Nekromanti Program för att tagga MP3or?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: iTunes

Det är nog en missuppfattning att itunes lägger allt i en stor katalog.. har aldrig vart så länge jag använt det, är bara en inställningsfråga. Själv har jag nästan all min musik på en extern firewirehårddisk och bara en mindre mängd på mina datorer (eftersom jag har en enorm massa musik och flera datorer) - och kör itunes överallt.

iTunes FULT? jämfört med vadå? Det tillhör väl ett av de snyggare programmen, om man inte gillar såna där skitfula spelare med en massa olika skins att ladda ner i olika "tuffa teman". Itunes har ju en neutral, funktionell form.

Inte är det slött heller, men jag kör ju mest på mac... (och min pc är så fullproppad med snabba grafikkort och liknade så till och med OFFICE och Adobe Illustrator är snabbt på den ;-) )
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: iTunes

iTunes FULT? jämfört med vadå?
Foobar2000? Foobar är minimalistiskt och funktionellt, och kan dessutom byggas om rent interface-mässigt så att man får spelaren att se ut precis som man vill. Nej, det innebär inte att man får tanka ner en massa grisfula skins, även om det såklart finns ett plugin för det också. Snarare är varje del av interfacet modifierbart, verkligen ner till varenda liten pryl. Samtidigt är denna funktionalitet dold för den vanlige användaren, så att man inte blir överväldigad bara av att använda programmet. Det har en kompetent mediakatalog, som med ett par lämpliga plugins kan fungera minst lika bra, om inte bättre, som iTunes motsvarande.

Det är lite det som är grejen: Foobar2000 innehåller precis det man vill ha, och inte en pinal mer - eftersom man själv bestämmer exakt vad som ska vara med eller inte, vad som ska visas och inte.

iTunes har ett skifult skin och en helvetisk massa bloat-skit.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: iTunes

du menar att det HÄR är snyggt? Tja, smaken är som baken, får man väl konstatera. Jag tycker det ser hemskt ut.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: iTunes

Ja, och var är kolumnerna med värden man kan ändra på direkt? Var är album arten? Fast det stod att de hade smarta playlists iaf.

/RD - Winamp är iaf skräp
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: iTunes

Minimalistiskt, funktionalistiskt, inte en massa trams. och som sagt, man kan bygga om som man vill.

//Krank, som egentligen tycker att Windows Media Player är det fulaste som finns, och att den här trenden med "skins" är vedervärdig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: iTunes

Varför skulle man vilja ändra på värden "direkt"? Det är en funktion jag aldrig behövt. Om man nu vill redigera ID3's bör man väl göra det ordentligt.

Album Art finns som plugin, om man nu vill bloata upp programmet en smula. Själv känner jag absolut inget behov av sånt krafs. Faktum är, nu när jag tänker på det, att jag känner ett starkt anti-behov av albumart.

Själv har jag lagt in plugins för att söka och leta i databasen (som jag aldrig använder - att omindexera 7500 låtar varje gång man lagt in nåt nytt tar för lång tid, och min samling uppdateras och ändras för ofta för att databasen någonsin skulle vara aktuell - utan laddningstider), samt placerat mina playlists i en bekväm lista till vänster. Det är allt jag behöver - en lista med playlists, en lista med låtinfo. Det är allt jag egentligen behöver - så för mig är i princip allt utöver det bloat. Döm inte Foobar2000 utifrån grundutförandet - vill man, kan man få det att se ut som iTunes. Varför i helsikke man nu skulle vilja det.

//Krank, som verkligen tycker illa om Apples gräsliga design
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: iTunes

Självklart - om allt du behöver är en spade kommer du inte se nyttan av en stor grävmaskin. Den blir "bloatad", i dina ögon. Och inte stilren.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: iTunes

sorry, det där programmet är inget för mig.. för fult, för über-nördigt, för opraktiskt. ;-)

Verkar vara som att köpa en engelsk bil.. för att det är kul att få mecka mycket själv..

Själv föredrar jag program som direkt fungerar som jag vill, utan att jag ska behöva leta pluginer på nätet och liknade.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: iTunes

Själv föredrar jag program som direkt fungerar som jag vill, utan att jag ska behöva leta pluginer på nätet och liknade.

Det kommer med åldern då man upptäcker att det man tog för sanningar tidigare blott var lögner och förspilld tid. Så är det alltid. Om man mognar, dvs.

Jag delar din uppfattning.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: iTunes

"Det kommer med åldern då man upptäcker att det man tog för sanningar tidigare blott var lögner och förspilld tid. Så är det alltid. Om man mognar, dvs."

Så översimplifierade datorprogram som krossade dina illusioner var en av orsakerna till att du skapade ett mörkt rollspel som Noir? Jag visste inte att de kunde ha en sådan effekt. :gremwink:

Själv hoppas jag på att jag äntligen kommer att våga bära hattar och kepsar när jag blir äldre. Någon jävla nytta ska man väl ha av att åldras.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: iTunes

Så översimplifierade datorprogram som krossade dina illusioner var en av orsakerna till att du skapade ett mörkt rollspel som Noir? Jag visste inte att de kunde ha en sådan effekt

Inte fullt så snävt som en program. Men att jobba extremt mycket för att nå framgång var tex en sanning som jag har förändrat baserat på ny information. Noir är på ett plan en respons på min utmattningsdepression (mer info här: http://www.noir.nu/content/view/22/27/ ) vilken fick mig att byta livsmål och inställning. Det är en enorm skillnad på det man tror sig veta vid 20 år och vid 30 år.

Och jag bär hatt redan. ,-)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: iTunes

Själv föredrar jag program som direkt fungerar som jag vill
Det var den totala bristen på program som gör det jag vill, och bara det jag vill, utan att tvinga på mig en massa skit, som fick mig att byta till Foobar2000.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: iTunes

Kul att du svarar ett inlägg där det står att något inte innehåller en pinal mer än vad som man vill ha och ser en bild på hur det ser ut totalt okonfigurerat (dvs med bara det absolut grundläggande) med: "Jag tycker det ser hemskt ut."

ungefär som att se en hög socker och säga: det där luktar helt olockande... lixom wtf?

Vilken annan spelare kan jag sortera skivorna efter efternamn (sortname) förutom blandskivorna som givetvis ska sorteras efter namnet på skivan? Hur många år tog det innan replaygain kom till andra musikspelare (itunes var kanske nummer två, med det som default?) Finns det ens något taggerprogram som är lika bra som deras masstagger? Skip silence hittar jag ingenstans annars (iofs finns gapkillers iaf på andra spelare oxå)... Och då rör vi bara på ytan av funktioner.

Folk letade efter albumart:
Läskig brud men ingen spellista
Bla bla bla
bla bla
bla bla bla
Fler

Enda som är dåligt med foobar2000 är ju givetvis att det bara körs på windows, och ljudet är föjävligt genom wine i linux...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Re: iTunes

Enda som är dåligt med foobar2000 är ju givetvis att det bara körs på windows, och ljudet är föjävligt genom wine i linux...
Jo. Foobar har blivit ett av de där programmen, likt Photoshop, som hindrar mig från att i dagsläget gå över helt till Linux. Det finns helt enkelt ingenting till Linux (eller till Windows) som slår det i flexibilitet eller resurssnålhet.

Visst krävs det en del mekande för att få Foobar2000 att fungera exakt som man vill - men det är värt besväret.


Det enda jag är lite less på är att det utmärkta pluginet för att söka i den nuvarande playlisten ("playlistfind") som jag hittade till 0.8.3 inte verkar ha kommit i ny version nu när 0.9:an av Foobar kommit... Du råkar inte ha bättre koll än vad jag har på den saken?
 
Top