Nekromanti [Promotion] Fria Ligan planerar rollspel med Nils Gulliksson och Simon Stålenhag

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Klaatu;n197014 said:
Är jag den ende som inte vill se Nisses gamla bilder i ett nytt rollspel. De gamla bilderna är Drakar och Demoner, Mutant, Chock o.s.v. Inte något nytt rollspel som vill rida på bildernas gamla meriter.
Det är du säkert inte. Själv blir jag mer uppiggad av återbruket av Nisses gamla bilder + nya regler, än Drakar och Demoners gamla regler + Egerkrans nya bilder (retro-DoD).

Om spelet blir max 64 sidor så är jag potentiell köpare, även om jag hoppar över konstboken.
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Klaatu;n197014 said:
Är jag den ende som inte vill se Nisses gamla bilder i ett nytt rollspel. De gamla bilderna är Drakar och Demoner, Mutant, Chock o.s.v. Inte något nytt rollspel som vill rida på bildernas gamla meriter.
Kan bara hålla med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Klaatu;n197014 said:
Är jag den ende som inte vill se Nisses gamla bilder i ett nytt rollspel. De gamla bilderna är Drakar och Demoner, Mutant, Chock o.s.v. Inte något nytt rollspel som vill rida på bildernas gamla meriter.
Jag tänkte naturligtvis att det skulle bli ett vanligt fantasyspel baserat på hans Drakar och demoner-bilder. Nu vill jag istället ha ett spel där man blandar riddare och mungoer med strålpistoler.

/tobias, var tvungen att slå upp pluralformen för mungo.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Gurgeh;n197054 said:
Nu vill jag istället ha ett spel där man blandar riddare och mungoer med strålpistoler.
Ett svenskt Rifts alltså? Jag är fett på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jaaaa! Gonzospelet som Mutant inte är längre. En kampanjmodul till Svärd & Svartkonst! :D
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Klaatu;n197014 said:
Som jag har fattat det så är ett av stretchgoalen ett nytt fantasyrollspel med Nisses bilder och ett omslag av Stålenhag. Är det korrekt uppfattat?

Är jag den ende som inte vill se Nisses gamla bilder i ett nytt rollspel. De gamla bilderna är Drakar och Demoner, Mutant, Chock o.s.v. Inte något nytt rollspel som vill rida på bildernas gamla meriter.

Fria Ligan har mig veterligen bara gjort rollspel som antingen är remakes eller bygger på ett redan existerande varumärke som Morwhayle. De har alltså inte gjort något helt eget som Järnringens Symbaroum. Av någon anledning har jag fått uppfattningen att efter Fria Ligan har gjort färdigt alla Mutant-boxar att de tänkt sig ta sig an sitt magnum opus. Ett helt nytt fantasyrollspel som inte bygger på någon sorts förlaga eller varumärke som skulle vara det som gjorde dem till det mest respekterade svenska rollspelsföretaget genom tiderna. Men denna Nisse-fantasy RPG som Fria Ligan nu har i kanalen känns mest som ett hafsverk. Som en idé som inte tänkts igenom utan som någon bara slängde ur sig för att de skulle ha ett ytterligare ett stretchgoal till illustrationsboken.

Har ni några tankar kring allt detta?

Egentligen bryr jag mig inte om vad folk vill lägga pengar på eller tid att skapa. Dock saknar jag fler nya unika rollspel. Det grävs väldigt mycket i askan av 80- och 90-talet nu. Visst, de nya spelen är uppdaterade med regelsystem som är klart enklare än sina föregångare men det vore mer spännande att se nya saker. Och visst florerar de nya spelen, men de flesta känns som standard fantasy... och ett par sci-fi spel.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Är tanken att det så småningom ska komma en separat kampanj för detta rollspel, eller är det enda sättet att lägga vantarna på det genom att delta i kickstarten för bilderboken?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Klaatu;n197014 said:
Som jag har fattat det så är ett av stretchgoalen ett nytt fantasyrollspel med Nisses bilder och ett omslag av Stålenhag. Är det korrekt uppfattat?

Är jag den ende som inte vill se Nisses gamla bilder i ett nytt rollspel. De gamla bilderna är Drakar och Demoner, Mutant, Chock o.s.v. Inte något nytt rollspel som vill rida på bildernas gamla meriter.

Fria Ligan har mig veterligen bara gjort rollspel som antingen är remakes eller bygger på ett redan existerande varumärke som Morwhayle. De har alltså inte gjort något helt eget som Järnringens Symbaroum. Av någon anledning har jag fått uppfattningen att efter Fria Ligan har gjort färdigt alla Mutant-boxar att de tänkt sig ta sig an sitt magnum opus. Ett helt nytt fantasyrollspel som inte bygger på någon sorts förlaga eller varumärke som skulle vara det som gjorde dem till det mest respekterade svenska rollspelsföretaget genom tiderna. Men denna Nisse-fantasy RPG som Fria Ligan nu har i kanalen känns mest som ett hafsverk. Som en idé som inte tänkts igenom utan som någon bara slängde ur sig för att de skulle ha ett ytterligare ett stretchgoal till illustrationsboken.

Har ni några tankar kring allt detta?
Det nya spelet kommer att bli vårt eget, och kommer inte att bygga på någon förlaga. Det är inte heller en hastigt påkommen idé, utan ett spel som vi varit sugna på att göra i flera år. Det nya är möjligheten att använda Gullikssons bilder. Äventyrsspels Drakar och Demoner är självfallet den största inspirationskällan, men långt ifrån den enda.

Varför då använda Gullikssons bilder och inte göra nya? För att bilderna är awesome. För att de fullkomligen skriker rollspel. Och för att de perfekt fångar känslan i det spel som vi vill göra. Och för att jag längtar efter att åter spela ett spel där orcher ser ut just så.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
TomasFriaLigan;n197071 said:
Varför då använda Gullikssons bilder och inte göra nya? För att bilderna är awesome. För att de fullkomligen skriker rollspel. Och för att de perfekt fångar känslan i det spel som vi vill göra. Och för att jag längtar efter att åter spela ett spel där orcher ser ut just så.
Jag kan hålla med om att bilderna är awesome. De fullkomligen skriker Drakar och Demoner. De fångar perfekt känslan av det Drakar och Demoner som jag vill minnas. Jag tar fram mitt Drakar och Demoner för att åter spela ett spel där orcher ser ut just så.

Förlåt, kunde inte låta bli. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Klaatu;n197081 said:
Jag kan hålla med om att bilderna är awesome. De fullkomligen skriker Drakar och Demoner. De fångar perfekt känslan av det Drakar och Demoner som jag vill minnas. Jag tar fram mitt Drakar och Demoner för att åter spela ett spel där orcher ser ut just så.

Förlåt, kunde inte låta bli. :)
Nu valde du ju att bara läsa andra stycket av vad jag skrev. :wink: Det nya spelet kommer att bygga på känslan i Gullikssons bilder, men också innehålla massor av grejer som inte finns i gamla DoD.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
TomasFriaLigan;n197106 said:
Nu valde du ju att bara läsa andra stycket av vad jag skrev. :wink:
Det var därför jag skrev: "Förlåt, kunde inte låta bli".

Jag är övertygad om att Fria Ligan kan göra ett otroligt bra fantasy-rollspel. Jag håller bara inte med om Nisse-promissen och i viss mån "timing:en". För mig kommer Nisses bilder alltid att vara Drakar och Demoner. Jag vet att Fria Ligan har klurat i några år på ett fantasy-rollspel och vilken väg ni i slutändan väljer kommer ni att ha mitt stöd. Få bara ut Mutant-boxarna först.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Klaatu;n197161 said:
Det var därför jag skrev: "Förlåt, kunde inte låta bli".

Jag är övertygad om att Fria Ligan kan göra ett otroligt bra fantasy-rollspel. Jag håller bara inte med om Nisse-promissen och i viss mån "timing:en". För mig kommer Nisses bilder alltid att vara Drakar och Demoner. Jag vet att Fria Ligan har klurat i några år på ett fantasy-rollspel och vilken väg ni i slutändan väljer kommer ni att ha mitt stöd. Få bara ut Mutant-boxarna först.
Indeed! Mutant: Exodus kommer till påsk!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
TomasFriaLigan;n197071 said:
Det nya spelet kommer att bli vårt eget, och kommer inte att bygga på någon förlaga. Det är inte heller en hastigt påkommen idé, utan ett spel som vi varit sugna på att göra i flera år. Det nya är möjligheten att använda Gullikssons bilder. Äventyrsspels Drakar och Demoner är självfallet den största inspirationskällan, men långt ifrån den enda.
Jag har lite gissningar på vad för slags idéer ni har till det här spelet, och jag är ruskigt sugen på att se om de stämmer :D

Nils Gullikssons bilder är en oslagbar bonus. Det här blir grymt.
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
TomasFriaLigan;n196730 said:
Yes, typ så! :)

För att förklara lite närmare - spelet vi vill göra är fantasy med samma känsla som vi får av Gullikssons bilder: magisk och fantasieggande, men ändå ganska "smutsig" och trovärdig. Vi vill göra ett spel som understödjer spel så som i alla fall jag själv spelade Drakar & Demoner back in the day - ett ganska öppet äventyrande och utforskande av världen, som sker på spelarnas villkor, inte spelskribentens. Kartan över spelvärlden kommer att bli oerhört viktig - den blir en "centerpiece" för hela spelet, med massor av spännande platser som man inte kan låta bli att gå och undersöka. :) Sen kommer det att finnas en bakomliggande metaplot, men hur och när man för in den i spelet är till stor del upp till spelgruppen själv.

Och vi kommer en gång för alla att lösa problemet med äventyrare som får för mycket guld och tappar motivationen att äventyra! :)

En fundering som dyker upp då. OM det ska vara spelardrivet och inte på skribentens villkor, skulle det vara en tanke att slänga ett öga på kollaborativt världsskapande, som de har med i många av Fate-spelen? Har provat det ett par gånger, alltid med väldigt lyckat resultat.

/McWolfe
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag hoppas att det blir möjligt att köpa rollspelet även om man inte backar Gulliksson-boken? Japp. Jag är snål. Sedan när ni ändå bökar i allt retro - varför inte släppa Fria Ligans variant av Partisan, rollspelet som aldrig blev av?
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Kickstartern ska väl nå 600.000 kr också för att det ska bli rollspel? Kickstartern har efter en fantastisk inledning stannat av i stort sett och är inte uppe på 450k ens. Nu brukar det rassla till de sista dagarna men jag tänker på själva principen: att ta något som inte är uppnått för givet.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Från senaste uppdateringen:
Utöver Gullikssons bilder kommer spelets stora karta att ha en central funktion. Tänk "Döda skogen - rollspelet" - men i större skala - så hamnar du ganska nära vad vi siktar på.
Jaha ja, glöm allt jag tidigare sagt om världskartor. Jag är såld.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Min gissning är att systemet kommer att vara väldigt likt Mutant: År Noll och Coriolis, vilket är helt ok. Olika tärningar för grundegenskaper, färdigheter och föremål som slås ihop i en tärningspöl fungerar förvånansvärt bra. Snabbt tempo och sandlåda blir trevlig omväxling.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n197317 said:
Jag hoppas att det blir möjligt att köpa rollspelet även om man inte backar Gulliksson-boken?
Jag har visst varit borta för länge när man missar en sån här nyhet! Har frågan ovan fått något svar? Jag är egentligen inte speciellt intresserad av konstboken, så jag hoppas att spelet kommer att gå att köpa separat framöver.
 
Top