[Promotion] Den halta gåsen

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag har läst så många olika BRP- och DoD-trådar här på sistone, så tänkte att jag kunde dela med mig av det här. Det är alltså mitt ”Svärdets Sång T20” som jag haft på hårdskivan ända sedan jag skrev en vansinnigt överlång kampanj med SS-systemet (Mörkrets zenit) och ville ha bort vissa, i mina ögon, störande regelelement. Främst typ tärningspölar, hexar och kraftpoäng.

På så sätt föddes Den halta gåsen, och har kompletterats och filats under åren så att det nu nästan ser ut som ett färdigt spel. Det är det dock absolut inte – det är alldeles säkert fullt av buggar och obalanser, och har testats helt minimalt. Men en del av det roliga har varit att ge det ett eget utseende med samma.
(Vissa kapitel är också skrivna lite hafsigt, främst kanske spelledarkapitlet, så kommer kanske att pilla vidare ännu.)

Men hursomhelst – hoppas det kan intressera någon. Feel free att kommentera, påpeka, hånskratta, skaka sorgset på huvuet osv. Det mesta är stulet rakt av SS (men all text borde vara egen – inga kopieringar), men en hel del grejer är också snodda från Kopparhavets hjältar under de senaste åren då jag skrivit för det systemet. Plus en del egna dumheter och andra småstölder :)

Om ni inte orkar läsa så kan man kanske sammanfatta Den halta gåsen som:
- T20! Bästa tärningen! :)
- Grundegenskaper som har lite mer ”betydelse” än gammel-BRP. (Används som bonus ibland osv) Skala 1-6
- Skadeslag med en lämpligt skramlande näve T6or
- Ingen matematik, bara jämföranden (talanger och andra specialgrejer kan ibland kräva någon enstaka addition med ental)
- Pendragonslag.
- Exceptionella resultat på 5, 10, 15 och 20
- Fördelar och nackdelar sker med T6or som slås vid sidan om T20an – en sexa på en hjälpande påtärning gör att du lyckas oavsett vad T20an visar. (Och kan på så sätt också få högre effekt på slaget än din FV). Samma med stjälpande påtärning – du misslyckas vid en etta.
- Föremålstärningar. Gillar att det syns på bordet när du använder ett föremål. Fungerar som en påtärning enligt ovan.
- Kortpacke används för att aktivera talanger. Låter dumt men är fantastiskt – läs! ;)
- Tänkt som ett lätt nybörjarspel – innehåller färdiga RP, en beskriven startposition och lite antydningar om en stor och farlig värld där ute.



EDIT: Det här är kanske förresten inte alls [Promotion] för det här säljs ju inte, bara förkunnas härmed för allmänheten. Om någon behöver ännu en DoD heartbreaker så varsågod :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Listan ser väldigt trevlig men det som verkligen står ut är namnet!!!

Den halta gåsen

Genialt!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Av rubriken hoppades jag på ett nytt Mutantfanzine...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Ett av värdshusen i Kandra vill jag minnas.
Mycket möjligt att det fanns i Kandra med, men är helt säker på att det fanns i Härskarserien också. Vi hade inte Kandra när vi spelade den serien, men namnet blev ändå en snackis.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Katten och gurkan hade faktiskt varit bra! :)
Kopplar det också till Kandra.

Tanken är alltså att spelet och värdshuset där äventyret börjar är samma sak/heter samma sak. Reglerna och startpunkten är en gemensam grund.

(Om du är känslig för klichéer och inte vill starta på ett värdshus så är det här alltså inte spelet för dig - här är det reglifierat! :) (Eller egentligen inte - man kan göra precis hur man vill, men konceptet är taget som en grund))
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Tanken är alltså att spelet och värdshuset där äventyret börjar är samma sak/heter samma sak. Reglerna och startpunkten är en gemensam grund.
Ja, det förstod man med en gång! Genialt! Efterfrågade ju detta i en annan tråd, och den här lösningen var bättre än något jag hade kunnat tänka mig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag gillar konceptet med påslagstärningarna, snyggt!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Tycker hela upplägget med Skada, Fasa och GE är jättecoolt
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Tack för alla tillrop hörni!

Jag gillar konceptet med påslagstärningarna, snyggt!
Trevligt! - det är ett av mina egna regelpåfund (bland mängden stöldgods :) ) Fast det förstås säkert förekommer i något spel någonstans...

Det som jag bollat av och an mest med är skadeslag och rustnings-abs. Har säkert haft ett halvdussin olika utkast. Är rätt nöjd nu, men undrar samtidigt lite om det kan bli såsigt... Skadeslaget inkorporerar nu både ett slags skadebonus (Sty-tak) och motståndarens rustnings-abs i ett slag, så man skall alltså hålla koll på både ett övre värde och ett undre värde. Det var i mina egna ögon ganska lättläst när jag speltestade det. Men där är en intressant design-avvägning - ett mindre antal slag med mera info i, eller flera slag med mindre info per slag.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ny uppdatering för den intresserade. Lite fix och pill, klickbara sidoreferenser, lite text om smygning och finna dolda ting, ny skräck- och skadetabell, alla färdiga RP klara osv. Skulle våga kalla det färdigt (så långt man nu kan kalla något så här otestat som färdigt :) )

(Uppdaterar också lite "vad är det här"-listan i första inlägget)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Hmm, tydligen kunde jag inte editera mitt första inlägg mera... så jag sätter här en uppdaterad "vad i hela friden är det här för nåt"-lista:

Om ni inte orkar läsa så kan man kanske sammanfatta Den halta gåsen som:
- T20! Bästa tärningen! :)
- Ca 100 sidor totalt, inkluderande ett äventyr, 6 färdiga RP mm
- Rollformulär på en sida! Inga baksidor att hålla reda på :)
- Endast en vag antydan till värld, i princip världslöst men med en beskriven startpunkt. Slumptabeller etc för egna äventyr.
- Grundegenskaper som har lite mer ”betydelse” än gammel-BRP. (Används som bonus ibland osv) Skala 1-6
- Skadeslag med en lämpligt skramlande näve T6or, inbakad styrkebonus.
- Ingen matematik, bara jämföranden (talanger och andra specialgrejer kan ibland kräva någon enstaka addition med ental)
- Pendragonslag.
- Fungerande regler för sianden (via talang-kortpacken)
- Exceptionella resultat på 5, 10, 15 och 20
- Fördelar och nackdelar sker med T6or som slås vid sidan om T20an – en sexa på en hjälpande påtärning gör att du lyckas oavsett vad T20an visar. (Och kan på så sätt också få högre effekt på slaget än din FV). Samma med stjälpande påtärning – du misslyckas vid en etta.
- Föremålstärningar. Gillar att det syns på bordet när du använder ett föremål. Fungerar som en påtärning enligt ovan.
- Kortpacke används för att aktivera talanger. Låter dumt men är fantastiskt – läs! ;)
- Tänkt som ett lätt nybörjarspel
- Som sagt i första inlägget så är mycket baserat på Svärdets sång, som i mina ögon kom snubblande nära att bli det perfekta rollspelet. Här har det puffats över mållinjen, lappats, förenklats, modellerats och knådats. Stommen med GE, färdigheter, talanger är (i stort sätt) kvar, men mekaniken ikring det är annan.
 
Top