Nekromanti [Promotion] Kolla in rollformuläret till Mutant: Genlab Alfa

Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Borta på Fria Ligans blogg kan ni i dag ta en titt på rollformuläret till Mutant: Genlab Alfa. Det är ett "work in progress", men kan ändå ge lite hintar om specialreglerna för djur. (Själva regelmotorn är förstås den samma som i Mutant: År Noll.)

Bara tre dagar kvar på crowdfundingen nu! Vi är bara €200 bort från ett mer avancerat stridssystem (tillval) på €38000, och når vi €40000 skriver vi en alternativ regelmotor baserad på BRP (som kan användas både till Genlab Alfa och År Noll. Så ta sista chansen att hänga med nu! Och har du redan deltagit - tipsa din vänner. :) Kampanjen finns på Indiegogo.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Och där passerade vi €38000 - det avancerade stridssystemet är i hamn. Nu kör vi vidare mot €40000 - med tre dagar kvar!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är de egenskaper som är omdöpta bara omdöpta eller fungerar de annorlunda också?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Grundegenskaperna fungerar ungefär som tidigare, där Smidighet motsvarar Kyla och Instinkt motsvarar Känsla. Dock fungerar färdigheterna lite annorlunda, det gäller Dominera kontra Manipulera och Sniffa kontra Genomskåda. De är liknande, men har lite andra bonuseffekter vid bra slag, osv.
Detaljerna i detta inte helt spikade ännu. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
TomasFriaLigan;n32504 said:
Grundegenskaperna fungerar ungefär som tidigare, där Smidighet motsvarar Kyla och Instinkt motsvarar Känsla. Dock fungerar färdigheterna lite annorlunda, det gäller Dominera kontra Manipulera och Sniffa kontra Genomskåda. De är liknande, men har lite andra bonuseffekter vid bra slag, osv. Detaljerna i detta inte helt spikade ännu. :)
Hur funkar det här skillnaderna när man ska slå ihop modulerna sen?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
En mycket bra fråga! De två systemen kommer absolut att vara helt kompatibla. Ett djur kommer att kunna Sniffa på eller Dominera en människomutant, och en människomutant kommer att kunna Genomskåda eller Manipulera en djurmutant. Man kan säga att Sniffa/Genomskåda respektive Dominera/Manipulera är olika versioner av samma basfärdighet, med lite olika effekter.

Vet inte om det där var glasklart precis... :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
TomasFriaLigan;n32528 said:
En mycket bra fråga! De två systemen kommer absolut att vara helt kompatibla. Ett djur kommer att kunna Sniffa på eller Dominera en människomutant, och en människomutant kommer att kunna Genomskåda eller Manipulera en djurmutant. Man kan säga att Sniffa/Genomskåda respektive Dominera/Manipulera är olika versioner av samma basfärdighet, med lite olika effekter. Vet inte om det där var glasklart precis... :)
Alltså, det är just det där jag känner mig lite skeptisk till. Varför kan inte djurmutanter genomskåda? Varför kan de inte manipulera? Varför kan inte en människomutant dominera någon? Kommer de ena kunna lära sig det andra?
Big Marco said:
För att det är tematiskt coolt? Det verkar ju vara ungefär samma utfall när man väl använder de olika färdigheterna ivfsh.
Rymdhamster said:
Olika effekter tydligen, så nej. Vad ivfsh betyder vet jag inte.
Rymdhamster said:
Observera att jag inte ifrågasätter varför FL stoppat in sniffa och dominera.
TomasFriaLigan said:
Som jag skrev - det är snarare lite olika versioner av samma basfärdighet, än helt andra färdigheter.
Både Genomskåda och Sniffa syftar till att få information en annan individ. Både Manipulera och Dominera syftar till att få en annan person att göra som man vill.
Poången med att "reskinna" och tweaka dessa färdigheter i Genlab Alfa är att framhäva djuraspekten lite tydligare tematiskt, som Marco säger.
Big Marco said:
"I vilket fall som helst" :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
TomasFriaLigan;n32542 said:
Som jag skrev - det är snarare lite olika versioner av samma basfärdighet, än helt andra färdigheter.
Både Genomskåda och Sniffa syftar till att få information en annan individ. Både Manipulera och Dominera syftar till att få en annan person att göra som man vill.
Poången med att "reskinna" och tweaka dessa färdigheter i Genlab Alfa är att framhäva djuraspekten lite tydligare tematiskt, som Marco säger.
Nu hänger jag inte riktigt med. Här känns det som att du säger att effekterna är de samma, medan tidigare sa du att effekterna är olika. Jag gissar på att vi inte menar samma sak med effekt?
Krille said:
Det kanske är så att förhållandet ligger någonstans mitt emellan "Totalt olika" och "Exakt samma sak"? Kanske typ "Funkar i stort sett likadant och uppnår samma mål, men heter annorlunda och har vissa skillnader i hur målet uppnås och hur det ter sig"?
TomasFriaLigan said:
Precis som Krille säger. Beklagar att jag var otydlig. Grundeffekten av färdigheterna är desamma, men vissa bonuseffekter (som man får genom att slå sexor) kan skilja sig en del. Tydligare?
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Har ni planerat in fler moduler, t.ex. för robotar? Nedfrysta människor antar jag ni inte kommer ta med.
I vilket fall, planerar ni att låta alla bli själständiga spel man kan kombinera?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Rymdhamster;n32603 said:
Nu hänger jag inte riktigt med. Här känns det som att du säger att effekterna är de samma, medan tidigare sa du att effekterna är olika. Jag gissar på att vi inte menar samma sak med effekt?
Jag gissar att Tomas syftar på bonuseffekterna som man kan välja om man lyckas extra bra. Det vill säga att dessa är olika men att det slutliga resultatet av ett lyckat slag är i princip lika.
TomasFriaLigan said:
Exakt! Grundeffekten är i princip samma, men bonuseffekterna kan skilja sig en del.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
bozar;n32604 said:
Har ni planerat in fler moduler, t.ex. för robotar? Nedfrysta människor antar jag ni inte kommer ta med.
I vilket fall, planerar ni att låta alla bli själständiga spel man kan kombinera?
Nu är jag inte ligist men känner mig ändå tillräckligt säker för att svara på detta. En robotmodul planeras, Mutant: Maskinarium, och om jag förstått rätt så blir det nästa efter Genlab Alfa. Därefter ska det komma en modul om icke-muterade människor som jag tror ska heta Mutant: Elysium eller något liknande. Långt fram i tiden vet jag att Fria Ligan pratat löst om en rymdmodul, Mutant: Ad Astra, men det är nog bara i spekulationsstadiet än så länge.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
kloptok;n32615 said:
Nu är jag inte ligist men känner mig ändå tillräckligt säker för att svara på detta. En robotmodul planeras, Mutant: Maskinarium, och om jag förstått rätt så blir det nästa efter Genlab Alfa. Därefter ska det komma en modul om icke-muterade människor som jag tror ska heta Mutant: Elysium eller något liknande. Långt fram i tiden vet jag att Fria Ligan pratat löst om en rymdmodul, Mutant: Ad Astra, men det är nog bara i spekulationsstadiet än så länge.
Precis så!

Alla moduler som introducerar en klass (alltså tre stycken, utöver grundboxen), kommer att stå på egna ben och fungera som kompletta - men settingmässigt ganska begränsade - rollspel. Tillsammans bildar de en allt större setting, med grunden i Zonen.

Regelmässigt är grunden samma, men med tweaks för klassen i fråga, nya förmågor, talanger, utrustning osv.
Big Marco said:
Jag vill bara säga att jag tycker att det är en skitcoolt sätt att bygga upp ett komplett rollspel på! Känns skönt modernt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
TomasFriaLigan;n32841 said:
€40000!! Tack alla!! Nu ska vi se till att förvandla ert stöd till ett riktigt grymt spel. :)
Åhå? Grattis. Jag måste erkänna att en BRP-variant av MÅ0 känns VÄLDIGT spännande. Ska bli sjukt kul att se vad ni gör av det. Har ni tänkt något på hur den kommer släppas? Som PDF? Som en separat bok man kan köpa?
Rymdhamster said:
Och framförallt: kommer det vara tillgänglig för vem som helst eller bara för de som crowdfundat?
TomasFriaLigan said:
Den kommer att bli tillgänglig för alla! Om det blir en PDF eller om vi trycker den i exempelvis ett Zonkompendium får vi återkomma om. :)
 
Top