Nekromanti [Promotion] Kickstarter för Mutant: Maskinarium

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
DeBracy;n118723 said:
Ja man ser ju vartåt det barkar: än en gång kommer vi få se prov på hur Ligan gång efter gång slöar till och är sjukt efter med att uppdatera vilka grejer som är upplåsta.

[/IRONI PÅ INTERNET]
Ja det är verkligen ett riktigt problem. Nästan dagens i-landsproblem. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
kloptok;n118739 said:
Mja, riktigt så är det väl inte. M:0 har ju sålt bra mycket fler exemplar än vad som skickades ut till de som crowdfundade. Det var i och för sig Ligans första crowdfunder så många kanske höll i pengarna där. Genlab Alfa kanske är en mer vettig kampanj att titta på. Vet inte hur många Genlablådor som trycktes men skulle gissa på att det är åtminstone dubbla antalet jämfört med hur många som sponsrade crowdfundern.

Så om du tar genomsnittet för en svensk crowdfunder slaget och multiplicerar med en faktor två till tre så har du nog en vettigare siffra på hur många som driver rollspelsmaskineriet. För de kända spelnamnen i alla fall.
Nej, tror han menar att det de aktiva crowdfundarna som står för oljan i maskineriet. Det är deras pengar som gör att man vågar i den hastigheten.

Att fler kunder sedan betalar har enligt denna teori väldigt liten inverkan på beslutsfattandet att våga köra igång ett nytt supplement.

Alltså att utan Kickstarter hade nästan inga projekt startats, även om Kickstarterpengarna så bara är 10% av den totala omsättningen. Alltså att varje kickstarterkrona är lätt värd många fler kronor som senare trillar in i en webbshopp (för att inte tala om pengarna som trillar in i din lokala vänliga spelbutik).

Tänker på att en fågel i handen är mer än tio i skogen. Eller tolkar jag Arfert fel?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
CapnZapp;n118755 said:
Nej, tror han menar att det de aktiva crowdfundarna som står för oljan i maskineriet. Det är deras pengar som gör att man vågar i den hastigheten.

Att fler kunder sedan betalar har enligt denna teori väldigt liten inverkan på beslutsfattandet att våga köra igång ett nytt supplement.

Alltså att utan Kickstarter hade nästan inga projekt startats, även om Kickstarterpengarna så bara är 10% av den totala omsättningen. Alltså att varje kickstarterkrona är lätt värd många fler kronor som senare trillar in i en webbshopp (för att inte tala om pengarna som trillar in i din lokala vänliga spelbutik).

Tänker på att en fågel i handen är mer än tio i skogen. Eller tolkar jag Arfert fel?
Vad han skrev var:
Intressant att ett antal hundra fundare verkar stå för hela den svenska rollspelsekonomin numera. :)
Vilket kanske kan tolkas på ditt sätt förvisso, men det var inte den tolkningen jag gjorde.

Det är en rätt dödfödd diskussion om man inte har data på försäljningssiffror för åtminstone de stora spelen och diskussionen hör i övrigt inte hemma i denna tråd så jag tänker nog undvika att diskutera det vidare i den här tråden.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,440
Location
Stockholm
kloptok;n118763 said:
Det är en rätt dödfödd diskussion om man inte har data på försäljningssiffror för åtminstone de stora spelen och diskussionen hör i övrigt inte hemma i denna tråd så jag tänker nog undvika att diskutera det vidare i den här tråden.
Det är väl självklart att crowdfunding är skälet till att så många företag vågar satsa så stort? Det är i alla fall vad de säger själva.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
gorillotaur;n118765 said:
Det är väl självklart att crowdfunding är skälet till att så många företag vågar satsa så stort? Det är i alla fall vad de säger själva.
Och jag har aldrig hävdat motsatsen, jag vände mig bara mot påståendet att ett antal hundra fundare skulle stå för "hela den svenska rollspelsekonomin" (min fetmarkering).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej, tror han menar att det de aktiva crowdfundarna som står för oljan i maskineriet. Det är deras pengar som gör att man vågar i den hastigheten.

Att fler kunder sedan betalar har enligt denna teori väldigt liten inverkan på beslutsfattandet att våga köra igång ett nytt supplement.

Alltså att utan Kickstarter hade nästan inga projekt startats, även om Kickstarterpengarna så bara är 10% av den totala omsättningen. Alltså att varje kickstarterkrona är lätt värd många fler kronor som senare trillar in i en webbshopp (för att inte tala om pengarna som trillar in i din lokala vänliga spelbutik).

Tänker på att en fågel i handen är mer än tio i skogen. Eller tolkar jag Arfert fel?
Du tolkar mig rätt. Kör man en kickstarter så kan man våga mer. Det är positivt. Det negativa är väl att vi kanske får en mättad marknad så småningom, men där verkar vi inte vara ännu. Den stora mängden produkter på marknaden har också gjort att mindre varumärken beställs i mindre mängder av de fysiska butikerna. (Hur det är med de stora, som Mutant och Eon, vet jag inte.)

Crowdfunding verkar dessutom gynna de varumärken som redan är rejält etablerade, som Mutant, Eon och (får man förmoda) DoD.

Det enda nya som slagit ordentligt är väl Järn, förmodligen resultat av en kombination av populär författaren, BRP och Eons kontaktnät. Annars har resultaten inte vart så där överväldigande, även om de flesta har klarat målen och mer. (Rätta mig om ni har nåt mer exempel på en CF-blockbuster.)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
kloptok;n118770 said:
Och jag har aldrig hävdat motsatsen, jag vände mig bara mot påståendet att ett antal hundra fundare skulle stå för "hela den svenska rollspelsekonomin" (min fetmarkering).
Ett faktum och två påföljande påståenden att fundera över:

Så få som tjugofem personer stod för hela fundingen (alltså 100% av 50000 kr) av Maskinarium.
  • "Den del av rollspelsekonomin som spelar någon roll, dvs avgör om projektet startar eller inte, utgörs alltså av bra mindre än hundra personer."
  • "När 25 personer öppnar plånboken spelar det ingen roll vad övriga nio miljoner svenskar gör eller inte gör."
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
CapnZapp;n118919 said:
Ett faktum och två påföljande påståenden att fundera över:

Så få som tjugofem personer stod för hela fundingen (alltså 100% av 50000 kr) av Maskinarium.
I den här Kickstartern, summerat i Kr, ja. Men taget ur kontext. Hade resultatet blivit detsamma om endast 2000krs nivån var tillgänglig?

Bästa svenska (rollspels)Kickstarter-upplägget hittills, som Maskinarium nu erbjuder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Snart uppe i 200 000. Och det på 16h. 50 000 till och vi har plöjt igenom alla stretchgoals, antagligen på mindre än 36h...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Jimmy;n118701 said:
Det är det fina - man "förbetalar" inte. Hämta alla kompisar som ännu inte fått lön också. Jag vill ha allt!
Du menar att det är det värdelösa? Det är gräsligt horibelt, för egen del, när de inte drar pengarna direkt. :(

Hursomhaver, det borde vara ett val på alla plattformar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Robert Jonsson;n119093 said:
Du menar att det är det värdelösa? Det är gräsligt horibelt, för egen del, när de inte drar pengarna direkt. :(

Hursomhaver, det borde vara ett val på alla plattformar.
Ja, bara för att jag har pengar nu betyder inte att jag kommer ha pengar sedan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Rymdhamster;n119100 said:
Ja, bara för att jag har pengar nu betyder inte att jag kommer ha pengar sedan.
Exakt så! Det är i början av löningen allt händer: räkningar, råvaror och rollspel! :D
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Rymdhamster;n119100 said:
Ja, bara för att jag har pengar nu betyder inte att jag kommer ha pengar sedan.
Asch, ta det på ett kreditkort bara. KS drar pengarna om en månad, du får räkningen en månad efter det. Tid nog att fullständigt glömma att du har en utgift på gång. ;)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
För den som eventuellt suttit och hållt på pengarna i väntan på att stretchmål ska uppfyllas och box fyllas, så kan jag avslöja att alla de ursprungliga målen är bockade!
Några nya målstolpar är uppe där det utlovas en massa saftiga belöningar (samt någon add-on) - in och titta! (Och glöm inte sms-lånet!)
 
Top