Nekromanti Projekt Gaian (Arbetsnamn)

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Tjenare!

Jag är ny här på forumet men har anonymt kollat på lite olika trådar ett tag. Nu kände jag att tiden var mogen och skapade en användare. Trevligt att få vara med i denna sofistikerade krets.

Jag och tre vänner filar (eller snarare yxar och spikar för otroligt långt har vi inte kommit) på ett rollspel som går under arbetsnamnet Gaian sedan ca ett år tillbaka och planerar att ha det färdigt vid sommaren 2013.

Spelet utspelar sig på en konflikthärjad framtidsplanet i en galax långt långt borta. Rymden är ingen stor del av spelet förutom en rymdstation i omlopp runt planeten. Efter att en oljekris skakade hela världen och ett tredje världskrig brutit ut är stora delar av världen i spillror och skillnaderna är stora mellan människor, både kulturellt, teknologiskt och i fråga om levnadsstandard. Global uppvärmning gör naturen vred och att överleva i vildmarken är tufft. Människan är trotts sin stora genetiska mångfald (mycket större än den är på vår planet) inte längre obestridd i sin position som näringskedjans överhuvud.

I denna värld existerar även Magi. Magin är medvetandets förmåga att påverka sakers utfall och att omvandla energi. Detta uppnås genom att med ett sjätte sinne uppleva olika energiers natur och struktur och sedan ändra på dem med viljan.

Magi går dessutom att undersöka vetenskapligt och olika teorier finns angående hur det egentligen fungerar. Alla är inte ens säkra på att det är ett existerande fenomen men det är allmänt accepterat då det förekommer i allas vardag och då allt med ett medvetande kan väva magi och ofta är det svårt att veta vad som väver vad.

Dock kan inte magi bryta eller upphäva naturlagar, så all energi måste komma någonstans ifrån oavsett vad man gör. Vanligtvis är den egna kroppen vilket är enklast men teoretiskt sett kan man använda vilken annan energikälla som helst.

Det jag undrar är hur ni tror att en sådan värld skulle skilja sig från vår egen värld angående bland annat:

Idéhistoria
Historiematerialism
Teknologi
Religion
Politik
Ekonomi
mm…

Hur skulle magi och en större biologisk mångfald inom den mänskliga arten påverka vår utveckling? Vilka komplikationer skulle kunna uppstå?

Kolla även gärna in vår blogg: http://projektgaian.blogg.se/

Jag disskuterar gärna om en massa andra saker om spelet som regelsystem och setting i allmänhet när intresse finns så om ni vill får ni gärna skicka ett PM.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Acidmind said:
Vad jag undrar lite är hur en sådan värld skulle växa fram någorlunda realistiskt. Har ni några tankar eller idéer på hur det skulle se ut?
Jag är inte säker på att jag förstår. Planeten ligger i en »annan värld« ak. Star Wars, så det finns ingen anledning att knyta in jorden. Eller? Så jag förstår riktigt inte vad det är som ska växa fram realistiskt. Förmågan att kontrollera slumpen? Sci-fi-teknologin?

Förövrigt så hoppas jag att ni tonar ner vetenskapen när spelet väl släpps. Jag har läst tillräckligt med kemi för att förstå precis vad du skriver om, men snack om entalpi och rörelseenergi är inget jag vill ha i ett rollspel =)
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Ursäkta om jag är otydlig.

Det finns ingen anledning att koppla planeten till jorden förutom att dra tankemässiga paralleller och känna igen saker från vår egen värld. Exempelvis vill jag inte gärna behöva förklara gravitationen som är ett naturligt fenomen på båda oberoende platser. Den primära skillnaden i naturlagarna är magin.
Den "dominanta" arten är människor som vi med större genetisk variationsrikedom än här men är fortfarande människor som vi och har samma psykologiska och sociala aspekter som här.

Det som ska växa fram är det globala samhället och även teknologin. Naturlig magi funkar bra i medeltids-settnings då samhällsutvecklingen inte kommit så långt. Däremot kan det vara trixigare att skapa en värld som kommit längre i utvecklingen än vi.

Jag kommer att försöka att hålla nere på eller åtminstone inte lägga in så mycket vetenskap men då jag är natur-elev på gymnasiet och ska göra detta till ett PA-100 måste jag koppla det till naturvetenskap ;P
Möjligen att jag lägger in länkar eller finstilt fluff så att mina lärare blir nöjda. Efter att jag gjort det kanske jag skär bort fluffet och ger ut det igen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Att göra ett rollspel på en premiss att det ska passa din lärare med den setting du önskar kan nog avskräcka en hel del läsare så skär bort det sen. Tänk över budget för att ge ut - 2 versioner kan kännas onödigt. Måste du publicera "din lärares version?"
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Nej, troligen bara en pdf. Sen kanske vi gör bok av den "riktiga" versionen tänker jag.
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Men tillbaka till ämnet.

Jag tänker mig att det exempelvis kommer att vara mycket svårt att bara knipsa av någons hjärnas blodsåder och på så sätt få mängder av människor att falla till höger och vänster ala Eragon. I och med att magin är naturlig tänker jag att evolutionen kunnat sätta upp undermedvetna magiska försvarsbarriärer mot sådana angrepp. Dessutom kanske blodådror och kroppen i allmänhet är för komplex för ett så simpelt angrepp och att det är svårt att känna vad som är blodådror och vad som är annat.

Dessutom är det rent tekniskt mycket enkelt att tex bita av någons halspulsåder i en kram men att göra det i praktiken är i princip omöjligt då de flesta av oss har starka mentala spärrar mot sådant. Att känna sig in i någons hjärna och knipsa av en blodsåder med magi skulle nog kunna leda till ordentliga traumatiseringar.

Jag tänker mig väll magin som en slags förlängning av kroppen och att det är lättast att göra saker nära sig själv, gärna i direktkontakt. Vanligtvis kommer nog magin användas för att förstärka vissa icke-magiska handlingar som exempelvis att hoppa över en grop.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vad för några regler ska ni ha i spelet? Något man känner igen, eller kommer ni försöka vara lite originella?

/Recca, som tycker att regler är väldigt viktigt och vill slippa skriva nya till varje rollspel hon spelar.
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Vi är ganska inspirerade av fate men kommer att göra ett eget system som passar. Det är ett tärningssystem som kommer att fokusera på konfliktlösning med så lite metaspel som möjligt.

Handlingens intention deklareras, slag och motslag slås (allt bygger på två eller fler parter för annars blir det ingen konflikt) och sedan ser man vad som gick bra och vad som gick dåligt för en själv och vad motparten gör för att komplicera eller förändra.

Poängen är att göra allt intressant då något alltid står på spel. Jag kanske kommer att få skit för detta men Murphys lag kommer att vara gällande. Inget är gratis men å andra sidan är inte allt dyrköpt. Framgång ska vara belönade.
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Vill ni kanske ha ett googledocs dokument med regelidéer?
Har mest sammanfattat på karaktärshäften i Publisher men skulle kunna skriva riktig text om någon är intresserad av att läsa och kommentera.
 
Top