Progression i en ickelinjär berättelse

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Flashbacks är coola. Att dyka ned någonstans i en karaktärs berättelse och fylla ut den med händelser och personer och annat är också coolt. Kanske spela en scen om hur ni träffades, eller spela ett äventyr gruppen upplevde för fem år sedan, innan de hamnade där de är nu.

Men många rollspel är rätt dåligt lämpade för detta. Faktiskt alla rollspel som har en linjär progressio baserad på att bli kontinuerligt bättre. XP av ungefär alla former--levels eller ej--gör det krångligt att spela något annat än linjärt. Om det nu inte förekommer tidsresor eller liknande, men låtom oss hålla oss till de mest typiska exemplen.

Min nuvarande spelgrupp är rätt förtjust i XP och att bli bättre. Och det är egentligen här problemet uppstår:

För hur går det att göra flashbacks och andra saker ändå?

Spara rollformulär från olika tillfällen i en karaktärs utveckling? Skriva journal?

Eller går det att göra på något elegantare, smidigare, och framförallt mindre bokföringsorienterat sätt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
I det gamla 3:16 Carnage Among the Stars så krävdes det att man spelade ut en flashback-scen för att få återfå sitt resurs, vad-det-nu-var. Alltså den typ av resurs som finns i många spel som Särdrag i Kopparhavets hjältar, Hjälteförmågor i DoD eller som att använda sin nackdel för att kunna använda sin fördel i Supergänget.

Jag gjorde så i en liten kampanj jag körde med Solar System, där det finns uttalade Refreshment scenes. Dessa var just Flashbacks, och när den var utspelad så återfick RP sina poäng.

Saknas det den typen av resurser kanske man koppla det till hälsa. På så sätt blir flashbacks en del av spelet som måste spelas ut lite då och då.

Om frågan gäller hur man hanterar RPs värden i färdigheter/egenskaper så hade jag bara dragit av lite, men skitit i att bokföra skador och XP. Vi vet ju att de kommer överleva (om spelet inte omfattar dödsriken och dylikt vilket skulle kunna vara en cool twist).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Flashbacks ger ju knappast några XP - det är ju saker som redan har hänt, och vad en rollperson eventuellt lärde sig då måste ju vara inbakat i deras existerande förmågor och färdighetsvärden.

Om en flashback äger rum flera år före "nu" så är ju rollpersonerna rimligtvis mindre erfarna och kunniga då än i "nutiden".

Ett spela ett äventyr som rollpersonerna egentligen upplevde fem år tidigare blir ju också konstigt, eftersom vi redan vet att rollpersonerna måste ha överlevt på det ena eller andra sättet.

Om du inte vill hantera alla möjliga tidsreseparadoxer så kan inte en flashback ändra status quo på något signifikant sätt.


Flashbacks fungerar fint i filmer och romaner, där berättaren har full kontroll över precis allt, och vid behov kan ändra sådant som redan är skrivet.
I rollspel blir det svårare, det är flera personer involverade och att ändra sådan som har hänt kan lätt bli konstiht.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Ett spela ett äventyr som rollpersonerna egentligen upplevde fem år tidigare blir ju också konstigt, eftersom vi redan vet att rollpersonerna måste ha överlevt på det ena eller andra sättet.
Det här förutsätter ju att det enda som någonsin står på spel är liv eller död?

Jag tycker Conan är ett bra exempel på det jag syftar på. Det spelar ingen roll när i hans tidslinje Red Nails-äventyret sker egentligen. Det spelar ingen roll vad han gjorde innan och typ ingen roll vad han gör efter heller. Att göra den sortens dyk, gärna in medias res, rakt in i en spelsession, men att ändå bibehålla den systemtekniska progressionen--det är det som är den intressanta utmaningen!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För Flashbacks skulle jag inte ha nåt emot att ge de xp:na reatroaktivt till nutidsrollpersonen. Det känns som det absolut smidigaste. När det gäller exempelvis en RPs värden så behöver det inte vara hundra. Nära nog fungerar. Om man planerar multipla återblickar, då kan det vara värt att ha ett separat formulär för det.

Andra sätt är att belöna på andra sätt, ett arv som hittills inta kommit upp i spel, eller inta ha det handla om belöningar utan om att fördjupa vad man vet om RP, eller ha en Flashback, som man direkt anknyter till nåt i spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det beror på vilket xp-system man använder.

Många rollspel använder xp-system där man får 3-5 xp per spelsession.
Ett sånt system har inga problem med flashbacks. Man får sina xp vid sessionens slut oavsett vad man gjort.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Ett sånt system har inga problem med flashbacks. Man får sina xp vid sessionens slut oavsett vad man gjort.
Jag känner ändå att det förväntas finnas en linjäritet. "Tid" är inte relativ, helt enkelt. Att du sedan kan använda det som ett stilgrepp ibland köper jag. Men då spelar väl knappast antalet poäng jättestor roll egentligen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men vad är det som är linjärt?
Jag har varit med om att en spelsession bara handlar om en gigantisk strid som tar mindre än en timme i spelvärlden.
Jag har varit med om en hel spelsession där spelarna planerade och genomförde en resa som tog flera månader i spelvärlden.
I bägge fallen får rollpersonerna lika mycket xp per session.

Så spelvärldens tid är i högsta grad relativ om man delar ut xp per spelsession.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Jag köper det. Men låt säga att de spelade de här månaderna i spelvärlden, som du nämner, och nästa speltillfälle utspelar sig fyra år tidigare. Det är mer den sortens situation som blir svår att kombinera med ren progression.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag gillar att hoppa i tiden, men undviker å andra sidan ofta mekanisk progression. Skulle jag kombinera det så skulle jag jobba med någon sorts nivåsystem. När du går upp i nivå får du +1 på allt. Så för en flashback behöver du bara komma på vilken nivå rollisen var när det begav sig.

Mer komplicerat: Ha en pluppskala som i Vampire. Säg tio pluppar per färdighet. När du skapar rollpersonen, sätt ut pluppar på de färdigheter du vill vara bra i. Du har +1 på dessa. Nästa nivå, sätt ut ett antal pluppar, men sätt dem i andra rutan, oavsett om första är ifylld eller ej. Tredje, fyll i tredje rutan, och så vidare. På det här sättet kan du när som helst återvända till en tidigare version genom att inte räkna pluppar i kolumn fyra och framåt, till exempel.

Du kan ju göra detta när du skapar rollpersonen också, för att få ett ”livsbana”-system där du kan återvända till en version av rollpersonen som är yngre än i första sessionen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag köper det. Men låt säga att de spelade de här månaderna i spelvärlden, som du nämner, och nästa speltillfälle utspelar sig fyra år tidigare. Det är mer den sortens situation som blir svår att kombinera med ren progression.
Eh... då har du ju helt andra problem.
Säg att vi spelar ett rollspel där en ny rollperson är byggd med 100 xp.
Ni äventyrar ett år i spelvärlden och rollpersonen har nu 120 xp.
Sedan en flashback 4 år bakåt i tiden i spelvärlden... 3 år innan kampanjen startade. Då borde rimligtvis rollpersonen vara sämre än när kampanjen startade. Gör ni då om rollpersonen så den bara har 80 xp?

Annars ser jag fortfarande inga problem. Ge xp for flashbacken till rollpersonen när ni återvänder till nutid. Det är fortfarande inte konstigare än att dela ut xp per session, fast en session kan vara en timme eller en månad i spelvärlden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Sedan en flashback 4 år bakåt i tiden i spelvärlden... 3 år innan kampanjen startade. Då borde rimligtvis rollpersonen vara sämre än när kampanjen startade. Gör ni då om rollpersonen så den bara har 80 xp?
Det är alltså exakt det här som är problemet. Jag vill leka med lite mer Conan-style kronologisk relativism, medan min spelgrupp uppskattar XP-progression. :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det är alltså exakt det här som är problemet. Jag vill leka med lite mer Conan-style kronologisk relativism, medan min spelgrupp uppskattar XP-progression. :)
REH hade dock vissa fördelar när han skrev sina Conan berättelser jämfört med en genomsnittlig spelledare.
1) Han hade ingen strikt kronologi han behövde förhålla sig till. Han behövde inte ens hålla reda på exakt i vilken ordning berättelserna utspelade sig.
2) Han kunde glatt ignorera alla detaljer i tidigare skriva berättelser som kom i vägen.
3) Det fanns ingen mekanisk progression att hålla reda på eller ta hänsyn till

Det är bara att konstatera att rollspel där rollpersonerna ändras spelmekaniskt över tiden (dvs, de flesta rollspel) inte lämpar sig särskilt väl för några längre flashbacks - med undantag då för sådana flashbacks där spelmekanik inte blir involverad så att man slipper bry sig om vad rollpersonerna hade för färdighetsvärden fem år tidigare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Det är bara att konstatera att rollspel där rollpersonerna ändras spelmekaniskt över tiden (dvs, de flesta rollspel) inte lämpar sig särskilt väl för några längre flashbacks
Jag ser det snarare som en utmaning att försöka skissa fram ett sånt system! Tänker inte "konstatera" någonting. ;)

Hur skulle ett faktiskt Conan-rollspel se ut, helt enkelt, och ändå kunna ge mina spelare sina älskade XP?

Det går ju även att närma sig det hela på Fate-sättet, där du roddar om fasta poäng lite som du känner för istället. Byt plats på en 3:a och en 1:a för att representera rollpersonens uppsättning färdigheter vid det givna tillfället.
 
Top