Nekromanti [Promo] Doktor Avskyvärds Allsångsblogg – en musikal på GothCon

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Hej allesammans!

Det ser ut att bli ett återkommande inslag med en musikal på GothCon, och jag har den stora äran att presentera årets uppsättning:
Doktor Avskyvärds Allsångsblogg!

Vad är det för något?
Doktor Avskyvärd är en fruktad superskurk. Eller tja, han är i alla fall en superskurk. Han har övat på sitt onda skratt, och han har ett stående inslag på sin blogg som heter “veckans onda plan”! Det enda han behöver för att verkligen ta öve– jag menar förändra världen, är att bli upptagen som medlem i Riksförbundet Ondskans Mästare.

Som alla superskurkar och -hjältar av rang har Doktorn också ett intetsägande alter ego. Om dagarna är han den blyge Billy, vars drömmar är mindre storslagna: han önskar bara att han en dag ska våga presentera sig för Penny, den söta tjejen i tvättstugan.

Se hur det går för Doktorn i kampen mot den sliskiga superhjälten Kapten Slagborr! Se honom jonglera de onda planerna med Billys vardagsliv och kärleksbekymmer! Och se om Doktor Avskyvärd håller måttet för att upptas i Riksförbundet jämte dess legandariske ledare Stygg-Häst – Syndens Fullblod!



Går det att få ett smakprov?
Ja! Vi har gjort ett par avsnitt av Doktor Avskyvärds videoblogg och lagt upp på YouTube. Varsågoda!


Hur kan jag se detta?
Vi spelar fyra föreställningar under konventet: fredag 17:00, fredag 21:30, lördag 21:30, samt söndag 13:00.

Det går att boka biljetter redan nu! Och, om du har betalt inträde till GothCon, så kostar de det ringa priset av gratis! Det finns 50 biljetter till varje föreställning som är reserverade åt GothCon, besökare, och en av dessa kan du knipa redan nu genom GothCons digitala anmälningssystem. Om de finns kvar när konventet börjar, kan du hämta ut en i receptionen. Om de fortfarande finns kvar när föreställningen ska börja, så kan du bara visa upp din butt i insläppet och gå in där. Men hämta gärna ut dem i förväg!

Du som inte tänker gå på GothCon i övrigt kan ändå se musikalen! Då kostar biljetten 50 kronor, och kan köpas i det här praktiska systemet. Om du inte hinner förköpa innan det stänger några dagar innan påsk, så går det också att köpa i dörren, även då för 50 kronor. Gäster som köper i dörren på detta sätt har förtur framför GothCon-besökare som dyker upp och hoppas få en plats (men inte framför GothCon-besökare som hämtat sin gratis-biljett i förväg, naturligtvis).

Alltså: GothCon-besökare, gratis, boka/hämta genom GothCon. Övriga, 50 kronor, boka på kulturkrock.se.



Kom ni på det här själva?
Som många av er säkert ser på titeln, så är årets föreställning baserad på en engelsk förlaga: kortfilmen Dr Horrible's Sing-Along Blog av bl a Joss Whedon. Vi har översatt manus och bearbetat det för att passa för scenen, vilket innebär att vi lagt till ett par extra scener och ett sångnummer.


Vilka är ni?
Vi är en förening som heter Kulturkrock, vars syfte är att ta nördiga ämnen och presentera dem på nytt sätt. I första hand betyder det att sätta upp nördig teater och musikal, men vi kanske ger oss på andra medier vad det lider.

Vi har band till Showgoth, föreningen som satte upp musikalerna på GothCon de senaste två åren, men det är inte exakt samma förening. Showgoth finns kvar, men siktar på andra scener och sammanhang än konventsvärlden framöver. Jag och några andra som hellre ville göra en ny GothCon-uppsättning startade en ny förening för detta, så det går att beskriva oss som en avknoppning. Och om föreningens ena fot står i Showgoth, så har vi den andra i F-Spexet, ett av studentspexen vid Chalmers.

Jag personligen heter Jonatan Kilhamn, och är skyldig till det mesta av manus och regi i Doktor Avskyvärd. Ni kan ha sett mig i En Shoggoth på taket i rollen som Prudence Armitage, som gifte sig med reanimatören Herbert West. West spelades i sin tur av Agnes Leijon, som producerade Shoggoth och också är vår producent i år.
 
Top