Nekromanti Program för att skapa karaktärsporträtt?

AshesFall

Veteran
Joined
15 Dec 2007
Messages
3
Hejsan!

Jag har suttit större delen av kvällen och försökt hitta en bild som ungefär motsvarar en av mina karaktärer, utan framgång. Tyvärr är jag eländigt usel på att rita porträtt själv. Vet någon om det finns något bra program till datorn att göra sådant här i som inte kräver alltför stora ritkunskaper? Man tycker att det borde finnas, men tanke på alla generatorer för karaktärers utseenden som finns i MMORPG och andra spel nu för tiden (Exvis DDO online, Oblivion, The Godfather mfl.).

Tack för er hjälp!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Faces

Det finns ett program som heter Faces som användes av bland annat kanadensiska polisen för att göra bilder på misstänkta i mordutredningar. Jag vet inte alls hur lätt det är att få tag på, men det går i alla fall ganska bra att skapa vettiga porträtt med det, förutsatt att det är människor och du bara är ute efter huvudet.
 

AshesFall

Veteran
Joined
15 Dec 2007
Messages
3
Re: Faces

Lysande, tackar för ditt snabba svar. =)

Tänkte mig nog att det kunde vara bra med ett program som kan hantera att skapa dvärgar, alver m.m, men ansiktena är det som är viktigt.

Såg ett program för ett bra tag sen som skapar 3D renderade ansikten och som man kunde ladda ner en massa "paket" till med olika hår, ögon, former och t.ex. alver och dvärgar. Har slitit mitt hår efter namnet, men har inte hittat det eller kommit på vad det heter.
 

AshesFall

Veteran
Joined
15 Dec 2007
Messages
3
Re: Kan det vara Poseur du tänker på? (NT)

Mycket möjligt, skall ta och kolla upp det.

Tackar! =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kan det vara Poseur du tänker på?

Poser är bra, men för detta ändamål är det att skjuta mygg med kanon.

En personlig reflektion är att det dessutom blivit för tekniskt att hantera. Fram till och med version 4 så var det ett utmärkt verktyg för "vanligt folk", men 5-7 har gradvis blivit mer och mer tekniska och kräver betydligt mer av användaren. Bara deras texturhantering, som säkert är attans kraftfull, skulle man behöva gå en tredagarskurs för att fatta. Version 7 är dessutom väldigt instabil för mig, jag får sällan mer än 15 minuter utan att jag behöver göra en omstart för att den effat upp.

Posers svagase sida är dessutom, enligt min åsikt, ansikten. Det går att göra fotorealistiska ansikten och ansiktsuttryck, men det är mycket jobb och svårt att få det bra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Mitt förslag: Wikipedia

Det finns massor av porträtt av relativt olkända personer där, gratis och kräver inga förkunskaper.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Säkerligen. Jag var inte säker på vilket. [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
http://flashface.ctapt.de/

På denna sida kan du göra porträtt som ser ut som de fantombilder som polisen skickar ut. Riktigt kul att leka med, även om alla figurer man gör automatiskt ser ut som kannibalmördarpedofiler.
 
Top