Nekromanti [Promotion] Förhandsbeställ Symbaroum!

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen

Nu är det dags att ge oss en kick-start!
Hjälp oss att göra Symbaroum till ett fantastiskt spel genom att förhandsbeställa en eller flera produkter.
Att beställa innan den första maj kan ge bonusar så vänta inte med att kolla in våra erbjudanden.

Du kan förhandsbeställa på Järnringens butik här: http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=41105
Läs mer om Symbaroum på http://www.jarnringen.com
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är nog mest pepp på Symbaroum av alla kommande svenska rollspel. (Sorry Eon och Mutant). Ser jävligt bra ut och Järnringen har ju kunnat skriva bra förr. Hoppas att det blir det spel Trudvang kunnat vara. Och att reglerna är bra, naturligtvis.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ja, det ser oförskämt snyggt ut, och att det är välskrivet tvivlar jag inte en sekund på. Mitt enda problem är att jag ännu inte riktigt förstått vad det är för ett spel. Var lägger det sig på Eon-Svavelvinter-DoD-Shadow of Yesterday-Dungeon World-OSR-D&D-skalan? (Ok, jag hade behövt fler axlar och så där, men ni fattar).
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Måns;n9183 said:
Ja, det ser oförskämt snyggt ut, och att det är välskrivet tvivlar jag inte en sekund på. Mitt enda problem är att jag ännu inte riktigt förstått vad det är för ett spel. Var lägger det sig på Eon-Svavelvinter-DoD-Shadow of Yesterday-Dungeon World-OSR-D&D-skalan? (Ok, jag hade behövt fler axlar och så där, men ni fattar).
Menar du regelmässigt eller setting? Om du vill smaka mer på det senare finns det i shoppen två gratisprodukter som syftar till att ge en lite bättre bild av vad för en slags värld vi skapar. En rapport rörande skogen Davokars flora och fauna, samt första kapitlet i romanen Den eviga nattens riddare.
Tre solar said:
Måns menar:
hur beter sig spelet när man använder det, alltså spelar?
- vilken sorts berättelser skapar det? (hjältedåd, moral, karaktärsutveckling, äventyr, uppväxt...)
- vilken "spelstil" är det anpassat till? (kampanjer, one-shots, simulation, min-maxande, "fast and loose", intrigerande...)
- vilka egenskaper hos deltagarna premieras? (inlevelse i rollpersonen, berättelsen, eller världen; kreativitet, medberättande, bemästrande av regler, slughet, genreförståelse...)
- vilken typ av fantasyspel liknar det? vilken typ skiljer det sig ifrån?

alltså: vem riktar sig spelet till.
Måns said:
Tre Solar: Word!
Arfert said:
Och jag undrar: Vad är det för slags regler? Old school-trad, detalj-trad a la Eon eller Riotminds, neo-indie-trad a la Fria Ligan eller nåt annat?
Lilja said:
@Måns, Tre solar: Vi fortsätter Järnringen-traditionen från MUA och Coriolis. Symbaroum är nästa steg för oss. Ett försök att dela upp det enligt Tre solars tolkning av Måns fundering:
- Berättelserna fokuserar på äventyr och moraliska val, kryddat med karaktärsutveckling.
- Spelstilen är kampanj eller one-shot, men det är knappast en hemlis att vi på Järnringen är larvigt förtjusta i kampanjer; sense of wonder/utforskande av en värld. Så kommer det vara också här. Regelverket är nog mest gamist, om alternativen är Sim och Narrativt/Story now. Vi låter spelarna slå alla slag, och spelledaren kan fokusera på att hålla i den större berättelsen.
- Spelet bygger på spelgrupp/spelare/spelledare. De tre typiska scener som finns i spelet är strid (mer av rullspel), problemlösning som att hitta en person i en stad eller undersöka en mordplats (mix av rull-och rollspel), samt rena sociala utmaningar som att övertala en barbarhövding att det ligger i dennes intresse att hjälpa rollpersonerna arr gräva igen ett sjunkhål (mer av rollspel).
- Symbaroum är en sorts moget Drakar och demoner Expert; ett tag hade jag arbetsnamnet Drakar & Seniorer på projektet faktiskt... ;) Inspiration kommer från våra egna tidigare spel, och vad vi har upplevt funkat/inte funkat där, ett par saker från Warhammer Fantasy Roleplay (2nd ed), en smula White Wolf (Vampire, Werewolf) samt faktiskt en hel del tankar från Dungeons & Dragons Basic Set. Och så lite Apoc World för att runda av det hela. Andra kommer säkert se helt andra inspirationskällor, svårt när man sitter med snoken i materialet själv.
- Spelet riktar sig till dem som ser fram mot nästa iteration av ett spel i den svenska rollspelstraditionen som kommer ur BRP. De som spelat och uppskattat våra tidigare spel kommer inte att bli besvikna.
Måns said:
Låter trevligt. Tack för svaret!
Arfert said:
Ok, låter bra! Krångla inte till reglerna för mycket bara. ;) Men är de i nivå med MUA och C är det nog lugnt.
Lilja said:
@Måns: lugnt, och tack för frågorna, jag blir lätt hemmablind och tar för givet att det framgått - fast det knappast är kristallklart för var och en.
@Arfert: Nä det blir regellätt i grunden, vi har ett avsnitt med modulära och frivilliga regler för de som vill komplicera saken med fler dramatiska undantag eller taktiska möjligheter. Har fungerat bra under speltesten hittills.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
Kick-start?

Bara för att vara kristallklar: det finns väl ingen Kickstarter-kampanj här? Bara vanlig hederlig förhandsbeställning?
Andy said:
Ja, du förhandsbeställer och betalar fakturan innan du har fått spelet (eller andra produkter). Det är alltså en förskottsbetalning det handlar om. Som Kickstarter men i helt egen regi (utan mål att låsa upp osv.).
CapnZapp said:
Det är inte alls så Kickstarter fungerar.

Kickstarter är ingen butik. Det handlar inte om någon förhandsbeställning. Det finns inget juridiskt löfte om leverans.

Låt mig förtydliga mitt inlägg: överväg att inte använda orden "kick" och "start" när ni inte använder er av Kickstarters tjänster (eller liknande, Indiegogo, Fundedbyme, etc).

Mvh
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
CapnZapp;n9202 said:
Kick-start?

Bara för att vara kristallklar: det finns väl ingen Kickstarter-kampanj här? Bara vanlig hederlig förhandsbeställning?
Exakt, vi gör vår egen Kickstarter kan man säga. Vanliga förhandsbeställningar kort och gott.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
pappa;n9207 said:
Exakt, vi gör vår egen Kickstarter kan man säga. Vanliga förhandsbeställningar kort och gott.
En förhandsbeställning är väsensskilt från en Kickstarterkampanj. Vänligen var tydliga i er kommunikation, och undvik förvirrande begrepp.

Tack
Förstefadern said:
Hej Zapp! (om du är den gamle gode Zapp från vårt tidigare forum; annars: Hej CapnZapp :))

Du har förstås helt rätt i att vi inte gör en kickstarter och kanske var det knas av oss att anspela på den termen (my bad). Men vi menar verkligen att era eventuella förbeställningar kan hjälpa oss att få en ordentlig kick-s ... förlåt, rivstart. Att etablera ett nytt varumärke, ja bara att trycka ett nytt spel är kostsamt och ju fler som är med och bidrar desto fler, snyggare och matigare böcker kan vi hämta från tryckpressarna.

Vi ska bemöda oss om att vara tydligare framgent men jag hoppas att andemeningen har gått fram: vi blir väldans glada för all hjälp vi kan få att sätta symbaroum-skutan i rörelse!

Jag (eller någon annan) återkommer med kommentarer/svar på andra frågor (Hej Måns! Och Tomas! :)) senare i kväll eller i morgon. Det är som ni förstår mycket i görningen nu och dessutom tycker sig familjen ha rätt att kräva sitt. ;-)

/Mattias J (fd. Cassius)
CapnZapp said:
Hej (bara en zapp :)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Hur/när får man fakturan?
Jag har bara fått den där orderbekräftelsen.
Andy said:
Vad roligt att du har beställt. Tack för din support.

Fakturan kommer du att få via mail under de kommande dagarna.
 
Top