Nekromanti [Promotion] Fria Ligan planerar rollspel med Nils Gulliksson och Simon Stålenhag

Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Hej på er! I dag kan vi äntligen presentera en rad nya stretchgoals i kickstartern för Orvar Säfströms konstbok med Nils Gullikssons klassika bilder.
Det är särskilt ett stretchgoal som gör oss i Fria Ligan extra upphetsade. Om vi når det målet kommer vi att skriva ett komplett rollspel baserat på Nils Gullikssons klassiska fantasy-bilder!
Spelet, som riktar sig både till nya rollspelare och gamla rävar, blir den ultimata kombinationen av rollspelsnostalgi och modern speldesign signerad Fria Ligan. Målet är att släppa spelet under 2017.
Sprid budskapet och hjälp oss att nå dit!
Läs mer i senaste updaten på kickstartern: https://www.kickstarter.com/project...lder-fran-rollspelens-guldalder/posts/1674906
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Var det inte något spel på gång som utspelar sig i världen som beskrivs i Stålenhags böcker också? Något stretch goal från Kickstarter det med kanske.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
@wilper: Stämmer! Det kommer mer nyheter om det inom kort. Produktionen är redan i full gång.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
gorillotaur;n196714 said:
GURPS: Gulliksson.
Yes, typ så! :)

För att förklara lite närmare - spelet vi vill göra är fantasy med samma känsla som vi får av Gullikssons bilder: magisk och fantasieggande, men ändå ganska "smutsig" och trovärdig. Vi vill göra ett spel som understödjer spel så som i alla fall jag själv spelade Drakar & Demoner back in the day - ett ganska öppet äventyrande och utforskande av världen, som sker på spelarnas villkor, inte spelskribentens. Kartan över spelvärlden kommer att bli oerhört viktig - den blir en "centerpiece" för hela spelet, med massor av spännande platser som man inte kan låta bli att gå och undersöka. :) Sen kommer det att finnas en bakomliggande metaplot, men hur och när man för in den i spelet är till stor del upp till spelgruppen själv.

Och vi kommer en gång för alla att lösa problemet med äventyrare som får för mycket guld och tappar motivationen att äventyra! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det här är väldigt, väldigt, väldigt fräckt :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Kommer allt med detta spel, Stålenhagsspelet, Coriolis som just påbörjat sin resa och Oktoberlandet, innebära att M:å0 kommer att ebba ut nu som produktionslinje? Det har ju kommit ett antal boxar nu och även kompendier.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
P.eLL.e;n196801 said:
Kommer allt med detta spel, Stålenhagsspelet, Coriolis som just påbörjat sin resa och Oktoberlandet, innebära att M:å0 kommer att ebba ut nu som produktionslinje? Det har ju kommit ett antal boxar nu och även kompendier.
Absolut inte! Vi har stora planer för Mutant. Närmast på tur är Mutant: Exodus om de icke-muterade människorna, sen har vi kampanjmodulen Den Grå Döden, och så sent som i dag hade vi ett spännande möte om Mutant: Ad Astra. Sen har vi ytterligare grejer på gång efter det... :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det här är en sjukt cool idé. Om ni behöver någon form av hjälp med projektet är jag väldigt intresserad. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
TomasFriaLigan;n196730 said:
Yes, typ så! :)

För att förklara lite närmare - spelet vi vill göra är fantasy med samma känsla som vi får av Gullikssons bilder: magisk och fantasieggande, men ändå ganska "smutsig" och trovärdig. Vi vill göra ett spel som understödjer spel så som i alla fall jag själv spelade Drakar & Demoner back in the day - ett ganska öppet äventyrande och utforskande av världen, som sker på spelarnas villkor, inte spelskribentens. Kartan över spelvärlden kommer att bli oerhört viktig - den blir en "centerpiece" för hela spelet, med massor av spännande platser som man inte kan låta bli att gå och undersöka. :) Sen kommer det att finnas en bakomliggande metaplot, men hur och när man för in den i spelet är till stor del upp till spelgruppen själv.

Och vi kommer en gång för alla att lösa problemet med äventyrare som får för mycket guld och tappar motivationen att äventyra! :)
Känns sandbox-igt. Det gillar jag! :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
TomasFriaLigan;n196823 said:
Mutant: Ad Astra
Äntligen! Jag har alltid saknat ett postapoc-spel som handlar om vad som hände med alla pop-, rock- och såpastjärnor när undergången kom!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Björn Wärmedal;n196841 said:
Äntligen! Jag har alltid saknat ett postapoc-spel som handlar om vad som hände med alla pop-, rock- och såpastjärnor när undergången kom!

De blev alla... Valkyrior!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
TomasFriaLigan;n196823 said:
...ett spännande möte om Mutant: Ad Astra.
:D

"Vi låg i dödrymd men till allan lycka var tyngdkraftsverket inte ur funktion, och även värmeledningen och ljuset var utan störningar.

Av annan apparatur var en del skadat och annat mindre skadat kunde lagas.

Definitivt är nu vårt olycksöde.Men mannamodet håller (hoppas vi) till slutet."
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
TomasFriaLigan;n196823 said:
Absolut inte! Vi har stora planer för Mutant. Närmast på tur är Mutant: Exodus om de icke-muterade människorna, sen har vi kampanjmodulen Den Grå Döden, och så sent som i dag hade vi ett spännande möte om Mutant: Ad Astra. Sen har vi ytterligare grejer på gång efter det... :)
Ad Astra: Kul att se att denna 30 år gamla idé nu äntligen ska förverkligas. :cool:
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Som jag har fattat det så är ett av stretchgoalen ett nytt fantasyrollspel med Nisses bilder och ett omslag av Stålenhag. Är det korrekt uppfattat?

Är jag den ende som inte vill se Nisses gamla bilder i ett nytt rollspel. De gamla bilderna är Drakar och Demoner, Mutant, Chock o.s.v. Inte något nytt rollspel som vill rida på bildernas gamla meriter.

Fria Ligan har mig veterligen bara gjort rollspel som antingen är remakes eller bygger på ett redan existerande varumärke som Morwhayle. De har alltså inte gjort något helt eget som Järnringens Symbaroum. Av någon anledning har jag fått uppfattningen att efter Fria Ligan har gjort färdigt alla Mutant-boxar att de tänkt sig ta sig an sitt magnum opus. Ett helt nytt fantasyrollspel som inte bygger på någon sorts förlaga eller varumärke som skulle vara det som gjorde dem till det mest respekterade svenska rollspelsföretaget genom tiderna. Men denna Nisse-fantasy RPG som Fria Ligan nu har i kanalen känns mest som ett hafsverk. Som en idé som inte tänkts igenom utan som någon bara slängde ur sig för att de skulle ha ett ytterligare ett stretchgoal till illustrationsboken.

Har ni några tankar kring allt detta?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag utgick från att det skulle innehålla de illustrationer som inte använts tidigare?
 
Top