Nekromanti Programvare?

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Er det noe gode alternativer til Microsoft Words man kan bruke, når man sitter å skriver rollespill.

Data er en av de få tingene jeg vet lite om (he he)

Panurg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Er det noe gode alternativer til Microsoft Words man kan bruke, når man sitter å skriver rollespill."

Skulle väl vara Lotus Suite, eller Star Office, i alla fall för textbehandlandet. Till detta, använd den programvara du kan bäst. Kan du hantera en programvara och den löser uppgiften så finns det ingen anledning att byta.

Jag skriver det mesta jag gör i Word. I princip lämnar jag Word först när det är dags att montera texten, då jag drar igång Adobe InDesign och importerar Word-texten.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Har du tillgång till Lunux/UNIX så är Lyx ett ganska trevligt program att arbeta med, men det kanske inte är riktigt lämpat för den detaljerade layout som en del vill göra
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Jag föredrar själv att skriva all råtext i antingen Notepad (Windows) eller ae (Linux), och sedan redigera i InDesign.
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Re: papper och penna (nt)

Papir og penn er utelukket, da jeg skriver som en dysletiker på LSD.

Panurg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag föredrar själv att skriva all råtext i antingen Notepad (Windows) eller ae (Linux), och sedan redigera i InDesign.
Om du vill använda en vanlig texteditor till att smattra in råtexten så kan du ju enkelt hitta många som är mycket bättre än Notepad. Förslag: UltraEdit eller TurboText.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
TextPad är enligt min mening den bästa texteditor som finns. Till allt. Ja.
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Tja, gratis är gott och gratis är OpenOffice (liknar Ms Office, fast är gratis)...

Men om det skulle lämpa sig speciellt bra för att skriva rollspel i vet jag faktiskt inte...

Jag röstar på notepad. Vet inte varför, men det känns bra att använda det. :gremgrin:

mvh
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Formatmallar?

Men kan man jobba med formatmallar i de programmen?

Alltså, fördelen med Word är att man kan definiera vad som är huvudrubriker, mellanrubriker, ingresser och brödtext med/utan indrag osv. När man sedan importerar texten till InDesign så följer formatmallarna med och man behöver bara ställa in att "nu ska alla ni mellanrubriker se ut så här:" för att ändra allt globalt. När man väl definierat hur man vill att slutresultatet ska vara typsatt så kan man bara montera nya textkapitel från word och så blir allt automatiskt rätt utan att man behöver röra ett finger.

Jag skriver en grund i Word, men sitter sedan och renskriver allt i själva layoutprogrammet (InDesign). Det är nämligen så svårt att layouta ibland och få det att bli riktigt snyggt, så när jag formger mina egna texter så låter jag innehållet till stor del få fyllas av ramen. Behöver jag ett par rader till för att fylla sidan, då svamlar jag fram några fler rader. Blir det en massa änkor/horungar i en spaltsatt text hur jag än flyttar fram och tillbaka, ja då tar jag helt enkelt och smäller på en mellanrubrik någonstans eller förkortar ett stycke så allt blir snyggt. Så kan jag inte göra i mitt arbete, så det är skönt att kunna få göra det på sin fritid.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
TextPad är enligt min mening den bästa texteditor som finns. Till allt. Ja.
Den är OK, men jag gillar fortfarande UltraEdit bättre (bortsett från dess ideologiska förkastlighet).
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Bättre? Tror inte det finns. :gremwink:
Det jag gillar med Notepad är att det inte finns en massa dryga funktioner som bara är ivägen. Istället kan man koncentrera sig på att skriva.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Det jag gillar med Notepad är att det inte finns en massa dryga funktioner som bara är ivägen.
Nja, som programmerare så är texteditorer min religion och notepad är knappast värd att tillbe. Den är lite för primitiv för min smak, även då det gäller att dunka in råtext.

Minimikrav är två vyer av samma text (titta på ett ställe medan man skriver på ett annat), någon form av makron. Har den dessutom "folds" (har ingen aning om vad det heter på svenska), dvs något i stil med dispositionsläget i Word så är det ett stor plus.
 
Top