Nekromanti Promethean, det fjärde WoD-spelet?

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Enligt vad som verkar vara ovanligt pålitliga källor kommer det fjärde WoD-spelet heta Promethean .

Istället för att posta länkar här så pimpar jag min blog. Det är sånt man måste göra om nån ska läsa ens struntprat :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Om det bygger på urverksänglarna från nWoD-regelboken verkar det häftigt. Om det istället enbart är Frankensteins Monster-monster känns det mindre kul... Äh, robotar och golems och sånt är ju alltid skoj, det ska bli spännande att se vad de gör av det här.


/Dimfrost
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Ja, det går inte direkt att dra några ordentliga slutsatser av det illa som avslöjats. Själv hoppas jag att just det här här spelet bli rätt fokuserat. Tror inte det skulle funka med en grupp med en golem, ett hopsytt monster a la Frankenstein och en android. De får hitta på något lite mer trovärdigt. (För alla tror ju på vampyrer och varulvar :gremgrin:)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Varför namnet Promethean om det rör sig om autonomer? Jag förstår det inte riktigt?

Hade det inte varit bättre med något kabbalistiskt e.dyl. istället för något hämtat ur grekisk mytologi?

Nåja, jag är alltid spänd att se vad WW ger ut. Har haft mycket kul med deras produkter.

C.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Varför namnet Promethean om det rör sig om autonomer? Jag förstår det inte riktigt?
Jag undrade också över det, men kan tänka mig tre olika tolkningar (och kan säkert komma på någon till om jag får lite tid på mig):

1) Rollpersonerna förväntas göra uppror mot sina metaforiska gudar (sina skapare) precis som Prometheus gjorde.

2) Rollpersonerna är fast i metaforiska kedjor (slaveri) som de ska slita sig lösa från.

3) Någon på White Wolf tyckte att det var ett ballt ord och en lagom obskyr mytologisk referens och bestämde sig för att vrida på antingen Prometheus historia eller på spelets koncept tills namnet passade.

/tobias
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tror nummer tre är den viktigaste orsaken. Den viktigaste egenskapen hos ett produktnamn är att det ska låta coolt. De övriga två kommer säkert vara giltiga med god vilja.

Ytterligare en teori är att det är ett nytt tema hos WW. Orpheus, Promethean, ....

För övrigt är namnet inte ett rykte längre, det hela är bekräftat av WW.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Den fullständiga titeln på Mary Shelleys bok är "Frankenstein; or, The Modern Prometheus", så det finns väl en viss risk att det är därifrån namnet kommer. En spekulation jag såg på rpg.net var att det istället handlar om rasen som kom före människan (nommos? cthulhoider? the God-machine och dess urverksänglar?), och hjälpte henne att utvecklas, men det stämmer ju inte med konstgjord-temat så bra (även om det säkert går att få dit också).


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Doh!

Den fullständiga titeln på Mary Shelleys bok är "Frankenstein; or, The Modern Prometheus", så det finns väl en viss risk att det är därifrån namnet kommer.
Om ni hör ett rytmiskt ljud är det antagligen jag som dunkar huvudet i skrivbordet i ett försök att straffa mig själv för att jag inte tänkte på det. Men det är ju hela sex månader sedan jag läste boken, så det är inte så lätt att komma ihåg! :gremblush:

/tobias
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Verkar tyvärr som om det är skapade varelser som är temat, tyvärr. Det tog inte lång tid för nya WoD att gå samma öde till mötes som det gamla...
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
WoD var bra i början. De fem grundspelen gav en rätt hysad spridning på hur man kunde spela och även om deras koncept på få sätt var särskilt verklighetstrogna så var de mestadels i alla fall inte fåniga.
Sedan kom lavinen av tillbehör, tätt följd av nya skumma spel där man kunde spela allt mer obskyra varelser med allt mer gudaliknande krafter. WoD förvandlades från en mörk värld med personlig angst och monster och annat läskigt till en värld som verkade bestå mer av spelbara monster och coola övernaturliga krafter än av något annat.

Nya WoD verkade bra i början. Tillbaka på ruta ett, ett nytt blad där man kunde börja bygga upp en ny mörk värld där bra rollspelande var mer premierat än coola karaktärer.
Sedan kommer de med ett sånt här koncept, där spelarna springer runt som frankensteinmonster. Jag kan inte på något sätt se hur det spelet kan ge något till WoD. Som enskilt äventyr hade det funkat, men inte som ett helt spel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Sedan kommer de med ett sånt här koncept, där spelarna springer runt som frankensteinmonster. Jag kan inte på något sätt se hur det spelet kan ge något till WoD. Som enskilt äventyr hade det funkat, men inte som ett helt spel. "

Med reservation för att jag aldrig spelat något WoD-spel, och på sin höjd läst light-varianten av Changeling, kan jag definitivt se det jag uppfattat som WoDdig angst. Tänk dig att vara en skapad varelse, betraktad som något inte på riktigt levande av resten av världen. Att slitas mellan att vara en produkt, en sak, och att vara en egen självständig varelse. Vad är egentligen liv? Det låter väl som ett ämne att utforska i en angstig kampanj?

Fast vad vet väl jag. Jag spelar mest bara pulpig D&D-action.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Läser du inte in lite väl mycket när den information vi har än så länge är ungefär en mening lång?

/tobias
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ja!

Ja, till skillnad från att basera ett helt spel på att vara en männsika, en alv och en dvärg som har ihjäl saker har det ingen som helst potencial att bli ett helt spel.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Oavsett hur de nya WoD-spelen kommer att vara konstruerade så är det en ganska viktig info-bit att WW fortsätter producera nya varelser ungefär i samma takt som till gamla WoD. Kanske har de lärt sig av sina misstag och lyckas undvika inflation den här gången. Det hoppas jag i alla fall.

Gordeg
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Saken är den att alla(?) spel utöver de tre första kommer ges ut under en begränsad tid (ett år och 5-6 böcker) och inte refereras till av de andra spelen. Ifall man vill att en viss varelse inte ska existera i sin version av WoD kommer det inte skapa några som helst problem. Det är en viktig skillnad mot gamla WoD där metaplotten band ihop alla spelen till en enda sörja.

Se prometheans som något som "kan" existera i WoD för de som tilltalas av konceptet.

(All ovanstående info är inte 100% bekräftad av WW, men nästan.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du har inte läst spelet. Det är ju möjligt att de kommit på ett sätt att göra något ballt av något ovanligt, jag skulle faktiskt vilja påstå att det är större sannolikhet att de gör ett oväntat och ballt spel istället för ett idiotiskt.

Jag menar, de är väl inte idioter heller?
 
Top