Nekromanti [Promotion] - Kutulu är här!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne


Kutulu är här!

Beskrivning av spelet:
Krutröken från första världskriget har nyss lagt sig. På ytan verkar civilisationen ha återerövrat och rentav vunnit mark, men under den tunna fernissan av ordning och lagbunden natur dväljs mysterier bortom människans fattningsförmåga. Mentalsjukhus fylls av människor som kommit för nära sanningar de inte var redo för. Efter att en märklig teaterpjäs satts upp i centrala London plågas alla konstnärer i staden av märkliga drömmar om fjärran Carcosa. Uråldriga väsen vrider sig i mörkret bortom stjärnorna. Kutulu är ett mysteriefokuserat regelsystem för lovecraftianskt rollspel i 1920- och 30-tal.

- Fokusera på mysteriet. Kutulus regelsystem lägger vikt vid undersökande, ledtrådar och pusslande.
- Använd hjärnan. I Kutulu är det din intelligens, inte ditt tärningsslag, som löser mysteriet.
- Upplev det tilltagande vansinnet. Kutulus unika system för galenskap bygger på litterära tekniker.
- Spela klassiska äventyr och kampanjer. Det är väldigt lätt att anpassa undersökande och mysteriefokuserade scenarier till Kutulus enkla regelsystem.

Efter en särdeles lyckad lansering på årets Gothcon (näst bäst säljande rollspelet på Fria Ligans bord, näst efter Ur Varselklotet) så är nu Kutulu tillgängligt ute i handeln. Här till exempel:
Dessutom är spelets hemsida uppdaterad och där kan man nu hitta ovanstående köpelänkar men också en komplett PDF av grundboken och rollformulär. Dessutom går det att läsa boken online via Issuu.

Jag är tänker naturligtvis inte sitta på tummarna framöver; några exempel på kommande grejer:
  • Epub-version som passar läsplattor, givetvis med dynamisk design.
  • Källpaket med alla InDesignfiler och illustrationer i full upplösning, släppta med en Creative Commons BY-licens
  • Gratis-PDF:er med frivilliga regler för t.exc. läkning, erfarenhet, mer detaljerad strid och anpassning av systemet till modern (1990/2010+) tid.
  • En guide till hur man bygger Kutuluscenarier - dvs hur man konstruerar Agatha Christieska mysterier med en lovecraftsk twist.
  • Eventuellt: Guider till hur man bäst anpassar olika klassiska CoC/ToC-kampanjer och scenarier till Kutulu.
Så - ta en titt på PDF:en eller snegla lite åt Issuu, och se själv om det här verkar vara intressant. Pris i butik är mellan 149 och 199, och det kan jag tycka är ett ganska habilt pris för en 72 sidors pärmbok i god kvalitet...
 

Attachments

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vad snyggt det är! Är det gjort i InDesign? Eller?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
2097;n233662 said:
Vad snyggt det är! Är det gjort i InDesign? Eller?

Yup. Layouten är InDesign + DocsFlow för att synka med google docs, sedan en del manuellt pillande för att anpassa saker som avstavning och sådant lite bättre.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Började läsa, är på sidan 34 och måste ta en paus för att få lite jobb gjort idag. Men det är väldigt väldigt bra skrivet, Krank, det är väldigt tydligt hur spelet ska spelas, vilket "idiom" spelet är gjort för att användas med osv, och det är lättläst och roligt.

Jag älskar initiativsystemet!!!!! Jag ska testa det i D&D. Systemet som det står nedskrivet kodifierar typ exakt som jag har försökt köra och det är en väldigt efterlängtad kodifiering. Istället för rutpapper använde jag typ färgade brickor i en skål men det var bökigt. Ska testa rutpapper!!!! STORT TACK!!!!! Är det OK om jag berättar för folk på S-G och annat om detta initativsystem? Kanske t.om. utgår från din text? (Frågar ffa för sakens skull för jag kommer nog göra det ändå :| )
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har liksom tänkt lite "Varför använder han bara inte Cthulhu Dark" men nu fattar jag varför. Det är mkt lagomare än CD.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
2097;n233667 said:
Började läsa, är på sidan 34 och måste ta en paus för att få lite jobb gjort idag. Men det är väldigt väldigt bra skrivet, Krank, det är väldigt tydligt hur spelet ska spelas, vilket "idiom" spelet är gjort för att användas med osv, och det är lättläst och roligt.
Tack! Det betyder mycket, för jag vet hur kritisk du är mot spel som är otydliga. Jag delar din frustration med många spel där även om jag nog inte känner den riktigt lika starkt (jag har alltså typ högre toleransnivåer), så jag försökar vara så tydlig jag kan =)

2097;n233667 said:
Jag älskar initiativsystemet!!!!! Jag ska testa det i D&D. Systemet som det står nedskrivet kodifierar typ exakt som jag har försökt köra och det är en väldigt efterlängtad kodifiering. Istället för rutpapper använde jag typ färgade brickor i en skål men det var bökigt. Ska testa rutpapper!!!! STORT TACK!!!!! Är det OK om jag berättar för folk på S-G och annat om detta initativsystem? Kanske t.om. utgår från din text? (Frågar ffa för sakens skull för jag kommer nog göra det ändå :| )

Bara att köra på, hela texten är om inte annat CC-BY =)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
(Skummat igenom andra halvan av boken nu, första halvan läste jag noggrant.)

krank;n233674 said:
Tack! Det betyder mycket, för jag vet hur kritisk du är mot spel som är otydliga. Jag delar din frustration med många spel där även om jag nog inte känner den riktigt lika starkt (jag har alltså typ högre toleransnivåer), så jag försökar vara så tydlig jag kan =)
Kutulu är, ur den synpunkten, up there bland dom allra bästa.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Kul! Ska spana in ordentligt, men spontant är jag riktigt taggad på att testa. Har varit sugen på något lovecraftskt ett bra tag, men har inte riktigt fått ändan ur att sätta mig in i regler. Det här verkar ju precis lagom, plus att man slipper använda svengelska.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Innan jag läste det så trodde jag att det eternal-darkness-liknande vansinnes-systemet skulle vara helt ass men det är tillräckligt bra kodifierat, blir urpepp på att köra med det på ena eller andra sidan av skärmen.

Krank, tolka inte det följande som entitled krav utan bara som en komplimang till hur bra Kutulu är ? Önskar att det fanns på engelska också för en av mina bästa vänner spelleder just nu Tatters i Trail och dom enda svenska orden hon kan är "Stockholmsbo" och "Kära". (Jag har försökt förklara vad "Älta" betyder men det har inte gått in.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
2097;n233688 said:
Krank, tolka inte det följande som entitled krav utan bara som en komplimang till hur bra Kutulu är ? Önskar att det fanns på engelska också
Det finns planer på det, även om jag inte vågar lova någon tidsram...
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Bra jobbat, Krank! Har bara bläddrat i pdfen än men det ser fint, lättläst (vilket jag faktiskt börjat förvänta mig från dig ;) ) och lajt ut! Gillas!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Nu kan ju jag inte låta bli (ja, jag skäms lite) att bli nöjd när det påpekas speciellt att texten är lättläst och tydlig :). Nice att det fortfarande anses som värdefullt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Sedan ett tag tillbaks ligger Kutulu rätt högt på SF-bokhandelns topplista om man filtrera så att man bara ser svenska rollspel och solospel. Idag nådde spelet plats nummer 7, efter att ha gått om kartan till Ur Varselklotet... Spelet har legat där med en bra placering i princip från dag 1 och idag fick jag veta att SF-bok gillar spelet såpass mycket att det tydligen kommer att vara med i deras annons i nästa nummer av Fenix!

Om man plockar bort solospelen och "kringutrustning" som tärningar och SL-skärm så ser den svenska rollspelstoppen på SF-bokhandeln just nu ut såhär:

1) Ur Varselklotet.
2) Drakar och Demoner.
3) Kutulu.

Det känns inte helt fel faktiskt =)

Så snart skolterminen nått sitt slut ska jag försöka se till att börja släppa lite material också, som en epub-version och lite layoutade dokument med frivilliga extraregler för saker som "läkning" och annat fegt =)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jäkligt kul! Lite bull att de inte visar äventyret "Afrikas mörka hjärta" på hemsidan. När jag nu har gjort rollfigurer till Kutulu för det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag vill passa på att rida på den härna "Hylla Kutulu!"-vågen och nämna den här favorittråden: https://www.rollspel.nu/threads/629...åden som tydligen kunde se in i framtiden! :D
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Ser bra ut! Köper ett ex idag. Som gammal Coc-fantast hoppades jag mycket på Svenska kulter men det funkar inte riktigt för mig; för lite skräck, för mycket intriger. En fundering bara: Vad är Cthulhu Preludium som nämns i sammanhanget ibland? Är det ett spel som finns eller som utkommer eller vad?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
shugal;n238307 said:
En fundering bara: Vad är Cthulhu Preludium som nämns i sammanhanget ibland? Är det ett spel som finns eller som utkommer eller vad?
Det är Titan Games (alltså min) version av Cthulhu-rollspel på svenska. Jag hade först tänkt att göra klart det till GothCon XLI, men när jag hörde att krank skulle släppa Kutulu just då, valde jag att lägga min tid på att få klart äventyret Afrikas mörka hjärta i stället. Som givetvis kan spelas med både Kutulu och Cthulhu: Preludium. :grin:
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Ja, just det! Afrikas mörka hjärta var ju det som fick mig att upptäcka att CoC-traditionen lever i Sverige. Måste beställa det med! Finns det mer information om Preludium någonstans? På vilket sätt skiljer det sig från Kutulu?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag har inte spelat Kutulu utan läste bara igenom reglerna inför färdigställandet av Afrikas mörka hjärta. Tre större skillnader tyckte jag mig dock märka.

?1. Rollfigurer. Rollfigurerna i Kutulu är uttalat brittiska intellektuella, medan man i Cthulhu: Preludium kan bygga alla möjliga sorter. Tre av rollfigurerna till Afrikas mörka hjärta föll kraftigt utanför den mallen och var lite besvärliga att återskapa i Kutulu.
?2. Resurshantering. I Cthulhu: Preludium har man en spelarresurs i form av talangpoäng som kan spenderas vid lämpliga tillfällen. Kutulu har, vad jag har sett, ingen sådan resurshanteringsmekanik alls.
?3. Vansinne. I Cthulhu: Preludium har man ett värde för Sans som kan drabbas av mental skada (precis som ens Tålighet kan drabbas av fysisk skada) och företeelser har angivet hur mycket mentala skada de ger (liknande som i CoC). I Kutulu är graden av vansinne mer en del av berättelsen och helt frikopplat från några tärningsslag.

Det finns säkert mycket mer, men det var de tre som jag kände var betydande skillnader.
 
Top