Jag har en liten fråga angående programmering…
Jag har en spelare med en karaktär som ville skriva ihop en agent för att söka upp ett namn, men agenten var specialdesignad för att inte ange varifrån den kom. Istället skulle den söka upp resultatet och sedan lämpa av det på en allmän anslagstavla, öppen för allmänheten. Spelaren ville att programmet skulle hålla kommersiell kvalitet, eftersom hon tänkte använda det fler gånger i framtiden och kanske också komma att lämna över det till sina överordnade för att imponera lite med sin initiativrikedom.
Svårigheten, enligt tabell N2-184 blir då Ob6t6 för agent och Ob6t6 för kommersiellt program. Totalt alltså Ob12t6. Naturligtvis så inspirerar inte det om man bara har programmering 12. Skönt nog så kan man ju dela upp koden i flera delar för att minska svårigheten och det är här som min fundering begynner.
För att hon skall känna att hon klarar av projektet så vill hon att svårigheten skall ner till Ob2t6 per delmoment. Varje del kommer då att ta en dag att programmera och måste sedan länkas samman till ett program. Så långt så klart.
Om vi då tar programmassan och delar den i två delar, så får vi två delar med Ob11t6 i svårighet, vardera som tar en dag att programmera. Delar vi dem igen så har vi fyra delar, fyra dagar med Ob10t6 i svårigheten. Det känns också lite mycket, så vi delar dem igen och finner då att vi har åtta delar med Ob9t6, sedan 16 med Ob8t6, 32 med Ob7t6, 64 med Ob6t6. Fortfarande känns möjligheten att slå under 12 med 6 tärningar liten. Vi fortsätter och finner att när vi är nere på svårigheten Ob2t6 så har vi 1024 delar! Varje del kommer ta en dag att programmera. Man får sedan antaga att länka ihop delarna inte kommer ske på en dag, med svårigheten Ob1024t6. Rimligare är kanske att anta Ob2t6 och då hinner man länka samman fyra delar per dag. Att skriva delarna tar då 1024 dagar och att länka dem tar 512 dagar, för en total på 1536 dagar eller 6,7 år om man jobbar heltid med det.
Det känns som om tidsåtgången är lite väl tilltagen. Förhoppningsvis är det jag som har missförstått det hela och i så fall tar jag gärna emot en förklaring. Är det inte så så undrar jag om någon har en bra, smidig lösning som man kan använda sig av? Tills vidare får man väl använda lite ”common sense” men det hade varit kul att ha en konsistent regel att konsultera. För en som precis har börjat uppskatta charmen med att vränga regler och hoppas det är en enkelt tryckfel...
Alternativet är så klart att man kan se det som att man delar programmet i två delar för Ob11t6, tre delar för Ob10t6 och så vidare. Det ger 11 delar för hela programmet, med knappt 17 dagar för hela projektet. Det känns kanske lite rimligare? Man får då så klart tänka att varje dag motsvarar 8 timmar, så det enklaste är att se hur lång tid varje dag person har att lägga ner. Detta verkar vara den bästa motsvarigheten för spelvarianten, även om realismen faller lite om man använder multipla programmerare.
/Joker
...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
Jag har en spelare med en karaktär som ville skriva ihop en agent för att söka upp ett namn, men agenten var specialdesignad för att inte ange varifrån den kom. Istället skulle den söka upp resultatet och sedan lämpa av det på en allmän anslagstavla, öppen för allmänheten. Spelaren ville att programmet skulle hålla kommersiell kvalitet, eftersom hon tänkte använda det fler gånger i framtiden och kanske också komma att lämna över det till sina överordnade för att imponera lite med sin initiativrikedom.
Svårigheten, enligt tabell N2-184 blir då Ob6t6 för agent och Ob6t6 för kommersiellt program. Totalt alltså Ob12t6. Naturligtvis så inspirerar inte det om man bara har programmering 12. Skönt nog så kan man ju dela upp koden i flera delar för att minska svårigheten och det är här som min fundering begynner.
För att hon skall känna att hon klarar av projektet så vill hon att svårigheten skall ner till Ob2t6 per delmoment. Varje del kommer då att ta en dag att programmera och måste sedan länkas samman till ett program. Så långt så klart.
Om vi då tar programmassan och delar den i två delar, så får vi två delar med Ob11t6 i svårighet, vardera som tar en dag att programmera. Delar vi dem igen så har vi fyra delar, fyra dagar med Ob10t6 i svårigheten. Det känns också lite mycket, så vi delar dem igen och finner då att vi har åtta delar med Ob9t6, sedan 16 med Ob8t6, 32 med Ob7t6, 64 med Ob6t6. Fortfarande känns möjligheten att slå under 12 med 6 tärningar liten. Vi fortsätter och finner att när vi är nere på svårigheten Ob2t6 så har vi 1024 delar! Varje del kommer ta en dag att programmera. Man får sedan antaga att länka ihop delarna inte kommer ske på en dag, med svårigheten Ob1024t6. Rimligare är kanske att anta Ob2t6 och då hinner man länka samman fyra delar per dag. Att skriva delarna tar då 1024 dagar och att länka dem tar 512 dagar, för en total på 1536 dagar eller 6,7 år om man jobbar heltid med det.
Det känns som om tidsåtgången är lite väl tilltagen. Förhoppningsvis är det jag som har missförstått det hela och i så fall tar jag gärna emot en förklaring. Är det inte så så undrar jag om någon har en bra, smidig lösning som man kan använda sig av? Tills vidare får man väl använda lite ”common sense” men det hade varit kul att ha en konsistent regel att konsultera. För en som precis har börjat uppskatta charmen med att vränga regler och hoppas det är en enkelt tryckfel...
Alternativet är så klart att man kan se det som att man delar programmet i två delar för Ob11t6, tre delar för Ob10t6 och så vidare. Det ger 11 delar för hela programmet, med knappt 17 dagar för hela projektet. Det känns kanske lite rimligare? Man får då så klart tänka att varje dag motsvarar 8 timmar, så det enklaste är att se hur lång tid varje dag person har att lägga ner. Detta verkar vara den bästa motsvarigheten för spelvarianten, även om realismen faller lite om man använder multipla programmerare.
/Joker
...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...