Nekromanti Projekt INKA

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
För er som inte uppmärksammat det presenterar jag här kort Codex - www.rollspel.nu:s nya projekt:

www.rollspel.nu har nyligen startat ett projekt, som vi kallar Interaktiva
Kampanajvärldar, INKA. Vitsen med projektet är att i sinom tid utveckla ett
antal s.k. domäner, hemsidor, för ett antal rollspelsvärldar. Vi kommer
främst inrikta oss på befintliga rollspelsvärldar. Dessa domäner skall
gestalta världen. Den ska levandegöra själva världen och göra den
interaktiv. Ett enkelt exempel är att spelgrupper skall kunna skicka in
krönikor, som blir en del av kampanjvärlden. Kanske dödar de en drake, och
några dagar senare kan man läsa på domänen att den store draken dött (för
att använda sig avv ett grovt förenklat exempel).
Domänerna kommer använda sig av CGI för att bli så interaktiva som möjligt.
De kommer innehålla databaser, med så mycket världsrelaterad information som
möjligt. Sidorna kommer designas för att ge en inspirerande bild av världen
den gestaltar. Exempelvis kan den gestalas som ett värdshus. Materialet på
domänerna kommer vara världsorienterade och ha lite med regler och
spelteknisk data att göra.
Projektet skall först utveckla den mall som domänerna skall utvecklas från.
Sedan, när all förplanering är klar kommer projektet färdas till nästa
skede, då ett antal huvudansvariga, eldsjälar inom respektive
rollspelsvärld, kommer konstruera och underhålla domänerna, med hjälp av ett
antal medarbetare.
Domänerna som skapas kommer få kontinuerlig support i form av råd, grafik
och material från Codex - www.rollspel.nu samt förhoppningsvis från
rollspelsföretaget som konstruerat rollspelsvärlden.
Det finns mer information om projektet på www.rollspel.nu/inka.shtml. Där
finns det även en FAQ. Är du intresserad av att vara med, maila ripperdoc@telia.com. Märk mailet INKA, skriv ditt namn, visa upp ev. arbetsprov, ange vad du kan göra för projektet, ange ditt användarnamn på forumen. Man kan förstås även maila om man bara vill ha mer information.

/RipperDoc - projektledare

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
För er som inte uppmärksammat det presenterar jag här kort Codex - www.rollspel.nu:s nya projekt:
www.rollspel.nu har nyligen startat ett projekt, som vi kallar Interaktiva
Kampanajvärldar, INKA. Vitsen med projektet är att i sinom tid utveckla ett
antal s.k. domäner, hemsidor, för ett antal rollspelsvärldar.


Om jag förstår det hela rätt är det något i stil med det som RPGA gör på sin
hemsida... Typ "living Forgotten Realm" och allt vad det nu kallas?

/Honken
 
Konflikter

Vilka världar hade ni tänkt er levandegöra på detta vis?

Kanske dödar de en drake, och några dagar senare kan man läsa på domänen att den store draken dött (för att använda sig avv ett grovt förenklat exempel).

Blir det inte litet jobbigt om tre-fyra grupper hävdar att de dödat samma drake?

Jag vet inte om detta är en bra ide... det betyder att det kommer finnas många andra grupper i ens värld som uträttar en massa storverk. Man kan höra talas om dem, se vad de uträttat osv... men man kan inte alls interagera med dem, än mindre motarbeta dem. Detta är ju speciellt mysko om man gör motstridiga saker (grupp A dödar draken, grupp B sluter ett avtal med den om att den skall anfalla grannlandet i stället).
Det är litet det problem man får i WoD-spelen med all den metaplot de envisas med att hitta på i bakgrunden. Stora konspirationer agerar i världen, spelledren vet inte vad de sysslar med och spelarna har ingen chans att interagera med dem.
 
Re: Konflikter

Problem av den typen gör nog att det krävs en central auktoritet som bestämmer vad av det inskickade som faktiskt händer och inte, vilket tyvärr lätt kan leda till anklagelser om favorisering, sanna eller falska.

Det ska dock bli spännande att se hur det går.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Re: Konflikter

<I>Vilka världar hade ni tänkt er levandegöra på detta vis? </I>

Alla som det finns intresse för. För att den värld skall kunna bli en domän i INKA behövs två saker:

1) En huvudansvarig, eldsjäl, som tar på sig ansvaret att driva domänen med valfritt antal medarbetare.
2) Ett visst stöd från allmänheten, genom att de besöker sidan, skickar in krönikor etc.

<I>Blir det inte litet jobbigt om tre-fyra grupper hävdar att de dödat samma drake?</I>

Svarar här även på det du nämner senare i inlägget. Ja, givetvis vill vi inte ha saker som några få hjältegrupper, ingen interaktion, krångel med vilka som gjort vad, eller dylikt. Det är det hela projektet går ut på, att utforma ett system som kan anpassa sig efter det här.
Det finns vissa möjliga metoder. Den första är registrering. Ett antal spelgrupper får tillåtelse att interagera mer med världen. De kommer kanske till större delen hålla sig till ett geografiskt område eller dylikt.
Den andra metoden är att allt hålls väldigt vagt. Inte så att folk får döda den stora kända draken, utan mer en drake någonstans i utkanten av världen, någon som de kan vara relativt ensamma om att ha dödat.

Men, som sagt, det krävs planering. I åtminstone första skedet av projektet är alla som tror att de kan bidra med nåt välkommna in i projektet. Jag ser gärna dig, Vindhand, med i projektet ex., då jag tror du kan tillfoga mycket.

/RipperDoc


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Re: Konflikter

Tja, central auktoritet kommer vi ju ha. Men, vi har ju regler som vekrar över alla domäner om vad som skall tas in eller inte. Kanske inte så noggrannt formulerade, men likväl bra riktlinjer. Och visst kan favorisering ske, det är ofrånkomligt. Men då är frågan, är det negatvit om en mycket aktiv grupp som alltid formulerar sina krönikor väl blir favoriserad framför en grupp som skickar in en högst osammanhängade krönika som går stick i stäv med världens principer?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Re: Konflikter

Grunden är att de skall vara enhetliga...dvs samma funktioner skall du kunna hitta på samma plats etc...

Däremot hur de grafiskt skall skilja sig från varandra. Det skall nog anpassas till världens utseende antagligen.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
Re: Det kommer...

Att bli så jävla bra! Om det nu funkar... Hoppas verkligen det...

Den stora frågan tycker jag är... kommer det att vara gratis?

/Honken
 
Re: living greyhawk [nt]

Livinh Greyhaek, Living City är bara två av deras Living kampanjer. West End Games körde en liknande sak för sitt TORG rollspel för en massa år sedan också.

Daniel Schenström
 
Re: Grafik

I thank thee, my lord, for this...

Robban - har kollat på för mycket Monty Python...
 
Re: Konflikter

Det var väl snarare favoritism åt det andra hållet jag menade: att man favoriserar grupper som man känner trots att de lämnar in sämre material.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Back
Top