w176;n39666 said:I min erfarenhet att startstäcken normalt sätt är mycket kortare med story now, indiepsel och friform än regeltunga spel. Helt enkelt för att det finns färre element man måste lära sig.
[...]
?
Därmed inte sagt att vissa spel är med pegagoska än andra. Lätttillgänglig och klart språk är alltid bra, oavsett vad man har i bagaget. Jag tycker att AW kan vara fantasisk spel och funka bra för nybörjare. Men språket är inte alls lätttllgängligt och är inte smrivet för att vara lätttillgängligt.
Det är min erfarenhet också. När vi snackar om nybörjarvänliga rollspel måste vi göra tydlig vad som snackas om.
- En produkt som en grupp nybörjare kan lära sig spela rollspel utifrån.
- Ett system som är en erfaren spelare snabbt och intuitivt kan skola in spelare i.
Hur man lär någon spela rollspel är en vansklig fråga; prosa är ett dåligt medium. Jag kan ändå uppskatta "What is roleplaying"-stycket i Solar System, som man med lite illvilja kan sammanfatta med: "jag tänker inte förklara det; hitta nån att spela med för det är så man lär sig" (utan att jag för den skull själv skulle skriva så).