[Promotion] Den halta gåsen

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Hmm, inte omöjligt alls. Det skulle förstås vara trevligt att ha lite mera kött på benen ang. Gåsen vad gäller typ speltest osv, men å andra sidan är SLP-stats inte en särskilt stor grej att fixa. Kanske åtminstone konverteringsregler...?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Har pillat lite mera på det här för att glädja mitt lilla nördhjärta - en ny uppdatering finns i startinläggets länk. För den intresserade:

- 1 poäng skada utdelas nu för varje träff. Ett slags grundskada liksom. Drabbar bara Smidighet, så liksom utmattning. Var lite orolig att vissa situationer kunde generera stridsrundor som inte "ger" något (tror jag räknade att 1/4 av rundorna i strider mellan oskickliga kombattanter i tunga rustningar blev = status quo), så tror det här hjälper att föra actionen framåt.
- Omgivningen har en egen tur i stridsrundan. Är ohemult stolt över den här regeln (finns den i något rollspel redan eller är jag ett spelskapargeni? ;) )
Alltså sist i rundan händer något med omgivningen - kan vara nåt dramatiskt som att en bro rasar eller något helt kosmetiskt som att kammarjungfrun skriker av förfärelse. Bara en liten påminnelse för SL att låta världen leva och i bästa fall göra striden ett par snäpp episkare.
- En del andra smågrejer som jag inte kommer ihåg just nu... Ajo, har bl.a. försökt göra slumptabellerna mera användarvänliga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
- Omgivningen har en egen tur i stridsrundan. Är ohemult stolt över den här regeln (finns den i något rollspel redan eller är jag ett spelskapargeni? ;) )
Alltså sist i rundan händer något med omgivningen - kan vara nåt dramatiskt som att en bro rasar eller något helt kosmetiskt som att kammarjungfrun skriker av förfärelse. Bara en liten påminnelse för SL att låta världen leva och i bästa fall göra striden ett par snäpp episkare.
Att du är ett geni är ju sen gammalt! Och det är en fiffig regel. Tror inte jag har sett den innan men tanken finns iaf i spel som Spirit of the Century där miljön reglefieras och påverkar. Jag brukar använda "fummel" till sånt. Man borde f.ö ha en sådan tabell i alla rollspel.

Måste läsa Gåsen igen snart!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Får också säga att din idé att använda Utmaningar när en grupp skall smyga är inspirerad.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
- Omgivningen har en egen tur i stridsrundan. Är ohemult stolt över den här regeln (finns den i något rollspel redan eller är jag ett spelskapargeni? ;) )
"Professor Dungeon Master" kör med regeln att han slår en d4 i början på varje strid. När det kommer till den rundan som tärningen visar händer någon slags twist som förändrar situationen - ofta något som har just med den fysiska omgivningen att göra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Förutom själva miljön borde det ju också vara "wandering monsters"/förstärkningar som lockas av stridsljuden
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Omgivningen har en egen tur i stridsrundan. Är ohemult stolt över den här regeln (finns den i något rollspel redan eller är jag ett spelskapargeni? ;) )
Både och, antagligen. I Drakar och bananer är det reglifierat ungefär likadant, att omgivningen eller utmaningens natur förändras när alla rollpersoner har agerat, innan de får agera igen.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ja, en tabell vore säkert det bästa (just nu bara lite löst med exempel). Och just att inkludera förstärkningar som en möjlighet, kanske också att någon av fienderna flyr mm.

Att köra som professor Dungeon med 1T4 (eller mao att det händer nåt i omgivningen 1 gång per strid istf en gång per runda) är också antagligen bättre än att plåga en stackars SL med att hitta på nåt varje runda... Möjligen är striderna i Gåsen så korta att det funkar med att uppmana till varje runda, hmm... Eller så är en tabell lösningen på det också.

Helt skamligt att jag först nu kollade upp Drakar och bananer ordentligt... Härligt spel!
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag landade till slut i att köra med tipset av @Bolongo - dvs omgivningen har en handling per strid istf en per runda. Tog bort grundskadan och slog ihop det med omgivningens handling. Efter 1T3 rundor händer alltså något med omgivningen och samtidigt blir alla utmattade av striden. Det blir lättare att komma ihåg så tror jag och sparar SLs kreativa hjärnceller lite. Om striden drar ut så får omgivningen flera handlingar.

Uppdaterat enligt det här!

Har också lagt in ett motståndarformulär samt ett äventyrsformulär som SL kan ha som stöd eller använda för att skapa ett äventyr. Om någon har synpunkter på äventyrsformuläret så hojta gärna till - har inte sett sådant förut, men tror att det ev. kan hjälpa en ny SL att komma igång. Eller? Det finns ju så väldigt många sätt att skapa äventyr/äventyrplatser/whatnot/spelförberedelser - är det månne dumt att ge en bild av att det går att "kolumnifiera"?

EDIT: Har också kommit åt att speltesta lite till, ever so slightly. Tycker grundtugget flyter ganska nätt :)
(Kom på en till design-tanke som jag inte kan uppdatera i inläggen där jag listar grejer i spelet: Att läka skada med tid är alltid en aktiv handling. Man läker alltså inte skada genom att göra inget och spelet stannar upp, utan det är en utmaning.)
 
Last edited:
Top