats.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
hakanlo;n148137 said:
Jag vill härmed å det skarpaste klaga på omslagsbilden. Den allena kommer nämligen att orsaka mig ekonomisk skada. Alldeles för snyggt för att slippa köpa en onödig dublett.

Tillägg: Och där läste jag lite mer, och insåg att det faktiskt inte var en "onödig dublett". Viss lindring alltså. Hoppas bara att bilden inte släpps som affisch också, så att jag inte förlorar ännu mer stålar.
Omslaget ska komma som affisch senare. Så boxen är inte ett måste-köp, affischen är det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n148151 said:
Absolut, och det pratas om både mutanter, muterade djur och robotar, i alla fall på SF-bokhandelns förhandstittsida. Frågan är just om det är gjort för att blanda hej vilt mellan de tre klasserna eller om det ännu är en smula uppdelat. Jag har inte läst varken djur- eller robotreglerna, men jag har förstått att de skiljer sig åt lite i till namnet gemensamma funktioner, och frågan är om sådant har anpassats.
I Genbas alfa tas det upp att djurmutanterna kan lära sig av människorna, samt lära ut saker till dem. Så jag skulle bli förvånad om de inte har synkat ihop ev. skillnader (om det finns några, var ett tag sedan jag läste reglerna nu...) för att enklare kunna spela mixade grupper.

Nåja, någon som vet svänger nog snart förbi och svarar :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
nyvinter;n148152 said:
Omslaget ska komma som affisch senare. Så boxen är inte ett måste-köp, affischen är det.
Min lägenhet har benämnts som nördlägenhet även utan rollspelsrelaterade affischer på väggen. :emb: :rolleyes: Så jag kanske skall gå all-in och skaffa den med :grin:
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Lupus Maximus;n148163 said:
Min lägenhet har benämnts som nördlägenhet även utan rollspelsrelaterade affischer på väggen. :emb: :rolleyes: Så jag kanske skall gå all-in och skaffa den med :grin:
Den blir ashal ovanför samurajsvärden.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Robert;n148186 said:
Den blir ashal ovanför samurajsvärden.
En mutantaffisch bör ju snarare vara i samband med en sköld och två korslagda vapen; ett soptunnelock, en machete och ett järnrör. :grin:
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Lupus Maximus;n148198 said:
En mutantaffisch bör ju snarare vara i samband med en sköld och två korslagda vapen; ett soptunnelock, en machete och ett järnrör. :grin:
Inte då, när någon muterad gnagare gräver upp de där svärden om 300 år kommer de vara en skatt av sällan skådat värde. Dessutom hade Kevin såna i Bodyguard och gjorde sedan både Postman och Waterworld. Häng den där så är cirkeln sluten...????
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ser också med nöjd min att Mutant år 0 blir mer och mer likt gamla Mutant stämningsmässigt när det gäller det grafiska.

Nya omslaget signalerar äventyr och upptäckter, inte "Stalker-depp" som det var i början. Och muterade djur. Hoppas innehållet i lådan också gör det.

Marknadsekonomin verkar fungera. ;-)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Kul att ni gillar omslaget.

Detta är just en startbox, så böckerna i boxen är rejält nerbantade. Reglerna är oförändrade (utöver små förändringar), men stora delar är bortplockade (tex arkbyggandet) - för detta behövs fortfarande Regelboken.

Fokus i startboxen är att att spela tre helt nya zonsektorer som hänger ihop och bildar en kortare kampanj (dessa sektorer går även att införliva i en pågående kampanj om man vill). Precis som i "gamla" År Noll spelar man muterade människor, men både djur och robotar introduceras som SLP. Vill man spela djur och robotar som rollpersoner är det fortfarande Genlab Alfa och Maskinarium som gäller. :)

Angående att År Noll blir alltmer likt gamla Mutant - det var faktiskt avsikten från första början. År Noll är en de- och rekonstruktion av Mutant, där vi plockar isär de centrala beståndsdelarna och synar dem en i taget, för att sedan sätta ihop dem igen. För varje klass vi adderar kommer vi närmare det klassiska Mutant. :)
 
Top