Nekromanti professor: rollspelare oftare psykiskt avvikande!

p_s_x

Veteran
Joined
2 Jan 2003
Messages
1
"· Det är statistiskt sett vanligare att hitta personer som är psykiskt avvikande i någon mening i en grupp av rollspelsdeltagare än vid ett slumpartat urval av personer."

"· I rollspel lär man sig att umgås med våldshandlingar, maktutövning, udda mystiska handlingar och extrema riter. Även om det är på lek vänjer man tanken vid att utöva våld, precis som när någon tittar ofta på våldsfilmer eller våldsamma dataspel."

Detta sagt av en professor i rättspsykiatri.

Se mer på http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=113512
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Deltagare i levande rollspel riskerar att stöta på en störd person med svårigheter att skilja på fantasi och verklighet. Det säger Anders Forsman, Göteborg, professor i rättspsykiatri.
vem är det egentligen som har problem med verklighet och fantasi här? Verkar inte vara det enda stället man riskerar att stöta på sådana personer...

/globbe. arg. trött.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Detta sagt av en professor i rättspsykiatri."

Jag skulle snarare kalla det "en mycket patetisk och inkompetent hycklare som inte har någon praktisk erfarenhet av det han prompt ska smutskasta i ett desperat försök att få uppmärksamhet".
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nödvändigt inlägg du!

Jag är ganska imponerad över att du tar dej tid att registrera en profil med det enda syftet att slänga ett par citat på de som ändå känner sej själva bättre än någon professor.

Personligen utbildar jag mej till psykolog, och kan säga detta; oavsett om man har titeln professor eller inte så är psykologisk statistik lika mycket värd som skräp. Oavsett om man har titeln professor eller inte så kan man aldrig göra annat än lägga fram en psykologisk tes, och styrka den tesen med diverse iaktagelser. Den dag som psykologi någonsin ger ett fakta är den dag man lagt fram resultat från en 100% opartisk observant i en undantagslös positivt/negativ bana.

Rättelse, det finns ett fakta som är fastslaget inom psykologin; Det finns inga fakta inom psykologin.

Om du försöker blända någon med titlar, försök någon annanstans. Det finns nationalekonomer som säger att EMU är det bästa som kan hända oss, styrkt av fakta, och det finns nästan lika många som säger raka motsatsen, även det styrkt av fakta.

För övrigt framkallars iden om rättfärdigat våld inte i rollspel, och det måste du förstå. Stödjer du USA eller någon annan makt i ett krig har du redan mer än vant dej vid att utöva våld, och då är det på riktigt.
Mellan en riktig krigshetsare och en lådsasbarbar är mitt val väldigt enkelt.

/Mask
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det intressanta är förstås att slutsatsen blir att det är vanligare att hitta psykiskt avvikande även bland personer som gillar Arnold-rullar :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nödvändigt inlägg du!

Och allmänheten ser det säkert såhär:

Ah, nu säger en professor i psykologi att de där rollspelarna är psykiskt störda. Men han är ju bara professor i psykologi. Jag tror säkert att de där som är vuxna och klär ut sig till dracula innan de går på krogen på kvällen är precis lika friska som vem som helst.
Leka Tjuv och polis i vuxen ålder gör väl vem som helst. givetvis har professorn fel. varför skulle psykiskt sjuka människor samlas bland en grupp personer som tycker om att klä ut sig och som har en överaktiv fantasi. nej. Professorn har fel.


Eller så tror de att det kan ligga något i det professorn säger?
Vad tror du föräldrarna till nybakta rollspelare tänker?

chrull
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Nödvändigt inlägg du!

Jag tror Mask mer störde sig på det faktum att denna "p_s_x" registrerade sin profil ett par minuter innan han gjorde detta inlägg och fyllde inte i sin profil med något annat än det intetsägande namnet.

Uppenbart är det inte en rollspelare, utan en person som vill få oss att tycka att en "professor" (som är en tjänstetitel, ingen akademisk grad) nog ändå måste ha rätt. Kanske det är professorn själv...

/Mikael
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nödvändigt inlägg du!

men genom att posta sånt här kan vi ju läsa det och bemöta artiklar som det här bättre när en kritiker använder sig utav dem.

Det är ju bara bra... Jag är intresserad av att läsa all rollspelskritik, nu har jag inte haft tid och läsa hela den här artikeln ännu, men jag ser gärna att folk länkar om det.

För att bli professor krävs dessutom en viss grad av utbildning. Och tanken är väl att titeln bara ska ges till de som är kompetenta och pålitliga nog.

Vad ska man göra för att inte första inlägget ska mötas med kritik? Nu tycker jag ni är vrånga. Han kanske är rollspelare som hittade det här och ville sprida det till oss andra.

Och innan man vet så tycker jag man ska ta det lugnt. Hälsa honom välkommen till forumen istället för att kasta skit.
Är det professorn själv så hoppas jag han stannar och diskuterar. Vi har uppenbarligen andra åsikter om honom, även om jag TROR att antalet psykiskt svaga människor är högre bland rollspelarna än många andra grupper. Människor med problem och som inte mår bra.


Få ner den här hatiska stämningen nu.
P_S_X! Välkommen till våra forum, jag hoppas du inte bemöts så som du har gjort i den här tråden i fortsättningen, och att det här inte skrämmer iväg dig. Normalt sett brukar stämningen vara bra mycket högre än som den nu är, men vi blir skrämda utav mediahysterin(?) som råder, och precis som överallt annars slutar vissa människor tänka och bete sig civiliserat när de är rädda.
Välkommen.

chrull
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Nödvändigt inlägg du!

Visst är det bra att få läsa allt som sägs, men jag förstår Masks misstänksamhet. Visst kan vi hoppas att p_s_x är en vänlig själ och en seriös nybliven forummedlem, men, men...

Angående "professor" så är det som sagt inte en titel utan en tjänst. Den tillsätts, förhoppningsvis, utifrån kvalifikationer, men ibland kan helt andra faktorer spela in. Det finns egentligen inga formella krav på vem som får inneha en professur.

Men det är ju en bra och förnäm beteckning att svänga sig med. (Tänker på Gösta Ekman i Morrhår&Ärtor: "Men mamma, pappa var ju inte konsul, han var ju konsult.")

/Mikael
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Var det bara jag..

Var det bara jag som läste p_s_x' inlägg som en förkunnelse över vad vissa personer påstår, precis som tråden om artikeln i Expressen. Det kanske bara var jag som utgick från att p_s_x också var en entusiastisk rollspelare? :gremgrin:

Dessutom så skulle jag inte förkasta professorns uttalande helt:

Från artikeln:
Det är statistiskt sett vanligare att hitta personer som är psykiskt avvikande i någon mening i en grupp av rollspelsdeltagare än vid ett slumpartat urval av personer.
Tja, statistik ljuger brukar man ju säga, men rena lögner kan dom väl inte slänga ur sig, någon undersökning borde ligga bakom detta uttalande.

Även om det är på lek vänjer man tanken vid att utöva våld, precis som när någon tittar ofta på våldsfilmer eller våldsamma dataspel.
Vad kan man säga? Ifall man vänjer sig vid tanken på att utöva våld även genom lek, så gör man ju forstås det genom rollspel också. Även om man inte blir positivt inställt till det, förstås..

Resten ser jag som feltolkningar, "mystiska riter" va? :gremsmile:

Kul att du utbildar dig till psykolog, mask! Tänker jag också göra.. Är det kul? Du kan ju skicka ett PM eller nåt.. Om du vill anstränga dig för min skull.. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jo, men...

...för att jag ska ta sånt här på allvar vill jag ha en källa. Annars blir det bara "jag har hört att nån sa att nån tyckte att det kanske kunde vara så här, om man tänker på det här sättet, tror jag". Och då blir det ju helt enkelt inte intressant.

Magnus
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Jag vet inte vad många av er tycker, men jag börjar bli rätt trött på en debatt som den här....

Om vi nu blir så påverkade av dataspel och rollspel och andra saker, skulle då inte ungdomar under 80-talet som blivit uppväxta med pacman bli det också.
jag menar att de i så fall skulle springa runt och äta massa konstiga piller, lyssna på monotom musik och se massa spöken överallt...

Ha en göbb go fortsättning på året...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Om vi nu blir så påverkade av dataspel och rollspel och andra saker, skulle då inte ungdomar under 80-talet som blivit uppväxta med pacman bli det också.
jag menar att de i så fall skulle springa runt och äta massa konstiga piller, lyssna på monotom musik och se massa spöken överallt...
Har inte råkat ut för det, däremot så råkade jag ut för att efter att ha spelat mycket X-Com Apocalypse köra bil när en brun papperspåse blåste över vägen, och min första tanke var "En brainsucker"...

Däremot har jag inte känt någon drift att suga ut hjärnan på folk.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Var det bara jag..

Skulle vara bra om de kunde presenterea dessa "statistiska bevis" också, och låta andra källor kritiskt granska dem... Då kanske man kan tro på dem
När man hänvisar till "Undersökningar" och "statistik" så borde det alltid finnas referenser - annars blir det i alla fall i min uppfattning mindre trovärdigt eller inte trovärdigt alls
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Nödvändigt inlägg du!

"Vad tror du föräldrarna till nybakta rollspelare tänker? "

Hehe... mina föräldrar tyckte det verkade väldigt roligt. Det var de som köpte mitt första egna rollspel till mej, och dessutom var de faktiskt en del av min egna spelgrupp...

... å andra sidan är vi en familj av esteter, så vi brukar ju inte räknas till 'vanligt folk', som revisorer eller bankmän...

/Mask
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ungdomar psykiskt avvikande?

Är ungdomar i högre grad psykiskt avvikande i jämförelse med en testgrupp?

Eftersom en given rollspelsgrupp har en genomsnittsålder som är lägre än en vanlig testgrupp från gatan så borde den bära med sig alla (eller delar) av den karakteristika som ungdomar har.

Alltså, är ungdomarna mer psykiskt avvikande så är kanske rollspelarna det också, men då inte i egenskap av att vara rollspelare, utan i egenskap i att vara ungdomar.


/Naug, leker med statistik
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Var det bara jag..

"Det kanske bara var jag som utgick från att p_s_x också var en entusiastisk rollspelare?"

Förmodligen. Jag tolkade det faktum att p_s_x registrerades ett par minuter innan som att registreringens enda syfte var att slå rollspelarna i ansiktet.
Jag kan ha fel, men jag tror det är en genska säker gissning, då det inte fans ett språ av distans i inlägget.

"Tja, statistik ljuger brukar man ju säga, men rena lögner kan dom väl inte slänga ur sig, någon undersökning borde ligga bakom detta uttalande."

Anledningen till att man brukar säga att statistik ljuger är att man kan bevisa bägge sidor om nästan vad som helst. Min psykologilärare hade detta exempel:
"Alla människor hittills har dött av ålder. Slutsats; alla människor dör av ålder"
Detta är ett troligt statistiskt resultat, då det är en väldans stor grupp människor. Men...
"Jag har aldrig hittills dött av ålder, alltså är jag statisktiskt odödlig. Slutsats; Människan kan vara odödlig"
Mindre troligt, eller hur, och jag behöver nog inte förklara vad. Bägge är dock statistiskt 'korrekta', och bäge påståenden kan hänvisas till som 'statistiska undersökningar'.

Jag kan göra en undersökning som säger att ca 100% av sveriges befolkning skulle rösta på miljöpartiet, om jag ville det.

Men, jag förneker inte möjlighten att en större del av rollspelare är 'psykiskt avvikande' än vanliga människor, då det dels är en mindre grupp(och en sådan person blir statistiskt mer inflytande än i en större grupp), men att dra paraleller emellan rollspelandet i sej och psykiskt avvikande är ren nojja...

/Mask
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nödvändigt inlägg du!

men när de läser sådan här saker menar jag?

Jag tror inte många föräldrar till de som precis har börjat spela rollspel skrattar åt rubrikerna i tidningarna nu...

chrull
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Nödvändigt inlägg du!

Ja, när jag gick in i min death-metal fas så reagerade mina föräldrar ungefär som jag tror du skulle göra. Exempelvis förbjöd de mej att skaffa ståplatser på spelningar, men då de eftrhand förstod att jag inte blev ett dreglande våldskolli eller började ungås med dem har de släppt på det...

men jag förstår vad du menar

/Mask
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Nödvändigt inlägg du!

Och för att bekräfta din teori så kan jag meddela er om att till och med mina föräldrar har börjat kolla snett på mig och undra vad rollspel egentligen går ut på. Jag har hållt på med det i sisådär 3-4 år och de har aldrig förut haft några invändningar. Jag är för övrigt 18 år (vilket innebär att jag spydigt avfärdar det med ett citat av walium) och bor hemma.

Tänk då vad föräldrarna till 13-15-åringar som har börjat med rollspel ska säga...

(förresten så har de nu 2 misstänkta till mordet)
 
Top