Nekromanti [Promo] Tavern Tales kickstarter

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Hejsan!

Vill bara belysa detta häftiga nya fantasy rollspel. Det är ett häftigt alternativ till väldigt story-drivna spel som FATE och Dungeon World.

Det häftigaste med spelet, är förmågan att verkligen skapa den karaktär du vill. Systemet för rollpersonsskapande är väldigt fri, och de allra flesta koncept går att förverkliga.
Dessutom är spelets fokus på att ge lika mycket energi åt strid, utforskande och interaktion. 33% combat, 33% exploration, 33% interaction... och 1% bullshit precis som jag strävar efter att spela mina spel. ;)

Ta er en titt, och överväg att kanske stödja med en slant.

http://www.taverntalesrpg.com/
https://www.kickstarter.com/projects/1413330144/tavern-tales

Game on!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
FireVisor;n147542 said:
Ta er en titt, och överväg att kanske stödja med en slant.
Är du involverad? Jag tog en titt men hade väldigt svårt att snabbt förstå vilka som ligger bakom spelet, dvs se en designfilosofi baserat på tidigare verk. Då kanske jag stödjer med en slant.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,990
Location
Göteborg
Verkar som en del samberättande vilket verkar fräscht. men vissa grejer känns lite komplicerat.
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Spelet påminner om Dungeon World, då endast spelarna rullar tärningar.

Konsekvenser av skada är väldigt fluffigt och är utifrån situation. Får man en konsekvens, fyller man i en ruta och beskriver vad som hänt. Köttsår [x]
När man fyllt alla sina lådor, är man besegrad.

Detta påminner en del om FATE's skadesystem fast ett snäpp enklare.

3t20 välj medianen är grundmekaniken. Återigen är spelet helt fokuserat på att berätta en berättelse.
Om du har en fördelaktig situation väljer du den t20 som rullade högst och motsatsen om du har en nackdel emot dig.

Karaktärer har 4 attribut, som man köper med 'point buy'. Dessa appliceras på ditt 3t20 slag och har ett värde mellan -3 till +4. Spelet har inga 'skills' utan alla handlingar utförs utifrån dina 4 attribut.

För att ge en rollperson djup, väljer man nägot som kan liknas vid feats i D&D. De kallas Traits och kommer i tre kategorier.
Exploration / Combat / Interaction
De tillåter dig igenom berättelsen att utföra handlingar man vanligtvis inte kommer undan med. Te.x kasta en eldboll som är en Combat trait. Andra traits är kopplade till Exploration och Interaction och ger dig förmågan att direkt påverka story ( som om du vore SL)


Om man vill, kan man bara välja Combat traits, men då blir de dyrare. Systemet är designat på ett sätt att man förväntas välja lika många Traits från de tre kategorierna. Detta är mest kostnadseffektivt (att köpa traits kostar XP)
På sådant sätt, ser man till att belysa att spelet inte bara handlar om strid (vilket jag tycker är ett vanligt problem i spel som D&D och Pathfinder.
 
Top