Program för att rita/modifiera rollformulär

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hej!

Jag hittade ett formulär för ett tag sedan på Ereb Altor forumet, skapat av en användare "Shadek" som inte verkar vara aktiv längre.

https://www.dropbox.com/s/h68z5gt89pugpco/D&D_Formulär2013_magi.pdf?dl=0


Jag gillar formuläret skarpt men skulle vilja göra några små ändringar, vad kan man använda för program för att göra något liknande eller modifiera?
Förslagsvis open source.

Hälsningar
C
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag skulle inte rekommendera Photoshop; det är rimligare att tänka ett rollformulär som text med grafiska element, än som en bild med bokstäver på. Motsvarande formulär skulle du kunna göra i Word eller Excel (eller gratis motsvarighet) med lite jävlaranamma.

Om du vill ändra i själva det länkade dokumentet behöver du ett program som kan redigera PDF:er. Till exempel Acrobat (inte Reader), eller Illustrator. Men hur väl det kommer gå beror på hur dokumentet skapades - kanske har redigeringsinformation tagits bort för att få dokumentet att ladda snabbare.

Själv använder jag Illustrator.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Överlag känner jag inte till något program för att redigera PDF-filer som är enkelt eller lätt att komma igång med. Jag brukar använda InDesign för att skapa rollformulär eller, om jag vill ha något lite mer grafiskt, Illustrator. Det senare kan också redigera andras PDF:er. Men inget av programmen är speciellt lätt att komma igång med, och inget av dem är open source.

Ska man ha Open Source så blir väl motsvarigheten Scribus, som är betydligt sämre, fulare och mindre lätt att komma igång med än InDesign. Eller, om man som du vill redigera en PDF så tror jag den bästa motsvarigheten till Illustrator är Inkscape. Det är ett kompetent program det också, men det har också en rätt hög tröskel.

Jag har ibland tänkt att det borde finnas något slags verktyg för att lätt och snabbt slänga ihop rollformulär. Jag menar, de flesta formulär folk gör är ju ändå likadana: ett gäng tabeller utslängda på ett A4, en spel-logga, och ett par grafiska element. Om man vill att formulären inte ska gå att skriva ut slänger man väl in en grafisk bakgrund också.

Så det borde gå att bygga ett hyfsat enkelt program specifikt för att bygga rollformulär. Men ingen verkar ha gjort det, och själv har jag varken tiden eller orken (den tid och ork jag har går till en massa andra projekt).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Om du bara vill klippa isär PDF:en och flytta om de olika delarna är Photoshop eller Gimp bra. Eller skriv ut och klipp och klistra.

Men om du vill kunna ändra de olika elementen så finns det bättre program. Jag föredrar InDesign. Testversionen är gratis i 30 dagar, sen blir det ganska dyrt per månad.

Det finns några bra och hyfsat billiga alternativ. Affinity Publisher kostar några hundralappar och är riktigt skarpt. LucidPress är en enklare, webbaserad lösning med en avskalad gratisversion. Fullversionen kostar som två finkaffe i månaden. Scribus, precis som Krank säger, är visserligen gratis, men väldigt osmidigt.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Jag har ett par gånger använt mig av kalkylprogram (innan jag köpte Affiniy Publisher), ett formulär är inget annat än en väldekorerad tabell och det går att göra alla celler till exempelvis 5•5 mm. Börja med att göra formuläret som ett kalkylblad och sedan lägger du in alla bilder och placerar dem som du vill ha dem, Openoffice/Libreoffice funkar utmärkt för detta.
Scribus är bra och de som gör det skall ha en eloge men det lider av Opensource-syndromet: fullständigt värdelöst användargränssnitt. Jag gjorde en kortlek (á la Fortune Deck till Everway) till Noir och jag blev vansinnig på krångligheten i smådetaljer.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Photoshop är mitt bread n butter. Slänger alltid in alla rollspelsformulär där (i PDF-format) och styckar dem besinningslöst.
Min vision skiljer sig alltid från spelskaparens formulär så de måste byggas om från grunden =)

Så min rekommendation blir Photoshop.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Det bidde ngt till slut

Tog tipsen till mig och använde verktygen jag använder i jobbet och provat, Excel o powerpoint FTW!
Inte världens snyggaste, men en början. (det var ganska roligt )

https://www.dropbox.com/s/ldrb5eyo8o...panj.pptx?dl=0
alt. pdf
https://www.dropbox.com/s/64vbuyygs8wdkva/DoD-2016_EA_kampanj.pdf?dl=0


Vill få med spelargruppen på en resa genom de klassiska äventyren som utspelar sig i Ereb Altor

DoD2016 med influenser från MUA (traumatröskel/kritisk skada) , Expert (magiskolor) och Mythras (karaktärsskapande, erfarenhetssystemet och på sikt en del strid, på väldigt lång sikt..)

Tjohej!

C
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Jag kör affinity (publisher och designer) och är väldigt nöjd.

Vill man ha open source så är det Krita, Gimp eller Inkscape som gäller. Krita är riktigt trevligt
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Lemur faktisk installerat Krita och ska ta och titta på det, men kände att det var enklare att först bygga upp ett koncept i ett enklare verktyg (filar på regler samtidigt)

C
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Skitfina! Om Excel funkar för dig så tycker jag du kan köra med det :D Det där är prima rollformulär!
 
Top