Nekromanti [Promotion] Fornsaga - kickstartern börjar måndag 24 april

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Imorgon, måndag 24 april kl 19 går startskottet för rollspelet Fornsagas kickstarterkampanj!



Hisspitch: Fornsaga är ett dramatiskt rollspel som drivs av rollpersoner med färgstarka personligheter i en nedskalad fornnordisk spelvärld.

Dramatiken är spelets kärna men det saknar meta-regler som direkt styr dramat. Istället skapar spelet lekutrymme m h a av sitt subtila och nedskalade resolveringssystem. Spelsystemet har influerats av många olika spel, bl a Nemesis, World of Darkness, Hillfolk, Fate Core System, Dungeon World, Sagas of the Icelanders samt Drakar och Demoner.

Fornsaga har utvecklats med målet att underlätta för spelarna att gestalta sina rollpersoner samt att hålla kvar tankebanorna i spelvärlden och slippa tänka på reglerna mitt i en scen. Rollpersonerna har fortfarande egenskaper och färdigheter som vi är vana vid, men rollpersonerna definieras i större utsträckning utifrån de karaktärsdrag som utgör deras personlighet. Karaktärsdragen är också det som ger spelarna erfarenhetspoäng.


[FONT=&quot]Mockup av den tryckta boken (http://www.graphicsfuel.com/)[/FONT]

Om vi når målet med kickstartern kommer den första utgåvan att fyllas med Dag Frognes illustrationer.


En av Dag Frognes många vikingaillustrationer.

Så, om ni är intresserade och vill veta mer om spelet, kika in på hemsidan fornsaga.se för mer info och inlägg kring de tankar som präglat spelutvecklingen.

Hälsar
Peter Malmberg
 

Attachments

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tackar å dags vägnar. :) och jag håller med! Det finns potential att det här blir en hemskt snygg första upplaga!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det låter intressant. Konceptet med världen är jag väl egentligen tillräckligt såld på för att kunna slå till, men jag är nog inte tillräckligt insatt i systemen för att förstå åt vilket håll reglerna är:

Istället skapar spelet lekutrymme m h a av sitt subtila och nedskalade resolveringssystem. Spelsystemet har influerats av många olika spel, bl a Nemesis, World of Darkness, Hillfolk, Fate Core System, Dungeon World, Sagas of the Icelanders samt Drakar och Demoner.
Jag förstår inte riktigt vad det blir om man sätter ihop best of från de systemen :), skulle du kunna beskriva närmare.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej Zire! Jag skulle nog beskriva systemet som ett stat/skill-system fast där resolveringssystemet egentligen har ett mer narrativt fokus. Det handlar inte huvudsakligen om realism/simulationism utan systemet är i första hand är ett verktyg för att hjälpa deltagarna omsätta tärningsslagen till händelser som driver berättelsen vidare. Man kan säga att själva tärningssystemet följer samma koncept som One-roll engine (men är grundlig ombyggt utifrån detta koncept). Man har en tärningspool med T10:or som man ska få par i för att vara framgångsrik.



I likhet med PbtA-spelen jobbar spelledaren med komplikationer som eskalerar berättelsen. Däremot finns färdiga inga listor med "if X then choose one, if Y then choose two" o s v utan spelledaren får en uppsättning förhållningsregler som man sedan får improvisera utifrån och fritt välja vad som passar i stunden.

Spelet har utvecklats för att facilitera Story Now, men kan också spelas med färdigskriva äventyr. Det är också modulärt så att man som spelgrupp kan utgå från grundstommen i spelet och sedan lägga till metoder som hanterar hantverk, kartskapande, mental hälsa, trolldom m m, allteftersom man känner sig bekväm med det.

De stora fördelarna med systemet är som jag ser det:
  • att spelledaren inte måste hitta på svårighetsgrader för varje tärningsslag eftersom tärningspoolerna sätter svårighetsgraden för sig själva.
  • Att det går snabbt från det att ett tärningsslag initieras tills det att man slagit tärning och spelledaren berättar vilken följd tärningsutfallet fick i berättelsen.
  • att strider fortlöper raskt och följer en metod som tillåter viss strategisk planering trots att det endast görs ett tärningsslag per rollperson varje stridsrunda.

Det här är klippt från hemsidan:
Det finns ytterligare info kring grunderna i regelsystemet här.

Känns det som att du fick svar på de funderingar du hade, Zire? :)
 
Joined
24 Apr 2017
Messages
4
Speltestare checkar in här. Jag tror vi började provspela i oktober förra året och vi har haft enormt mycket roligt med spelgruppen. Mina spelerfarenheter involverar i huvudsak VtM, Svavelvinter (Fria Ligans) och Apocalypse World men jag upplevde det som väldigt skoj hur mycket utrymme spelarnas egna berättelser fick när vi spelade.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
APM;n234260 said:
Känns det som att du fick svar på de funderingar du hade, Zire? :)
Helt klart, det var ju bara att gå till sidan och pledga! :)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Ja, nu är vi uppe i 50%! Glöm inte att tipsa andra om ni vet någon som ni tror skulle vara intresserad! :)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Illustrationerna är verkligen helt fantastiska. Resten verkar också spännande. Får fundera på detta... :) Lycka till!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Heja! Vad kul!

Ja jag är mycket glad åt att Dag Frognes ställde upp! :) Får ta och lägga upp lite fler illustrationer när/om vi kommit i mål!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Hur pass bundet är systemet till järnåldersnivå? Alltså, om jag vill peta in riddare i helrustning, är det enkelt gjort? Både som RP/SLP och som rena prylar/samhällsnivå/etc?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej Måns! Kul att det passade!

Jag skulle säga att det utan problem går att anpassa settingen. Anledningen till att det är förlagt i vikingatid är att samhällsstrukturen är väldigt enkel och den framhäver betydelsen av rollpersonernas personligheter och viljor. Men det går absolut att anpassa och fortfarande använda samma regelsystem!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Nu lider kickstartern mot sitt slut! På lördag kl 21 blir det klart hur långt vi kom! Ett extramål är i hamn och rollspelet kommer att få många och fina illustrationer!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Hmm.. det är en bit kvar till 45000:-

Synd för jag hoppades på hårdband. Kanske ska prata lite med lokala spelbutiken och se om de är intresserade.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Så fick jag mitt ex idag! Ser riktigt fint ut, gillar det stora formatet. Innehållet har jag dessvärre inte hunnit granska närmare än, men layouten, illustrationerna och intrycket så här långt är väldigt lovande!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej! Vad kul att det har kommit fram! Du får berätta vad du tänker och tycker om det sen när du läst igenom! :)
 
Top