Nekromanti Program för hantering av träffar och skador

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Ett ny och komplett version av mitt program för hantering av träffar och skador som avsevärt underlättar och snabbar upp hanteringen för den som använder en dator då han spelleder eon. Innehåller även en tärningsslagsgenerator.

Jag har publicerat en tidigare version av detta program i en annan tråd men den nya versionen har även träfftabeller för fyrfota varelser och hantering av rustningar av olika slag.

Den lilla kryssrutan bredvid skadefältet aktiverar en specialregel som gör att man får slå en skadetärning för varje helt tiotal i skada och använda det lägsta resultatet, vilket minskar risken att en riktigt kraftig skada resulterar i ett köttsår. I övrigt hoppas jag att programmet skall vara självförklarande och om så inte är fallet svarar jag gärna på frågor i denna tråd.

Programmet är skrivet i .Net och kräver att man har .net framework 2.0 men det finns på de flesta någorlunda moderna windowsdatorer och i annat fall kan man ladda hem det från pyttemjuk.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: Spelledar program

Snyggt, riktigt snyggt. Typiskt ett sånt program som gör att man borde ha laptop när man spelleder.
En fråga .NET vad är det för språk? är det gamla Visual Basic?
Varför jag frågar är för att även jag håller på att koda till Eon, i just VB det är ett Spelledar verktyg som än så länge bara är i version 0.4 men redan nu har funktioner som att slumpa fram SLP.er, Värdshus (namn + värdshus värd & antal sängplatser) , Böcker och en del annat.
Kanske skulle vi kunna sammarbeta eller bara bolla idéer.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Re: Spelledar program

.NET är en platform som du kan använda flera språk för att utveckla mot. Visual Basic är ett av dessa språk och alla versioner av VB efter version 6 är VB.Net. Mitt program är utvecklat i C# som är ett annat av de språk som ingår i Visual studio.Net.

Även mitt program är tänkt att utgöra en del i ett större spelledarprogram. Där jag bland annat ska ha med en funktion för att slå slag för en hel grupp för exempelvis syn, hörsel och speja med bara en knapptryckning och en kalender som förljer eon-tid. Men huruvida det någonsin blir klart är mycket osäkert.

Har även planer på att göra en version av träff och skade programmet i java ME så att man kan köra det på en mobiltelefon för att det skall fungera även för dem som inte har en laptop att spelleda med.

Jag bollar gärna idéer med dig men äldre versioner av VB och C# är inte speciellt kompatibla så jag tror inte att vi kan samarbeta på bredare front än så. Däremot tar jag gärna en titt på ditt program.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: Spelledar program

Aha det var på det viset som jag misstänkte, att de inte var alltför kompatibla C# och VB 6.0
Idén om att slå slag för flera spelare var smart helt klart något man skulle ha nytta av.
Vad jag skriver är mer tänkt att generera äventyr till eon i slutändan även om det är långt dit än så länge så ger det lite fingervisning.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Om man har välsignat pansar och sådär då? Skulle vart fint om det gick att modifiera rustningsvärdena... :gremwink:

Annars, superprogram!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Det går kanske att ordna till nästa version [NT]

Det går kanske att ordna till nästa versionNT
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mycket bra program! Ska fundera på att återgå till dator ifall jag planerar in större strider till mötena...

Funderar du på en uppdatering borde som nämnts första prioritet vara att tillåta egenskrivna rustningsvärden, så att den klarar modifierade rustningar och rustningsmaterial ur Vapenmästaren.

Sedan skulle nog resultatsvisningen bli mer lättläst om det lades in ett mellanrum innan varje parentes; Bryt (Ob2T6 (7) mot Styrka) istället för Bryt(Ob2T6(7) mot Styrka).

Sedan gillade jag din simulator bättre då den helt enkelt sade om man fick möjligt perfekt eller inte (eller om det nu var hur många ettor/sexor man fick), men jag är kanske bara bortskämd :gremtongue:

Ovärderligt vore ifall man kunde duplicera delen som beräknar skada, välja att den själv slår ett bestämt slag och sedan använda den för att utföra ett anfall med en knapptryckning, men det är kanske lite väl mycket arbete att göra? :gremwink:

Mycket bra program, allt som allt!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Snittsigt Zadrith !!
Btw, hade du inte gjort nått liknande förut ? Eller är jag helt fel på det. iaf så ärdet smidigt med en sådant grej, sanbbar upp det hela iaf.
Även om jag finner en viss charm at slå tärningspölen själv, istället för en slumpgenerator via datan.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Poseur=Tärningsfacist

Jag håller helt med. visst ett bra program men jag kanske är old school men jag gillar att slå tärningar.
Det är något magiskt när man vet att det här är omöjligt att klara och man ruskar om tärningarna och dom rullar sakta över bordet. alla kollar. och tärningar kommer upp med ett lyckat utfall.
Man blir lite sentimental då faktiskt.
plus att det är mysigt med tärningar.


/Poseur som inte kan komma in i eonkänslan utan dom där blåfläckiga eontärningarna man fick med förut...
/poseur som förövrigt har tre uppsättningar med dessa tärningar
/poseur som inte använder dem till annat än eon.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Re: Zadrith=Tärnigsfacistvänlig

Många av mina spelare är också täningsfacister. Det är därför det är möjligt att mata in så väl träffslag som slaget på skadetabellen manuellt och bara använda programmet för att slippa slå i tabellerna :gremlaugh:
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jo, det här är version två av ett program som jag skrivit om här förrut och som aldrig blev utlagt i en helt komplett version
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Ovärderligt vore ifall man kunde duplicera delen som beräknar skada, välja att den själv slår ett bestämt slag och sedan använda den för att utföra ett anfall med en knapptryckning, men det är kanske lite väl mycket arbete att göra?
Jag förstår inte riktigt hur du menar men vill gärna en bättre förklaring eftersom jag vill ha bra ideér till hur jag kan vidareutveckla det.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Nu är jag för gammalmodig för att använda mig av dessa hjälpmedel.
Översättning Jag gillar tärningar. :t6b-5: :t6r-2: :t6r-6:

Men det är ändå en otrolig cool grej du har gjort. Mycket imponerad.

Men om man ska prata roliga rpg hjälp program så jag säga rakt ut vad som vore och ÄR mest användbart är Kart program.
snapt kunna göra en karta eller en ritning över insidan av ett hus Eller stad är otroligt användbart.

En annan dröm program som ej existerar vore en EON rollspersons makare.
Där spelarna bara fyller i ART, UTS, KÖN Kroppsbygnad. Kläder/Pansar.
Och får en bild av hur varelsen ser ut.

Suck det hade varit roligt och möjligt otroligt svårt program att göra med tanke på hur olik mäniskor Tiraker Dvärgar Alver är men ändå ett möjligt program.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Så att det underst finns en massa instanser av typen

Skriv in skada på "ObXT6 + x"- form

Tryck "anfall"

Beräkning av skada

(eventuellt också med möjlighet att välja "permanent" måttning/sikte vid behov)

Så att jag kan lägga in alla mina SLP:ers (och kanske även spelares) vapenskada och sedan beräkna den med ett enda knapptryck, istället för två knapptryck + inmatning som det är nu (jag skulle alltså i första hand vilja ha autoslag integrerat i skadeinmatningen på ett effektivt sätt, och i andra hand kunna ha denna duplicerad valfritt antal gånger så att varje inmatat attackvärde lagras och kan utnyttjas med ett enda knapptryck).

Hoppas det var lite mer begripligt nu, annars får du säga till :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Zadrith=Tärnigsfacistvänlig

Håller helt klart med här; den största anledningen att ha ett program är att slippa kolla fyra olika tabeller för varje anfall med påföljande tidsstöld; även med det underbara ensidesskadearket tar det tid från en.

Den näst största att slippa taslösa en massa tid för att slå SLP-ernas tärningar om man som SL slår slagen dolt eller inte tycker SL-rullande är lika intressant som spelarnas. Detta gäller särskilt som Eon har sina tidsmässigt notoriskt oberäkneliga Ob-slag. Har många SLP-er involverade i striden blir denna anledning desto större.

Sedan har jag ju än mer vinklad vy, då jag och mina spelare slåss så pass sällan i Eon att jag har svårt att få upp ett flyt i reglerna utan avsiktlig träning mellan speltillfällena, och så långt har jag inte lyckats gå än (även om det nog mest beror på lathet...).
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
En mycket bra idé

Nu när jag har funderat på det ett tag måste jag nog säga att jag tycker det är en väldigt bra idé som jag nog kommer att lägga in i någon form.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: En mycket bra idé

För att inte säga en fantastisk idé, lyckas du lägga in det på ett smidigt sätt måste jag nog köpa mig en laptop att ha när jag spelleder...

Ett program som håller reda på hur skadade SLPs är skulle inte heller vara fel... :gremwink: *hehe*
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: En mycket bra idé

Ett program som håller reda på hur skadade SLPs är skulle inte heller vara fel... *hehe*
Det finns faktiskt ett sådant program, säger jag som känner att jag börjar bli ganska insatt i olika Eon-skadesimulatorer ^^
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Lite av det Regmolar bad om

Kanske inte riktigt som du tänkt dig men den här versionen erbjuder i alla fall en möjlighet att generera skador med bara knapptryckningar.
 
Top