Nekromanti Program för att spela in och ljudsätta bildspel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hejsan forumet!

Jag vill utveckla min undervisning genom att spela in genomgångar och ge ut dem till eleverna i förväg. Enklast verkar vara att spela in ett bildspel med ljud till (typ såhär http://www.youtube.com/watch?v=O8gHhhMbPWE) och nu undrar jag vad det finns för program som kan hjälpa mig med detta. Jag föredrar att de är gratis och räknar med att varje föreläsning kommer att ligga på mellan tio och tjugo minuter.

En bonusfråga: hur utformar man bildspel så att de får maximal effekt och blir så tydliga som möjligt? Själv brukar jag bara köra vit bakgrund, Arial och sparsmakat med bilder.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Windows movie maker funkar också, men ljudet måste spelas in separat och importeras.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Brynolf said:
Windows movie maker funkar också, men ljudet måste spelas in separat och importeras.
Mja, de senare versionerna kan spela in också. Jag använder Live Essentials Movie Maker för att skapa just filmer riktade till elever, och där spelar jag in direkt i programmet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
walium said:
En bonusfråga: hur utformar man bildspel så att de får maximal effekt och blir så tydliga som möjligt? Själv brukar jag bara köra vit bakgrund, Arial och sparsmakat med bilder.
Arial är bara en ful klon av Helvetica, som heller inte är anpassat för maximal tydlighet (om än väldigt snyggt om det används rätt). Calibri är bättre i så fall. *typografinörd*
 
Top