Projekt24

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag tyckte Dungeon23 var kul och inspirerande, men också alldeles för snävt för mig. Och eftersom jag inte spelar OSR blev dungeonbygganset allt för prestationskrävande.


Jag har sett andra utmaningar för 2024 som oftast fokuserar på en grej (Lore24 exempelvis), men är rädd för att även det blir för snävt.

Istället satsar jag på ”Projekt 24”. Set går helt enkelt ut på att göra ”något” varje dag. Själv kommer jag variera helt friskt utan ramar, men för inspirations skull kommer dag 1 (i övermorgon) gå ut på att sätta upp en lista på kampanjer och settings jag skulle kunna skriva för, och ämnen att skriva om.

Om ni vill haka på så gör det! Öven om ni väljer ett snävare fokus!

Själv har jag köpt en journal/dagbok för ändamålet (som jag så klart glömt hemma, så jag får skriva första dagen i ett annat block så länge).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag tjuvstartade och skrev min lista redan idag när jag hade en stund över. Det här är alltså bara menat som inspiration, om jag inte kommer på något vettigt att skriva om en dag.

Aktuella spel/kampanjer (pågående/planerade/önskade):

Fantasy (5E/OSG/DoD23)
Swordcoast Adventures
Lords of Night
City of Shards
Castle Gravenheath


Underhive

Coriolis

Konglomerate Nights
För en handfull birr


Mutant År 0

Numenera


Ämnen:
SLP:er (kontakter/fiender)
Monster
Organisationer/kulter/grupperingar
Affärer/Värdshus/Barer
Händelser/Bomber
Lore
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Vet inte om jag kommer skriva in varje dag här, eller om jag gör veckosammanfattningar eller bara postar foton på dagar jag är extra nöjd med, men för att komma igång så har vi här både dag 1 (dag två kommer senare):

Dag 1 - Korsvägen (värdshus till Coriolis-kampanj)
Litet sogoi-värdshus i mitt i konglomeraten på Kua, intill Rymdhamnarna. Drivs av Umbaya, en klanlös (sogoier som levt länge och konglomeraten och släppt/förlorat sina klanarv).

Värdshuset ligger på en sidogata, och är därför svår att hitta till om man inte känner till det trots att det inte gör någon hemlighet av att det är ett värdshus och vem som helst är välkommen. När man kommer in möts man av en holografisk himmel som ger intryck av att man befinner sig i en glänta i Kuas djungler, och flertalet växter i krukor och ett par tama sångfåglar bidrar till illusionen.

Det huvudsakliga klientelet är andra sogoier. Mycket klanlösa, men även två stolta stammar freknterar värdhuset; stammarna "Två månar" och "Grå skyar". Två månar under överhuvudet den unge Rai jobbar huvudsakligen i rymdhamnen som stuvare, städare och dylikt. Grå skyar leds av stamäldsten Lowani och dess medlemmar hyrs ofta in som både guider och vakter för expeditioner ut i de omkringliggande djunglerna. Två månar är väldigt måna om sitt arv som Sogoier. Grå skyar är mer pragmatiska, men ligger samtidigt betydligt närmare sitt urspring då Två månar helt tappat kontakt med de omkringliggande djunglerna och uteslutande existerar inom konglomeratens myller.

Det vanligaste som serveras är Basi (ett vin gjort på sockerrör) och Kiff (Basi spetsat med Arash och kryddor).

Vid baren pågår ständigt ett parti Venka. Ett insatsbaserat fia med knuff-liknande spel där deltagarna satsar hur långt de kommer ta sig. Alla deltagare spelar mot bartendern, och folk hoppar in och hur spelet allt eftersom baserat på om de når sitt mål eller slås ut. Insatserna är små, och eventuella vinster dras oftast direkt från folks notor.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Dag 2 - Panzerhaus (bar till Underhive-kampanj)
Improviserad bar i en nyupprättad PDF*-postering, byggd av flakboard, med diverse förvaringslådor som improviserade bänkar och bord (inklusive ett par lådor för artilleriammunition som kanske eller kanske inte är fulla).

Drickat serveras i tomhylsor av varierande storlekar, allt från shots i kulsprute-hylsor (den potenta "Shell shock", eller den brinnande "Flamethrower") till stora artillerihylsor ("Big Boom", en alkoholstark blandning som ska tömmas i ett svep. Framgång ger omedelbar berömmelse). "Friendly fire" är en populär dryck bestående av re-caf med en skvätt sprit i.

Över baren (som består av flertalet hopstaplade lådor och tunnor med en bit flakboard ovanpå) hänger en sliten, ärrad aquila fastsurrad med rep. Nästan all förgyllning har försvunnit, ena vingen är avbruten halvvägs, och det som är kvar är genomborrat av flera kulhål.

Teny M'bala är en kraftigt byggt mörkhyad kvinna med grånande hår, en cybernetisk arm, flertalet ärr, och en täckplåt fastbultad över ena ögat. Hon har gjort en lång stinta inom Imperal Guards och kommit ur den med livet (om än inte alla lemmar) i behåll, och ses som semipensionerad även inom PDF.

På baren hänger ett gäng PDF-soldater mellan sina tjänstgöringsskift, samt en handfull blandade gängmedlemmar som tjänar som spejare och sändebud i underhive. Här kan man exempelvis hitta Horge från Martugs Melters (pryd med gängets rituella brännmärkning på ena kinden), Laas från Fortunas Favoured (med karaktäristiskt illrött hår och gul armbindel) och Tim från The Enchanted i svart läderjacka med en stor warp rat-skalle montera över vänstra axeln. De umgås på någorlunda vänliga vilkor, men är alla på sin vakt mot varandra och andra.

Bakom baren är ett par tält uppsatta där tre ratling snipers (Palver, Terrence och Spike) turas om att laga mat till sig själva och Panzerhaus besökare, och att hålla sitt lilla destilleri igång som förser dem och Teny med alkohol. De står också för en begränsad smugglings- och häleriverksamhet, men bara för folk de gillar.

*Planetary Denfence Force, normalt sett inte posterade nere i underhive, men särskilda omständigheter råder.
 
Top