Nekromanti Program för Eon

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Jag har börjat skapa ett program för att hålla reda på karaktärerna i Eon. Jag har tänkt att utveckla lite olika program för att hjälpa både spelare och spelledare och jag har ganska klart vad jag vill åstakomma med dom. Jag har även planer på Android app/appar som kommer kopplas till programmen på datorn på lite olika sätt.

Min fundering just nu är om det finns någon som kör ubuntu (eller annan linux dist) som är intresserad av att vara betatestare av programmen eftersom dom blir skapade.

Några frågor (och svar) som kanske kan upkomma efter att ha läst posten:
Q: Kommer programmen endast finnas för linux?
A: Tanken är att programmen ska vara cross-platform men eftersom jag inte har en windows eller mac dator för tillfället och utvecklingen sker under linux så kommer Windows och ev. Mac version komma senare då programmen är mer redo för att användas.

Q: Måste jag kunna nån programmering för att betatesta?
A: Nej, det enda som krävs är ett linux system samt förmågan att skicka en PM eller mail om vad du gjorde när ev fel uppstog.

Q: När kommer nästa version eller en speciell funktion?
A: I mån av tid, jag gör detta på min fritid när tiden tillåter därför kan jag inte ge någon tidsram för något.

Q: Kan jag komma med förslag/klagomål/input?
A: Förslag och input är välkommet, klagomål är välkomment om det är konstruktivt och kan leda till ett bättre program.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag passar in på kraven och kan gärna kika runt lite i programmet. Dock blir det inte av att jag spelar så ofta, så du kan inte räkna med hård testning :gremsmile:

Vad utvecklar du i för språk? Kan man få möjlighet att kika på källkoden? Kommer det kunna stödja Eon 4 när det kommer?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Björn Wärmedal said:
Jag passar in på kraven och kan gärna kika runt lite i programmet. Dock blir det inte av att jag spelar så ofta, så du kan inte räkna med hård testning :gremsmile:

Vad utvecklar du i för språk? Kan man få möjlighet att kika på källkoden? Kommer det kunna stödja Eon 4 när det kommer?
+1
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Programmet/programmen på datorn skapas i C++.

Jag kan inte lämna några garantier om programmen kommer stödja Eon 4 men tanken är att dom ska göra det.

Det kommer nog ta någon vecka innan jag hunnit med att skapa något som är "testbart", just nu kan man sätta namn, kön, hemort, kultur, attributer och karaktärsdrag samt att programmet räknar ut baschanserna. Har dock inte haft så mycket tid att arbeta på det ännu.

Tänkte försöka hinna med att lägga upp en screenshoot ikväll (om tiden tillåtet).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Strahd said:
Programmet/programmen på datorn skapas i C++.

Jag kan inte lämna några garantier om programmen kommer stödja Eon 4 men tanken är att dom ska göra det.

Det kommer nog ta någon vecka innan jag hunnit med att skapa något som är "testbart", just nu kan man sätta namn, kön, hemort, kultur, attributer och karaktärsdrag samt att programmet räknar ut baschanserna. Har dock inte haft så mycket tid att arbeta på det ännu.

Tänkte försöka hinna med att lägga upp en screenshoot ikväll (om tiden tillåtet).
Skulle du kunna slänga upp en github eller är koden privat? Det vore roligt att hjälpa till nämligen.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
För tillfället är koden privat, får se hur jag gör med den när jag kommit längre dock.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Här är screenshoot på det som jag gjort hitils.
Dock kommer nog utseendet ändras eftersom programmet utvecklas.

 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: Program för Eon - Eongeneratorn

Kul att se att flera arbetar på program till Eon.

Även jag håller på att skriva program till Eon.
Det är den gamla eongeneratorn på http://www.eon.webb.se/
Som är på väg i en ny version, jag har skrivit om all koden i C# och börjar närma mig relese för nästa version.
Mitt program är främst tänkt till windows men det är möjligt att det ändras i framtiden.
En av de senaste funktionerna som jag lade till var just funktionen att spara/ladda en spelgrupp till .txt format.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Ubuntu server brukar vara utan GUI och om så är fallet så fungerar inte programmet tyvärr. Om ni inte har installerat det förstås.
 

preaker81

Veteran
Joined
10 Mar 2013
Messages
11
Location
Södertälje
Underbart med program som stöd, teknik i sitt rätta syfte =)
Är programmet tänkt att vara en manager för själva spelgruppen bara?
En tanke som du kanske redan tänkt på men som jag gärna skulle se i ett sådant program är möjligheten att även kunna mata in SLP och fiender/monster.
Gärna en "träd" vy där man kan lägga in egna grupper med karaktärer under så man kan bygga på sin egen databas med individer.
Även en funktion för gruppslag så man får upp ett specifikt värde för alla i gruppen på ett snabbt sätt.
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Japp har redan funderat på möjligheten att hålla reda på allt möjlig i samma program. Just nu håller jag på med funktionen för att hålla reda på karaktärerna men övriga saker kommer eftersom.

Vet inte riktigt hur man skulle införa en "träd" vy med grupper på ett effektivt sätt.
 

preaker81

Veteran
Joined
10 Mar 2013
Messages
11
Location
Södertälje
Det kan jag inte svara på eftersom jag inte kan göra sånt där själv, jag kan göra en sånär funktionsduglig hemsida typ :gremwink:
Men tanken jag hade var tp träd som en grupp som heter tex. [land], under den så har man grupper för [län] och sen under där [städer/byar] och att kunna lägga karaktärer under vilken grupp som helst beroende på behovet. Typ som mappsystemet i vilket operativsystem som helst. På så sätt kan man ju få en bra blick över populationen och blir lätt att hitta samt få fram karaktärerna som bor i just det området =)
 

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Video av program för Eon

Jo den delen förstod jag, problemet är att göra det på ett bra sätt i ett program som inte orsakar andra problem osv.
Det jag har gjort är att karaktärerna kan ligga under grupper och när man väljer att öppna en karaktär kan man istället välja gruppen så öppnas alla underliggande karaktärer.

Har laggt upp en video på hur jag gjort det för tillfället, även om det mycket väl kan kommas att ändras eftersom jag har tid att arbeta på det hela.

OBS: Detta är ett pågående arbete och det som vissas i denna video kan komma att ändras innan allt är klart.
Video
 
Top