Mort (1987)
Det här är den första helgjutna boken i serien. Det märks att den är ordentligt genomtänkt i teman, scener, platser, sammansatta karaktärer, återkommande skämt och sidohistorier. Helt klart den bästa av de fyra hittills.
I grunden handlar boken om Mort, en gänglig yngling som vid en marknad där hantverkare tar sig an nya lärlingar blir rekryterad av Döden. Japp, Döden. Lång svart kåpa, lie, ganska smal, ni vet vem det handlar om. Döden ska lära Mort allt han kan. Av någon anledning. Döden själv har dykt upp i samtliga böcker hittills, om än i ytterst liten omfattning. Döden pratar alltid i KAPITÄLER UTAN CITATTECKEN när alla andra pratar i vanliga röster, vilket ger honom en rent övernaturlig känsla redan i dialogen. Det är ett mycket effektivt drag.
Mort märker att Döden har en betjänt, Albert, och en dotter, Ysabell. Ingen av dem är skelett, utan helt vanliga dödliga. Dessutom råkar Mort på en trollkarl och en prinsessa. I övrigt inte mer än någon karaktär som är med i mer än en till tre scener. Det är ett drag jag märkt först nu, men det är väldigt glest i persongalleriet i Pratchetts böcker. Inte för att det gör något alls, men det är värt att notera.
Själva handlingen är en väldigt klassisk Campbellsk hjälteresa, bara en väldigt underlig setting. Mort får chansen att göra jobbet själv en kväll, men fumlar. Han försöker berätta det för Döden, men vågar inte. Döden tar en semester nu när allt går så bra för Mort, kommer på att han inte vill tillbaka och bestämmer sig för att stanna bland folk. Scenen där Döden går till arbetsförmedlingen kan vara den roligaste i hela boken.
Men naturligtvis skiter sig allt, Albert kallar Döden tillbaka och Mort måste duellera honom i en episk strid inne i den stora sal där världens alla livsglas (timglas med dina återstående minuter i, talar om för Döden när det är dags) står. Svärd mot lie, gnistorna flyger, livsglasen faller från hyllorna när de missar (in flyger en kort mening om vem som dör och hur) och till slut har Döden lien mot strupen på Mort. Men hur det går ska jag naturligtvis inte avslöja. Men jag kan säga att jag läst boken minst två gånger förr, senast för fem-sex år sedan, men jag satt ändå som på nålar när jag läste den. Pratchett vet hur man skriver engagerande.
Mort som karaktär är lätt att tycka om. Trollkarlen, prinsessan och Albert likaså. Ysabell börjar lite som en klyscha, men får både djup och påverkan på handlingen i tredje akten på ett snyggt och naturligt sätt. Väl konstruerad historia, på alla sätt.
Men den stora stjärnan i boken är helt klart Döden. Jag är så glad att jag vet att det kommer fler böcker med honom i en av huvudrollerna.
Mort är en lysande bok. Läs den.